Boris Brejcha "Reflections" Tour 2025 | Kraków

Kraków
Tauron Arena Kraków

Olsztyn Green Festival 2025

Olsztyn
CRS Ukiel

Akademia Pana Kleksa

Warszawa
Teatr Capitol

PUŁAPKA NA MYSZY

Warszawa
Teatr Ateneum

FREESTYLE HEROES | Gdańsk/Sopot | Ergo Arena

Gdańsk
Ergo Arena Gdańsk

Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Prezent urodzinowy

Warszawa
Teatr Capitol

DREAMERSLAND 2025

Bolimów
Zaścianek Babie Lato

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

Kalyani

Poznań
Aula ARTIS

Matka

Warszawa
Teatr Ateneum

Spaghetti Poloneze

Warszawa
Scena Relax

Świat Mistrza Beksińskiego

Jasionka
G2A Arena Centrum Wystawienniczo - Kongresowe Woj. Podkarpackiego

Pokaz iluzji dla całej rodziny

Brzeszcze
Ośrodek Kultury w Brzeszczach

Alicja w Krainie Snów

Warszawa
Teatr Ateneum

Gorączka Świątecznej Nocy

Warszawa
Teatr WAM

Hair

Warszawa
Scena Relax

2 Nights with the Fire! Orchestra - Jedyne Koncerty w Polsce

Warszawa
Pardon, To Tu

Abonament na szczęście

Warszawa
Scena Relax

Przyjazne Dusze

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Koncert przy świecach: Taylor Swift, Harry Styles i Billie Eilish

Poznań
Estrada Poznańska

Dźwiękospełnia Osterwy: Recital Zbigniewa Zamachowskiego - nie tylko o miłości

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Wstyd

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Mikołajek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Koncert wśród setek świec: Koncert Świąteczny

Opole
Muzeum Diecezjalne w Opolu

Pomoc domowa

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11 Sukiennice

Kraków
Muzeum Narodowe Kraków - Sukiennice

Szalone nożyczki

Sobótka
Ślężański Ośrodek Kultury

Saagara | Wacław Zimpel

Warszawa
Pardon, To Tu

"Wesele Figara" ("Le Nozze di Figaro") / W. A. Mozart XII Festiwal Oper Barokowych

Opera komiczna w czterech aktach we włoskiej wersji językowej Recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka

LE NOZZE DI FIGARO, K. 492 WESELE FIGARA, K. 492 Opera komiczna w czterech aktach we włoskiej wersji językowej Recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka „Wesele Figara” zawsze uwodzi: wdziękiem arii, lekkością wokalnych barw, galerią niezwykłych postaci (zmysłowa Zuzanna, podniebny Cherubin, melancholijna Hrabina, śmiały Figaro, brutalny Hrabia), brawurowymi finałami, które przyprawiają o zawrót głowy kaskadą zdarzeń i pomysłowych rozwiązań. Nie inaczej jest w porywającym lekkością przedstawieniu Grzegorza Chrapkiewicza, doprawionym szczyptą wdzięku i humoru muzycznej interpretacji Piotra Sułkowskiego. Reżyser bawi się postaciami, odsłania ich słabości, punktuje pustkę i pożądliwość; ostre rysy łagodzi humorem i metaforą, ożywiając akcję gestem i pantomimą. Muzyka Mozarta nadaje całości potoczystości i podkręca akcję dzieła. Muzyka bawi – może dlatego, że Mozart pisał ją w pełni szczęścia, wolny od ciągłych zabiegów o byt. „Przychodzi w Wiedniu nieomal «moda» na Mozarta – pisze biograf Stefan Jarociński – wszyscy otaczają go względami i uznaniem, jakimi nie cieszył się chyba od czasów swego «cudownego dzieciństwa». Wszędzie go zapraszają na prywatne «reuniony» i na publiczne akademie. Bywa w najlepszych domach”. Jego pierwszą wiedeńską operą był singspiel Uprowadzenie z seraju (16 lipca 1782, Burgtheater), kolejną Dyrektor teatru (7 lutego 1786, Wielka Oranżeria Schönbrunn). Wreszcie 1 maja 1786 roku świat usłyszał i zobaczył po raz pierwszy Wesele Figara do libretta Lorenza da Ponte według komedii Beaumarchais’go. W wydanej zaraz po premierze włosko-niemieckiej edycji partytury da Ponte nazwał operę „un quasi nuovo genere di spettacolo”. Niewątpliwie, bez Wesela Figara nie byłoby Don Giovanniego, Così fan tutte, a nawet Czarodziejskiego fletu. Mozart otwierał właśnie nowy, zupełnie nieznany rozdział w historii teatru. „Skąd on tyle wiedział o teatrze?” – pytał wielki włoski reżyser Giorgio Strehler. I odpowiadał: bo był urodzonym człowiekiem teatru, nie tylko kompozytorem, który zajmował się teatrem. W jego muzyce zapisane są ruchy, pauzy, postawy zewnętrzne i wewnętrzne, barwa sytuacji, dramaturgiczne punkty zwrotne. Jeszcze Strehler: „Krańcowa trudność polega na przeniesieniu na scenę tych interpretacyjnych wskazówek w sposób jasny i znaczący”. Grzegorz Chrapkiewicz poradził sobie z bez zarzutu. Recenzenci nie szczędzili popremierowych pochwał. „Sytuacje na scenie zmieniają się szybko. Gagi są zabawne. Wśród rekwizytów pojawia się wszechobecna teraz na ulicach Warszawy hulajnoga. Reżyser, wykorzystując bardzo bliską w tym teatrze odległość sceny od widowni, «kazał» śpiewakom grać mimiką. Gra spojrzeniami i grymasami twarzy ma w tej inscenizacji znaczenie, ponieważ recytatywy są wykonywane po polsku w dowcipnym, miejscami rubasznym przekładzie Stanisława Barańczaka. Polskie napisy podczas arii śpiewanych po włosku też „lecą” w tłumaczeniu Barańczaka. […] Nie mam nic przeciwko łamaniu konwencji pod warunkiem, że robi się to na poziomie. A tak właśnie stało się w tym wypadku” (Alina Ert-Eberdt). „Z orkiestrowej fosy wprost emanowała energia, ba – euforia instrumentalistów zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, grających pod batutą Piotra Sułkowskiego. Euforia płynąca z tej genialnej partytury udzielała się solistom i widzom, a wzmagał ją farsowy styl przedstawienia” (Małgorzata Komorowska). „Voi che sapete, che cosa è amor” („Wy, którzy wiecie, co to miłość”) – śpiewa w jednej scenie Cherubin. My, po zobaczeniu tego „Wesela Figara”, wiemy doskonale, czym jest dobra i przyjemna opera.

Czas trwania: 120 minut

Organizator: Warszawska Opera Kameralna (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

Hrabia Almaviva | Hubert Zapiór Hrabina Rozyna | Karina Skrzeszewska Zuzanna | Maria Olender Figaro | Jan Żądło Cherubin | Jan Jakub Monowid Marcelina | Elżbieta Wróblewska Basilio | Aleksander Kunach Bartolo | Dariusz Machej Antonio | Maciej Miecznikowski Barbarina | Anna Górska Don Curzio | Jacek Ornafa Tancerze Jarema Andrzejewski, Patryk Rybarski, Sebastian Piotrowicz, Jakub Piotrowicz Klawesyn | Dorota Stawarska Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Dyrygent Adam Banaszak

Realizacja

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart Libretto | Lorenzo Da Ponte Premiera | 27 kwietnia 2019 r. Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski Dyrygent: Adam Banaszak Inscenizacja i reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz Scenografia: Wojciech Stefaniak Kostiumy: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień Choreografia: Jarosław Staniek Reżyseria światła: Piotr Pawlik

Opinie naszych Widzów

(16)

10/10

Jestem pod wrażeniem niesamowitości nowoczesnej, ale szanującej oryginał inscenizacji. Bajeczne kostiumy; może scenografia ciut za skromna. Umiejętności ruchowe (poza głosami) solistów na 5 !

22.....@gm...il.com | 4.07.2021

10/10

Doskonała inscenizacja, świetnie oddająca humor dzieła. Uwspółcześniona, ale nie przesadnie, bez zbędnych udziwnień. Wspaniałe kreacje solistów od strony wokalno-aktorskiej, szczególnie p. Domżał. Ogólnie 10/10 dla miłośników Mozarta.

ma.....@gm...il.com | 1.07.2021

10/10

Świetny spektakl! Gratulacje dla aktorów! Szczególne gratulacje dla odtwórcy głównej roli Figaro oraz Zuzanny!

ka.....@gm...il.com | 1.07.2021

10/10

rewelacyjna scenografia i koncepcja spektaklu

wk.....@gm...il.com | 30.06.2021

10/10

Rewelacyjny spektakl. Opera, która powstała 250 lat temu, dzięki tej interpretacji nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje na wartości. Wspaniałe wykonanie,

ma.....@fu...ti.pl | 1.02.2020

10/10

Znakomite głosy i gra aktorska. Szczególnie ujmujący sopran Pani Orłowskiej !!!

Rz.....@gm...il.com | 31.01.2020

10/10

Znakomite głosy, udana scenografia, dobra reżyseria i orkiestra. Wyważony melanż tradycji z nowoczesnością. No i ludzie, którym praca najwyraźniej sprawia przyjemność. Mozart by klaskał...

ja.....@gm...il.com | 27.01.2020

10/10

Ciekawa minimalistyczna scenografia doskonale kontrastuje z kolorowymi strojami aktorów. Świetna muzyka, dobra aktorska gra. Wszyscy (no może zdecydowana większość) aktorów to młodzi ludzie, jak widać zdolni, znający scenę. Całość ciekawa, zachęca, by ponownie odwiedzić operę.

ro.....@....pl | 24.06.2019

10/10

Wspaniały spektakl w mistrzowskim wykonaniu

ka.....@....pl | 9.05.2019

10/10

Spektakl figara rewelacyjny , szacunek dla głosów młodych artystów . Jestem pod wrażeniem całej oprawy spektaklu i bohaterów. REWELACJA!!!!!!

sy.....@in...ia.pl | 6.05.2019

9/10

Świetne, lekkie wykonanie. Pięknie wykonane recytatywy, stroje i cała konwencja tworzą spójną całość. Polecam gorąco :)

m......@in...ia.pl | 10.07.2022

9/10

Dobry spektakl z trochę dziwną reżyserią

kr.....@op...na.pl | 11.07.2021

8/10

Wszystko w porządku wolę jednak scenografię i kostiumy osadzone w epoce Mozarta. Pewnie taki przywilej wieku. Mam również uwagi do realizacji. Brak kamery na orkiestrę to jednak spore niedopatrzenie bo chyba nie lekceważenie imstrumentalistów.

a......@....pl | 11.07.2021

8/10

Bardzo surowa scenografia, prawie jej brak. Dla mnie przedstawienie operowe to widowisko, a nie tylko głosy śpiewaków. Scenografia i kostiumy wspomagają wrażenia artystyczne (patrz Treliński). Nie wiem po co reżyser dodał wijących się tancerzy.

ma.....@gm...il.com | 30.06.2021

8/10

Loved it.

ni.....@gm...il.com | 26.01.2020

8/10

Nowoczesna odsłona, świetni tancerze bez koszulek, śpiewacy dawali radę i stworzyli zapadajace w pamięć postacie.

sa.....@gm...il.com | 9.05.2019

Adres i dojazd

Warszawska Opera Kameralna, Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

al. Solidarności 76b

"Wesele Figara" ("Le Nozze di Figaro") / W. A. Mozart XII Festiwal Oper Barokowych

Warszawa, Warszawska Opera Kameralna

Warszawa,

Warszawska Opera Kameralna

cz., 13.02.2025

19:00

od 100 zł

ostatnie miejsca

Bilety dostępne do 13.02 godz. 13:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!