Olsztyn Green Festival 2024

Olsztyn
CRS Ukiel

NIENASYCENI

Warszawa
Garnizon Sztuki

To Wiem Na Pewno

Warszawa
Teatr Ateneum

Prezent urodzinowy

Łódź
Teatr Muzyczny w Łodzi

Łatwo nie będzie

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Friends – the unauthorized musical parody

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Łóżko pełne cudzoziemców

Warszawa
Teatr Capitol

Wielki człowiek do małych interesów

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

Mów mi Italiano!

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Excentrycy

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Cudowna terapia

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

„Piosenka Ci nie da zapomnieć” czyli Jan Emil Młynarski gra, śpiewa i opowiada. Recital osobisty

Warszawa
Teatr Ateneum

MAHAMAYA ELECTRONIC DEVICES

Warszawa
Teatr Dramatyczny m. st. Warszawy

Moje Ateneum

Warszawa
Teatr Ateneum

Winda do nieba

Warszawa
Teatr IMKA

Kalyani

Warszawa
Teatr Palladium

Hip Hop Festival Poznań 2024

Poznań
Malta

KANTATY ŚWIECKIE / JOHANN SEBASTIAN BACH

Warszawa
Zamek Królewski w Warszawie

GREASE

Warszawa
Scena Relax

Pokaz iluzji dla całej rodziny

Olkusz
Miejski Ośrodek Kultury w Olkuszu

Klimakterium... i już

Warszawa
Teatr Capitol

Recital Zbigniewa Zamachowskiego – 27. Festiwal Muzyki Kameralnej WIECZORY W ARSENALE im. Jana Staniendy

Wrocław
Arsenał Miejski Wrocław

NOVUM_pałac

Debrznica
Pałac Debrznica

Jazz Band Młynarski-Masecki – 27. Festiwal Muzyki Kameralnej WIECZORY W ARSENALE im. Jana Staniendy

Wrocław
Arsenał Miejski Wrocław

SŁAWA -> WIELEŃ | POWRÓT Z RAP STACJA FESTIWAL 2024

Sława
SCKiW Sława

WIELEŃ -> SŁAWA | PRZEJAZD NA RAP STACJA FESTIWAL 2024

Sława
SCKiW Sława

poza żartem robi impro - wieczór z improwizacją na żywo!

Kraków
Klub Zaścianek

Niepamięć

Warszawa
Garnizon Sztuki

VICTORIA / True Woman Show

Warszawa
Garnizon Sztuki
Inspirowany międzywojenną historią łodzianina Eugeniusza Steinbarta spektakl porusza na wskroś współczesny temat nienormatywności płciowej i jej społecznego odbioru. Jest opowieścią o próbie ucieczki z opresyjnego systemu społecznego, w którym role są określone sztywno i narzucone raz na zawsze; historią niezgody wobec bezradności, bierności i postępowania wbrew sobie; wyrazem buntu przeciwko życiu w roli kobiety, kiedy się kobietą nie jest; manifestem odwagi do życia na własnych warunkach – bez binarnych podziałów, kategorii i wlewania ciał w foremki. Spektakl odwołuje się do wydarzeń towarzyszących toczącemu się w latach 1938-1939 przed sądem okręgowym w Łodzi procesowi „młodej kobiety wyglądającej zupełnie jak mężczyzna”*. Jak donosi „Ilustrowana Republika” z 6 stycznia 1939 roku: „kobieta udawała mężczyznę (…) nie tylko rzecby można — na optykę, ale również wobec władz stanu cywilnego. Ożeniła się (…), meldując się jako mężczyzna wobec kapłana, a ożeniwszy się — została nawet «ojcem» i zameldowała dziecko zrodzone z swej «żony» za swoje”. W tym samym artykule z „Ilustrowanej Republiki” czytamy: „już na kilka lat wcześniej «Eugeniusz» Steinbart, desperat, który z wysokości trzeciego piętra jednego z domów przy ul. Nawrot rzucił się na bruk, odniósł złamanie kręgosłupa i dopiero w karetce pogotowia okazał się kobietą — zwrócił na siebie uwagę władz”. „W jakim celu Sztajnbartówna przedzierzgnęła się w mężczyznę nie stwierdzono”. Wiadomo natomiast, że w momencie targnięcia się na swoje życie w roku 1935 mężczyzna ten był bezdomny, cieszył się opinią dobrze ułożonego młodzieńca, miał narzeczoną, a przyszłą żonę Czesławę Zaleśną poznał właśnie w szpitalnym oddziale kobiecym, w którym dochodził do zdrowia. Eugeniusz Steinbart identyfikował się jako mężczyzna, jako narzeczony i mąż wchodził w relacje romantyczne, jako ojciec wychowywał córkę. Po załamaniu nerwowym i próbie samobójczej jeszcze się w swojej identyfikacji umocnił. W czasach, kiedy osoby transpłciowe nie miały kulturowej reprezentacji, a społeczność nie wypracowała jeszcze języka, który by tę reprezentację sankcjonował, Eugeniusz Steinbart w dokumentach i relacjach medialnych znajdował informacje o sobie sprzeczne z tym, kim był naprawdę. Jego męska tożsamość w świetle prawa i w oczach społeczeństwa była fałszerstwem, jego próby wyrażania siebie były karane. Za posługiwanie się dowodem tożsamości swojego kuzyna i poświadczenie nieprawdy w styczniu 1939 roku został skazany na 8 miesięcy więzienia. We wrześniu 1939 roku wybuchła wojna. Co działo się dalej z Eugeniuszem? W jakiej roli płciowej postanowił kontynuować życie? W jakim ciele odnalazłby się dziś? W jakim kraju? W jakim mieście? Czy w Łodzi? To tutaj przy ulicy Częstochowskiej mieścił się zakład produkujący protezy prącia. To w Łodzi Anna Grodzka, kiedy była posłanką, chciała utworzyć centrum dla dzieci i młodzieży cierpiących z powodu dysforii płciowej, gdzie mogłyby otrzymać wsparcie lekarzy, psychiatrów, psychologów i seksuologów, uzyskać diagnozę i szybką pomoc. To łódzki szpital im. Barlickiego był w latach 90. jedynym w kraju i jednym z dwóch w Europie Wschodniej, gdzie przeprowadzano operacje uzgodnienia płci, a później – wykonywano ich najwięcej. Może to w Łodzi te procedury znowu będą całkowicie bezpłatne?

Organizator: Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

Występują

Realizacja

Reżyseria: Wiktor Rubin Tekst | dramaturgia: Jolanta Janiczak Scenografia | video: Łukasz Surowiec Kostiumy: Rafał Domagała Muzyka: Krzysztof Kaliski Reżyseria światła: Jacqueline Sobiszewski Inspicjentka: Agnieszka Choińska Identyfikacja graficzna: Ola Jasionowska
więcej+

Adres i dojazd

Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi, Duża Sala

ul. Więckowskiego 15, Łódź

Dobrze ułożony młodzieniec

Łódź, Teatr Nowy im. Kazimierza Dejmka w Łodzi

pt., 21.06

19:00

-,-

sprzedaż zakończona

Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!