MONIUSZKO – SCHUBERT – MAHLER
„Jest to przykład prawdziwie romantycznej ekspresji, rozbudowanej, nieoczywistej – niemal balladowej – formy i właściwej kompozytorowi pięknej melodyki” – pisał o Bajce Ignacy Zalewski w monografii kompozytora. Uwertura fantastyczna – po raz pierwszy zaprezentowana publiczności w Wilnie 1 maja 1848 roku – nie bez przyczyny jest jednym z najczęściej wykonywanych dzieł symfonicznych kompozytora. Jej narracyjny charakter porywa słuchaczy w niezwykłą podróż po zakamarkach wyobrażonych światów. Bo choć poza znaczącym tytułem brak tu literackiego programu, to niezwykle sugestywna muzyka przywodzi na myśl poematy symfoniczne Ferenca Liszta.
III Symfonia Franza Schuberta z 1815 należy do młodzieńczej twórczości przedwcześnie zmarłego kompozytora. Wyraźnie Haydnowskie wzorce przywołują na myśl wyrafinowane uporządkowanie mijającej epoki, w ekspresji można jednak dostrzec drobne zapowiedzi przemian następujących w języku muzycznym XIX wieku.
W drugiej części koncertu zabrzmi osiem pieśni z opublikowanego w 1899 roku cyklu Des Kanben Wunderhorn Gustava Mahlera. Teksty – zaczerpnięte z kolekcji kilkuset pieśni ludowych zebranych przez Achima von Arnima i Clemensa Brentana – jak twierdził sam kompozytor „nie są mistrzowskimi wierszami, lecz blokami granitu, z którego każdy może uformować to, co chce”. Twórca Symfonii tysiąca nie idealizuje przedstawionego w nich świata. Łączy różne teksty w jednej pieśni, niekiedy dodaje własne wersy, kształtuje nowe jakości, których niejednoznaczny charakter formuje za pomocą środków muzycznych. Stąd w pieśniach wojskowych pojawia się powtarzalny marszowy rytm oraz werble i instrumenty dęte kojarzące się z tą tematyką. Natomiast w pieśniach o tematyce baśniowej i satyrycznej dominuje żartobliwa ludowa stylizacja – burdony, rytmy taneczne, a nawet instrumentalne naśladowanie odgłosów zwierząt.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka
Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200
Adagio maestoso – Allegro con brio | Allegretto | Menuetto. Vivace – Trio | Presto vivace
— przerwa —
Gustav Mahler – Pieśni z cyklu Des Knaben Wunderhorn (wybór)
1. Der Schildwache Nachtlied
2. Das Irdische Leben
3. Lob des Hohen Verstandes
4. Lied des Verfolgten im Turm
5. Rheinlegendchen
6. Des Antonius von Padua Fischpredigt
7. Wo die schönen Trompeten blasen
8. Trost im Unglück
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 80 minut
Organizator: Polska Opera Królewska (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA - MEZZOSOPRAN
WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ - BARYTON
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
MARTA KLUCZYŃSKA - DYRYGENT
Adres i dojazd
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego,
ul. Modzelewskiego 59, Warszawa
MONIUSZKO – SCHUBERT – MAHLER
Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego
Bilety dostępne do 19.01 godz. 18:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia