SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11 Sukiennice
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Postać Pendereckiego ma w kulturze utrwalony, wyrazisty obraz – twórcy ponadprzeciętnego, niejednokrotnie wzbudzającego podziw, równie często kontrowersyjnego, któremu jednak nie sposób odmówić wielkości. Obraz ten budują przede wszystkim potężne dzieła wokalno instrumentalne. Na osi twórczej Sekstet (skomponowany w roku 2000) znajduje się po dziełach awangardowych, sonorystycznych i neoromatycznych, reprezentując kameralistykę pełną „pogody i światła”, twórczość już nie monumentalną, nasyconą semiotycznymi odniesieniami i ekstatyczną, a mówiącą „ściszonym głosem”.
Twórczość Marka Andre oscyluje wokół koncepcji „kruchości”. Kompozytor stara się pozostawić słuchaczowi przestrzeń do refleksji i swobodę w odbiorze muzyki, wierząc, że każdy może doświadczyć fenomenu brzmienia na swój własny sposób, wsłuchując się w dźwięki balansujące na granicy, zanikające i delikatne, jak np. w Asche.
Koncert na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11, napisany przez Góreckiego w 1957 r., można umiejscowić w panoramie jego twórczości krok przed orkiestrowym, serialistycznym Scontri, a tuż za za drapieżną, bartokowską Sonatą na dwoje skrzypiec (wykonywaną przez Spółdzielnię w marcu tego roku podczas koncertu RETRO MODERNA). Inaczej mówiąc jest to utwór, któremu daleko do osadzonego w recepcji dojrzałego stylu Góreckiego – redukcyjnego, skrajnie emocjonalnego, silnie skoncentrowanego i wchodzącego w sferę metafizyczną. Koncert jest dziełem kompozytora-awangardysty, szczerze opowiadającego się za dodekafonią, jako przyszłością muzyki.
Program:
Krzysztof Penderecki – Sextet (2000) na klarnet, waltornię, fortepian i trio smyczkowe
Mark Andre – asche (2004) na pięć instrumentów
Henryk Mikołaj Górecki – Concerto (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy
W rozmowie:
Dorota Szwarcmann i Daniel Cichy, moderacja: Jakub Gucik
Czas trwania: 90 minut
Organizator: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE:
Małgorzata Mikulska – flety
Tomasz Sowa – klarnety
Barbara Mglej – skrzypce
Paulina Woś – skrzypce/altówka
Jakub Gucik – wiolonczela/elektronika
Aleksander Wnuk – perkusja
Aleksandra Płaczek – fortepian/
Mateusz Rusowicz - trąbka
Paweł Cal - waltornia (gościnnie)
Radosław Wieczorek - mandolina (gościnnie)
Jan Czyżewski - altówka (gościnnie)
W dyskusji:
Daniel Cichy - PWM
Dorota Szwarcmann - POLITYKA
Realizacja
Repertuar:
Krzysztof Penderecki – Sextet (2000) na klarnet, waltornię, fortepian i trio smyczkowe
Mark Andre – asche (2004) na pięć instrumentów
Henryk Mikołaj Górecki – Concerto (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy
Adres i dojazd
Muzeum Narodowe Kraków - Sukiennice,
Rynek Główny 3
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11 Sukiennice
Kraków, Muzeum Narodowe Kraków - Sukiennice
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia