Spektakl okrzyknięty przez krytyków jednym z najważniejszych wydarzeń sezonu 2016/17. Berlin Alexanderplatz w reżyserii Natalii Korczakowskiej to dzieło wyjątkowe - imponujące swoim rozmachem, znakomitymi kreacjami aktorskimi, warstwą wizualną i dźwiękową.
Adaptacja jednej z najgłośniejszych niemieckich powieści lat 20, porównywanej do Ulissesa Jamesa Joyce’a. Alfred Döblin stworzył wielowymiarowy portret międzywojennego Berlina, na który składają się różne punkty widzenia, m.in. fragmenty artykułów prasowych, sprawozdania sądowe, mity greckie, popularne piosenki, treść miejskich afiszy, efekty dźwiękowe i cytaty z innych utworów.
Jest to obraz chaosu wielkiego europejskiego miasta XX wieku, w którym dojrzewał współczesny nacjonalizm i faszyzm. Obraz ten w niepokojący sposób przypomina dzisiejszy świat, który rehabilituje myślenie skrajnie prawicowe. Dla reżyserki Natalii Korczakowskiej, Berlin to przede wszystkim stan umysłu, przestrzeń wolności i awangardy, zagrożona przez pospolite ruszenie moralistów (tak zwanych „porządnych” ludzi) i fanatyków władzy nad ludem. W takim Berlinie rozgrywa się przypowieść o Frankciszku Biberkopfie robotniku, alfonsie i mordercy, któremu dane jest przeżyć wewnętrzną przemianę, poprzez odrzucenie, a następnie zintegrowanie odkrytego w sobie zła.
Spektakl przeznaczony dla widzów pełnoletnich.
Czas trwania: 200 minut
Organizator: STUDIO teatrgaleria (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Realizacja
AUTOR: Alfred Döblin
SCENARIUSZ I REŻYSERIA: Natalia Korczakowska
SCENOGRAFIA: Anna Met
ŚWIATŁO: Bartosz Nalazek
KOSTIUMY: Marek Adamski
DRAMATURGIA i OPRACOWANIE MUZYCZNE: Wojtek Zrałek-Kossakowski
KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE: Tomasz Wygoda
OPERATOR KAMERY: Anu Czerwiński
MUZYKA: Marcin Lenarczyk, Bartłomiej Tyciński
KONSULTACJE CHOREOGRAFICZNE: Tomasz Wygoda
INSPICJENTKA: Beata Szaradowska
KIEROWNIK PRODUKCJI: Justyna Pankiewicz
ASYSTENT REŻYSERA: Radosław Mirski
ASYSTENTKA SCENOGRAFA: Małgorzata Dzik
ASYSTENTKA KOSTIUMOGRAFA: Justyna Białowąs
ASYSTENTKA PRODUKCJI: Agata Odolczyk
Opinie naszych Widzów
(9)Myszki, w 2018 przechodziły plastikowe krzeselka w 2022 NIE. Pozdrawiam, P.
pa.....@gm...il.com | 16.02.2022
Ciekawy wizualnie, zaskakujący.
do.....@ic...ud.com | 21.02.2023
1. Pomysł z mikrofonami, kamerzystą i "mikrofoniarzem" zasłaniającyii widzom spektakl mocno chybiony. Nie mówiąc, że części tekstu nie słychać. Wystarczyło aktorom dać mikroporty.
2. Z jakiego powodu telebim wisi za reflektorem - niewiele widać?
3. Telebim może oglądać tylko ta część widowni, której i tak nie zasłaniają widoku pracownicy obsługi sprzętu. Czemu, jeżeli ma wisieć, nie wisi z boku widowni?
Mo.....@in...ia.pl | 7.11.2019
Ciekawy i nowoczesny. Nie dla każdego, ale warty uwagi.
wl.....@ga...ta.pl | 27.06.2017
Sorki. Wejściówkę oddałam synowi ze względu na pilny wyjazd. Wiem, ze sie podobała sztuka. Syn 40/letni kawaler dlatego ,,pornografia,, nie robi juz na nim wrażenia (cokolwiek to znaczy)😊🤗
ju.....@tl...en.pl | 25.06.2017
taki trochę Warlikowski a trochę Lupa
pa.....@po...ta.onet.pl | 3.02.2017
Nowość w Studio i klika dni po premierze - dwugłos środowiska teatralnego dot. spektaklu. Niewątpliwie jest to sztuka, która wymaga dużo od widza, stąd nie polecam jej osobom, które chcą doświadczyć czegoś łatwo przyswajalnego. Należy docenić duże zaangażowanie aktorów oraz formułę przedstawienia fabuły powieści przez reżyserkę, szczególnie uchwycenia strumienia świadomości. Korczakowska stosuje mnóstwo ciekawych metod - od uzyskania kontaktu z widzem lokując scenę na środku widowni, przez pomieszanie czasoprzestrzeni, a tym samym osadzenie sztuki w bliżej nieokreślonym czasie, aż po duży nacisk na elastyczność i kondycję fizyczno-ruchową aktorów, charakteryzację oraz - odzwierciedlającą ówczesny Berlin i zamieszkujący go lumpenproletariat - scenografię. Niestety muszę przyznać, że wpisuję się w negatywny odbiór sztuki w ramach wspomnianego dwugłosu środowiska. Przede wszystkim z uwagi na niespójność niektórych scen (oczywiście po uwzględnieniu faktu, że w samej powieści często zmieniana jest czasoprzestrzeń), bardzo duże skomponowanie różnych środków artystycznego wyrazu (od scenografii do zachowania aktorów), które stają się męczące po blisko 4h sztuki. Może, gdyby była krótsza, byłaby ciekawsza, niestety pod koniec - już wcale nie zaskakuje, a wręcz nuży. Przyznana ocena nie jest dezaprobatą dla takiej formy teatru, jednakże jest próbą wyśrodkowania tego, co chciała przekazać reżyserka (bardzo doceniam nawiązanie do problemów dzisiejszych czasów), a tym, co z tego powstało. Na pochwałę zasługuje gra Bartosza Porczyka, Marcina Bosaka oraz występujących gościnnie Haliny Rasiakównej i Tomasza Wygody.
ba.....@gm...il.com | 1.02.2017
Świetne aktorstwo i show.
Za cicho wszyscy mówili, słabo było słychać. Zbyt skomplikowana narracja oraz za długie przedstawienie - 4h! Wyszliśmy w po pierwszej przerwie
an.....@gm...il.com | 31.10.2022
Bez ladu I skladu nawet przy duzej otwartosci na wspolczesna forme teatralna
ag.....@....pl | 23.12.2018
Multimedia
Adres i dojazd
STUDIO teatrgaleria, Duża Scena
pl. Defilad 1 PKiN (wejście od ulicy Marszałkowskiej), Warszawa
Berlin Alexanderplatz
Warszawa, STUDIO teatrgaleria
Bilety dostępne do 05.01 godz. 10:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia