Melodramat
„Melodramat” nie jest spektaklem o uzależnieniu, o opróżnianej butelce, dramacie kaca ani o samym pijącym. Nie jest to spektakl o romantycznym micie autodestrukcyjnego wrażliwca lub geniusza, któremu wolno zawsze i właściwie wszystko. Pytamy: kim jest osoba w tle? Kim jest wiecznie drugoplanowa bohaterka, czyli osoba współuzależniona?
„Melodramat” to opowieść o Kubie i Krystynie, parze uwikłanej we współuzależnieniowy cykl wzlotów i upadków. Spektakl pożycza od „Pętli” Marka Hłaski osoby dramatu, jednak swoją uwagę przekierowuje na Krystynę, a także na relacje spoza damsko-męskiego stereotypu.
Po sześćdziesięciu latach kontakt z prozą Hłaski i słynną adaptacją „Pętli” w reżyserii Wojciecha Jerzego Hasa uderza archaicznością stereotypów oraz teatralną grą filmowego amanta i heroiny (w rolach Kuby i Krystyny – Gustaw Holoubek i Aleksandra Śląska). W 2023 roku żyjemy w kompletnie innym świecie, który obieramy jak cebulę z kolejnych warstw patriarchalnej władzy.
Czy o miłości może opowiadać tylko standardowy melodramat, a ogień pasji podsycać dopiero trójkąt melodramatyczny, obciążony cierpieniem i trwaniem w ukryciu? Jako kobiety wyrastamy w tradycji kultu relacji romantycznej – to ona stanowić ma cel i spełnienie naszego człowieczeństwa. W wychowaniu chłopców i młodych mężczyzn często pomija się temat kompetencji emocjonalnych, niezbędnych dla budowania dojrzałego związku. Ten wzorzec powoduje, że koniec końców to jedna strona bierze na swoje barki (często nieświadomie) cały ciężar odpowiedzialności za relację i podtrzymywanie rodziny. Jednak figura wybawiciela, ratownika, kochającego bliskiego poświęcającego swoje potrzeby i pragnienia w imieniu dobra drugiej osoby, nie zna płci ani normy. Domaga się przeformułowania – tak abyśmy w pełni zobaczyli mechanizmy, którymi „rola ratownika” się rządzi.
W spektaklu podążymy ścieżką myśli, przekonań i porywów figury Dobrej Żony, która niekoniecznie musi być zawsze odgrywana przez kobietę. Hłasko zaczyna swoje opowiadanie mottem: „Przy dobrej kobiecie życie nie boli”. Czy Dobra Żona będzie potrafiła znaleźć dla siebie nową definicję dobra i troski, wybić się na niezależność – nie spektakularnie, ulicznie, politycznie, ale aż – prywatnie i intymnie?
***
W spektaklu używany jest dym sceniczny.
Czas trwania: 170 minut
Organizator: Teatr Powszechny (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Realizacja
reżyseria, scenariusz – Anna Smolar
wiersze – Natalia Fiedorczuk
monologi i dialogi – Karolina Adamczyk, Michał Czachor, Anna Ilczuk, Andrzej Kłak, Anna Smolar, Julian Świeżewski
scenografia i kostiumy – Anna Met
choreografia – Karolina Kraczkowska
muzyka – Enchanted Hunters (Magdalena Gajdzica, Małgorzata Penkalla)
światła – Monika Stolarska
asystentka reżyserki – Marta Szlasa-Rokicka
asystentka scenografki – Zofia Ratasiewicz
inspicjentka – Zofia Marciniak
Opinie naszych Widzów
(5)Idealne, wręcz bezczelnie namacalne odwzorowanie sytuacji do których dochodzi w życiu. Genialnym było ukazanie nie zachlanego pijaka, co widzi każdy lecz wewnętrznego dramatu człowieka, problemu DDA oraz współuzależnienia. Spektakl jest uzewnętrznieniem tego co niewidoczne w człowieku. Brawo! Jeśli aktorzy zastanawiali się dlaczego ten jeden siedział taki niezadowolony, to siedział bo usiadł z zachwytu, przygnieciony emocjami, które w nim obudzono.
ba.....@....pl | 26.02.2024
Wielki hołd dla polskiego kina lat 50tych. Spektakl dosyć długi lecz nie nuży. Ciekawa forma inscenizacyjna. Wspaniałe kreacje Anny Ilczuk i Andrzeja Kłaka oraz Juliana Świeżewskiego.
sz.....@gm...il.com | 2.11.2024
"Melodramat” dotyka, wprawia w dyskomfort, a także pozwala widzom przejrzeć się jak w lustrze w niejednej z licznych scen obyczajowych. Na szczęście, chwilami bierze całość w humorystyczny nawias, bo w przeciwnym razie kaliber tej opowieści byłby dla widza trudny do udźwignięcia. Całość jest prowadzona bardzo płynnie, przejrzyście i zaskakująco lekko (przy całym ciężarze opowieści); noir’owy klimat, symboliczna szaro-stalowa scenografia, świetny ruch sceniczny, a przede wszystkim wspaniały zespół aktorski Powszechnego i piękna scena finałowa sprawiły, że z dużym prawdopodobieństwem już w pierwszej połowie września obejrzałem jeden z najlepszych spektakli świeżo rozpoczętego sezonu!
ms.....@gm...il.com | 11.09.2023
Temat bardzo nośny, pomysł sceniczny ciekawy ale "położony" przez miałki, chwilami infantylny tekst Sceny taneczne zbyt długie i pretensjonalne
kb.....@gm...il.com | 5.03.2024
Nie w naszym guście
am.....@gm...il.com | 10.09.2023
Adres i dojazd
Teatr Powszechny, Scena Duża
ul. Jana Zamoyskiego 20
Melodramat
Warszawa, Teatr Powszechny
Bilety dostępne do 01.03 godz. 12:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia