Olsztyn Green Festival 2025

Olsztyn
CRS Ukiel

Audio Video Show

Warszawa
PGE Narodowy

Akademia Pana Kleksa

Warszawa
Teatr Capitol

Ekipa Świata

Warszawa
Teatr Capitol

Kalyani

Wrocław
Impart Centrum

DREAMERSLAND 2025

Bolimów
Zaścianek Babie Lato

PUŁAPKA NA MYSZY

Warszawa
Teatr Ateneum

Prezent urodzinowy

Warszawa
Teatr Capitol

Koncert Pokój dla Jeruzalem // Chór Centrum Myśli Jana Pawła II // Bastarda Trio

Warszawa
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Matka

Warszawa
Teatr Ateneum

Pan Kleks. Powrót

Toruń
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki

Seks dla opornych - PREMIERA!

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Pokaz iluzji dla całej rodziny

Ostrzeszów
Ostrzeszowskie Centrum Kultury

Ojciec

Warszawa
Teatr Ateneum

Pilot i Mały Książę. Cyber musical.

Katowice
Miasto ogrodów

TAJEMNICZY OGRÓD

Warszawa
Teatr Lalka

Mikołajek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Spaghetti Poloneze

Warszawa
Scena Relax

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

GREASE

Warszawa
Scena Relax

Hair

Warszawa
Scena Relax

Boeing Boeing

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

IN PARADISUM

Warszawa
Zamek Królewski w Warszawie

Vanitas

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Wstyd

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Totalnie szczęśliwi

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Koncert wśród setek świec: Muzyka z serialu Bridgertonowie

Poznań
Estrada Poznańska

W krainie Króla Lwa

Kraków
Teatr Współczesny w Krakowie

Sposób na Alcybiadesa

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

Fru-Fru

Olsztyn
Olsztyński Teatr Lalek
Inspirowany międzywojenną historią łodzianina Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza na wskroś współczesny temat nienormatywności płciowej i jej społecznego odbioru. Jest opowieścią o próbie ucieczki z opresyjnego systemu społecznego, w którym role są określone sztywno i narzucone raz na zawsze; historią niezgody wobec bezradności, bierności i postępowania wbrew sobie; wyrazem buntu przeciwko życiu w roli kobiety, kiedy się kobietą nie jest; manifestem odwagi do życia na własnych warunkach – bez binarnych podziałów, kategorii i wlewania ciał w foremki. Spektakl odwołuje się do wydarzeń towarzyszących toczącemu się w latach 1938-1939 przed sądem okręgowym w Łodzi procesowi „młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna”*. Jak donosi „Ilustrowana Republika” z 6 stycznia 1939 roku: „kobieta udawała mężczyznę (…) nie tylko rzecby można — na optykę, ale również wobec władz stanu cywilnego. Ożeniła się (…), meldując się jako mężczyzna wobec kapłana, a ożeniwszy się — została nawet «ojcem» i zameldowała dziecko zrodzone z swej «żony» za swoje”. W tym samym artykule z „Ilustrowanej Republiki” czytamy: „już na kilka lat wcześniej «Eugeniusz» Steinbart, desperat, który z wysokości trzeciego piętra jednego z domów przy ul. Nawrot rzucił się na bruk, odniósł złamanie kręgosłupa i dopiero w karetce pogotowia okazał się kobietą — zwrócił na siebie uwagę władz”. „W jakim celu Sztajnbartówna przedzierzgnęła się w mężczyznę nie stwierdzono”. Wiadomo natomiast, że w momencie targnięcia się na swoje życie w roku 1935 mężczyzna ten był bezdomny, cieszył się opinią dobrze ułożonego młodzieńca, miał narzeczoną, a przyszłą żonę Czesławę Zaleśną poznał właśnie w szpitalnym oddziale kobiecym, w którym dochodził do zdrowia. Eugeniusz Steinbart identyfikował się jako mężczyzna, jako narzeczony i mąż wchodził w relacje romantyczne, jako ojciec wychowywał córkę. Po załamaniu nerwowym i próbie samobójczej jeszcze się w swojej identyfikacji umocnił. W czasach, kiedy osoby transpłciowe nie miały kulturowej reprezentacji, a społeczność nie wypracowała jeszcze języka, który by tę reprezentację sankcjonował, Eugeniusz Steinbart w dokumentach i relacjach medialnych znajdował informacje o sobie sprzeczne z tym, kim był naprawdę. Jego męska tożsamość w świetle prawa i w oczach społeczeństwa była fałszerstwem, jego próby wyrażania siebie były karane. Za posługiwanie się dowodem tożsamości swojego kuzyna i poświadczenie nieprawdy w styczniu 1939 roku został skazany na 8 miesięcy więzienia. We wrześniu 1939 roku wybuchła wojna. Co działo się dalej z Eugeniuszem? W jakiej roli płciowej postanowił kontynuować życie? W jakim ciele odnalazłby się dziś? W jakim kraju? W jakim mieście? Czy w Łodzi? To tutaj przy ulicy Częstochowskiej mieścił się zakład produkujący protezy prącia. To w Łodzi Anna Grodzka, kiedy była posłanką, chciała utworzyć centrum dla dzieci i młodzieży cierpiących z powodu dysforii płciowej, gdzie mogłyby otrzymać wsparcie lekarzy, psychiatrów, psychologów i seksuologów, uzyskać diagnozę i szybką pomoc. To łódzki szpital im. Barlickiego był w latach 90. jedynym w kraju i jednym z dwóch w Europie Wschodniej, gdzie przeprowadzano operacje uzgodnienia płci, a później – wykonywano ich najwięcej. Może to w Łodzi te procedury znowu będą całkowicie bezpłatne? Spektakl przeznaczony dla widzów 16+

Czas trwania: 100 minut

Organizator: Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Występują

Realizacja

Reżyseria: Wiktor Rubin Tekst | dramaturgia: Jolanta Janiczak Scenografia | video: Łukasz Surowiec Kostiumy: Rafał Domagała Muzyka: Krzysztof Kaliski Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski Asystent reżysera: Michał Kruk Inspicjentka: Agnieszka Choińska Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska

Adres i dojazd

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Duża Sala

ul. Więckowskiego 15, Łódź

Dobrze ułożony młodzieniec

Łódź, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Łódź,

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

sb., 12.10

19:00

-,-

odwołane

Łódź,

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

nd., 13.10

18:00

-,-

odwołane

Sprzedaż on-line zakończona: Wydarzenie odwołane

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!