Olsztyn Green Festival 2024

Olsztyn
CRS Ukiel

ZEW się budzi festiwal 2024

Lesko
Stadion Miejski

Musicalowy Pamiętnik

Warszawa
Teatr WAM

Friends

Warszawa
Teatr Capitol

Bitwa o Broadway I bilety dla grup (55zł) dostępne pod nr tel. 660442160

Gdynia
Teatr Muzyczny im. Danuty Baduszkowej w Gdyni

GREASE

Warszawa
Scena Relax

KALYANI School Edition

Warszawa
Teatr Syrena

Dreams

Warszawa
Teatr Capitol

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

Niesamowite przygody 10 skarpetek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Wzrusz Moje Serce

Warszawa
Teatr Ateneum

Cesarz

Warszawa
Teatr Ateneum

Abonament na szczęście

Warszawa
Scena Relax

NIENASYCENI

Warszawa
Garnizon Sztuki

GRA

Warszawa
Garnizon Sztuki

NAPIS

Warszawa
Teatr Ateneum

Koncert jubileuszowy – Hity Bohema House!

Warszawa
Bohema House Teatr Ekologiczny

Co Jest Grane Festival 2024

Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Śluby Panieńskie

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Kuguar. Musical

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Cudowna terapia

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Pomoc domowa

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

CZARODZIEJSKI FLET. PRZEDSTAWIENIE DLA DZIECI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

Klaus - obsesja miłości

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Smykofonia na Grochowskiej „Konie, słonie i żabki” - grupa wiekowa 2-5 lat

Warszawa
Sinfonia Varsovia

Vanitas

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

„Toksyczni ludzie” – spotkanie z dr psychologii Ewą Woydyłło-Osiatyńską

Warszawa
PROM Kultury Saska Kępa

Sfora | Muzyczne Kolonie: Unlearning

Rajgród
Ośrodek Wypoczynkowy Knieja i Energetyk

Czego nie widać

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

L'etang / Staw

10.00
(1 ocena)
Przez długi czas niepublikowana sztuka Staw została napisana przez Roberta Walsera w dialekcie szwajcarsko-niemieckim dla jego siostry Fanny, która ujawniła istnienie tekstu dopiero na krótko przed swoją śmiercią w 1972 roku. Jest to więc utwór prywatny, składający się z ośmiu scen z bardzo realistycznymi postaciami, dialogami i przestrzeniami. Sztuka, która mimo swej formy może nią nie być, ujawnia się jako pragnienie dialogu i słowa. Sercem tragedii jest udręczone dziecko, które czuje się odrzucone przez matkę i z całkowitej rozpaczy upozorowuje samobójstwo w stawie. Po powrocie do domu obawia się surowej kary, jednak zamiast tego nawiązuje z matką niepokojący, a zarazem miłosny dialog. Aktorka Ruth Vega Fernandez gra matkę i sąsiadkę, podczas gdy Adèle Haenel wciela się w dziecko oraz głosy dzieci i nastolatków z wioski, uosabianych przez 15 lalek naturalnej wielkości. Porządek i reguły, ich respektowanie i przekraczanie - te elementy wydają się być głównym przedmiotem uwagi i źródlem inspiracji w dziełach Walsera. W spektaklu Gisèle Vienne wydaje się dzielić te same przyjemności i uznawać podobne reguły gry, co autor tekstu. Sztuka staje się światem nakładających się na siebie rytmów i linii czasowych, które czasami są ze sobą sprzeczne. Te wielowarstwowe manipulacje znaczeniem i czasem podważają pozorny porządek spektaklu, sugerując chaos, który w innym wypadku mógłby niepokoić. L'Étang / Staw to dramat rodzinny, wyróżniający się na tle twórczości Roberta Walsera (1878-1956): jest to tekst prywatny, który młody pisarz ofiarował swojej siostrze i zarazem jedyny, jaki napisał w szwajcarskim języku niemieckim. Staw to historia chłopca, który czuje się niekochany przez matkę i w chwili największej rozpaczy udaje, że popełnia samobójstwo, by doświadczyć jej miłości po raz ostatni. O jakich problemach opowiada ta historia? Co rozgrywa się między wierszami i na scenie? Jakie są różne poziomy języka – od narracji po słowa, sformułowane lub nie – które kształtują naszą percepcję, rozumienie i wymianę myśli? Te pytania, które od dawna leżą u podstaw twórczości Gisèle Vienne, urzeczywistniają się w tekście Roberta Walsera i strategii inscenizacyjnej. Adèle Haenel i Ruth Vega Fernandez wcielają się odpowiednio w jedną i dwie postaci, użyczając jednocześnie głosu pozostałym. Kilka poziomów postrzegania realności i czasowości, wewnętrzności i zewnętrzności, współistnieje ze sobą na scenie. Badając modele teatru i rodziny, Staw w sposób szczególny porusza kwestię wspólnej reprezentacji norm społecznych i tego, co widzimy, jednocześnie wstrząsając istotnymi aspektami rzeczywistości. Spektakl został stworzony ku pamięci wieloletniej współpracowniczki Gisèle Vienne — Kerstin Daley Baradel, zmarłej w lipcu 2019 roku aktorki, z którą, we współpracy z zespołem, tak intymnie rozwijał się niniejszy projekt. Gisèle Vienne jest francusko-austriacką artystką, choreografką i reżyserką. Po ukończeniu studiów filozoficznych studiowała lalkarstwo w Ecole Supérieure Nationale des Arts de la Marionnette. Regularnie współpracuje m.in. z pisarzem Dennisem Cooperem. W ciągu ostatnich 20 lat jej prace były prezentowane w Europie i regularnie wystawiane w Azji i Ameryce, m.in. I Apologize (2004), Kindertotenlieder (2007), Jerk (2008), This is how you will disappear (2010), LAST SPRING: A Prequel (2011), The Ventriloquists Convention (2015) we współpracy z Puppentheater Halle oraz Crowd (2017). W 2020 roku stworzyła wraz z Etienne Bideau-Rey czwartą wersję Showroomdummies w Rohm Theater Kyoto, pierwotnie powstałą w 2001 roku. Gisèle Vienne często wystawiała swoje fotografie w muzeach, m.in. w nowojorskim Whitney Museum, Centre Pompidou, Museo Nacional de Bellas Artes de Buenos Aires. Wraz z Dennisem Cooperem, Peterem Rehbergiem i Jonathanem Capdevielle wydała dwie książki: JERK / Through Their Tears oraz 40 PORTRAITS 2003-2008, we współpracy z Dennisem Cooperem i Pierre'em Dourthe w lutym 2012 roku. Jej prace zaowocowały różnymi publikacjami, a oryginalna muzyka z jej pokazów – kilkoma albumami. Jej najnowszy spektakl L'Etang / Staw oparty na sztuce Roberta Walsera Der Teich powstał w listopadzie 2020 roku w TNB w Rennes. Spektakl prezentowany w ramach Festiwalu Nowa Europa. Inne Spojrzenia finansowanego przez miasto stołeczne Warszawę.

Czas trwania: 125 minut

Występują

Adèle Haenel, Ruth Vega Fernandez

Realizacja

Koncepcja, reżyseria, scenografia, dramaturgia: Gisèle Vienne Światła: Yves Godin Dźwięk: Adrien Michel Muzyka: Stephen F. O'Malley Muzyka oryginalna: Stephen F. O’Malley & François J. Bonnet Produkcja: DACM / Company Gisèle Vienne Koprodukcja: Nanterre-Amandiers CDN / Théâtre National de Bretagne / Maillon, Théâtre de Strasbourg – Scène européenne / Holland Festival, Amsterdam / Fonds Transfabrik – Fonds franco-allemand pour le spectacle vivant / Centre Culturel André Malraux (Vandoeuvre-lès-Nancy) / Comédie de Genève / La Filature – Scène nationale de Mulhouse / Le Manège – Scène nationale de Reims / MC2 : Grenoble / Ruhrtriennale / Tandem Scène nationale / Kaserne Basel / International Summer Festival Kampnagel Hamburg / Festival d’Automne à Paris / Théâtre Garonne / CCN2 – Centre Chorégraphique national de Grenoble / BIT Teatergarasjen, Bergen / Black Box Teater, Oslo With the support of CN D Centre national de la danse, La Colline – théâtre national and Théâtre Vidy-Lausanne

L'etang / Staw

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!