Śmierć komiwojażera

Choć od momentu powstania ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA minęło ponad 70 lat, ten najsłynniejszy z dramatów Arthura Millera i kamień milowy amerykańskiej dramaturgii do dziś stanowi niezwykle trafną krytykę kapitalizmu i bezlitosne studium zjawiska mitomanii. Lomanowie żyją w pułapce mitu - mitu stworzonego przez głowę rodziny, Willy’ego, szeregowego sprzedawcę, który w świecie oferującym pozornie wspaniałe możliwości padł ofiarą propagandy sukcesu. Nie potrafi przyznać przed najbliższymi, że mu się nie udało, że nic nie osiągnął, że sobie i innym wszystko popsuł. Ze strachu i upokorzenia wymyśla swoje życie od nowa, tworzy opowieść, w której zwycięstwo wciąż jest jeszcze możliwe. Nieumiejętność skonfrontowania się z własną porażką popycha go do kolejnych konfabulacji, a porządki rzeczywistości i zmyślenia mieszają się ze sobą, by doprowadzić do tragicznego finału. Oto przed czym przestrzega nas Arthur Miller: zostaniemy rozliczeni z naszych marzeń. Radek Stępień o ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA: „Bohaterowie dramatu Arthura Millera byli pierwszymi ofiarami czegoś, przez co my, żyjący w 2019 roku, zostaliśmy pożarci i wypluci - Willy Loman i jego rodzina to ofiary mitu sukcesu. Co znaczy dobre życie w świecie, gdzie naczelną wartością jest popularność, reprezentatywność i sława? Czy taki świat jest w ogóle miejscem do życia? W takim świecie dochodzi do spięć i konfliktów, które rozbijają najbliższe i najsilniejsze więzi. Problem społeczny staje się przyczyną problemów osobistych bohaterów ŚMIERCI KOMIWOJAŻERA. Propaganda sukcesu sprawia, że człowieka nie kształtuje jego życie - tylko to, jak sobie to życie opowiada. A kiedy dowolnie rozumiany sukces nie jest naszym udziałem - zrobimy wszystko, żeby go czuć, będziemy kłamać sobie i innym, przekonywać się do tego, że nie jesteśmy bezużyteczni i opowiadać niestworzone historie poświadczające naszą niecodzienność. Zajęci dbaniem o wizerunek, możemy nie zauważyć, jaki efekt ma to na naszych bliskich, a stąd niedaleko do katastrofy. Miller, zanim wymyślił tytuł ŚMIERĆ KOMIWOJAŻERA chciał nazwać swój dramat INSIDE OF HIS HEAD. Co dzieje się w głowie człowieka, który okłamuje rodzinę i samego siebie, że jest kimś więcej niż jest - i okłamuje za wszelką cenę, byle tylko nie przyznać się, że w gruncie rzeczy nie ma w nim nic wyjątkowego? Być może to jest najsmutniejsze w tych ludziach: nie mają nic wyjątkowego, a chcą o sobie opowiedzieć… Więc teraz naszym obowiązkiem jest opowiedzenie o nich, opowiedzenie o nich dziś, kiedy fałszywy obraz świata i błędnie funkcjonujący kapitalizm nadal jeszcze zbierają swoje żniwo.” Prawa autora reprezentuje The Arthur Miller 2004 Literary and Dramatic Trust - Samuel French.

Czas trwania: 130 minut

Organizator: Teatr Wybrzeże (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

Realizacja

Przekład: Anna Bańkowska Reżyseria: Radek Stępień Dramaturgia: Konrad Hetel Scenografia i kostiumy: Eliza Gałka Muzyka: Michał Górczyński Reżyseria świateł i video: Natan Berkowicz Ruch sceniczny: Wioleta Fiuk Asystent reżysera: Piotr Chys Inspicjent, sufler: Agnieszka Szczepaniak Projekt plakatu: Jerzy Czerniawski

Opinie naszych Widzów

(1)

10/10

Występ poprzez zarówno tematykę jak i wybitną grę aktorów wywarł na mnie olbrzymie wrażenie. Świetna obsada przez co sukces był gwarantowany.

Fr.....@....pl | 3.04.2024

Adres i dojazd

Teatr Wybrzeże, Scena Stara Apteka

ul. Teatralna 2

Śmierć komiwojażera

Gdańsk, Teatr Wybrzeże

Gdańsk,

Teatr Wybrzeże

sb., 18.01.2025

18:30

od 86 zł

ostatnie miejsca

Gdańsk,

Teatr Wybrzeże

nd., 19.01.2025

18:30

od 86 zł

ostatnie miejsca

Gdańsk,

Teatr Wybrzeże

wt., 21.01.2025

19:00

od 86 zł

ostatnie miejsca

Bilety dostępne do 21.01 godz. 18:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też