Jak wiele uczuć może pomieścić barokowa muzyczna narracja, jak różne odcienie emocji kryją się w pełnej ekspresji muzyce wokalnej i instrumentalnej. Program koncertu, podczas którego zabrzmią kompozycje wybitnych twórczyń i twórców działających we Włoszech w XVII wieku, otworzy Sinfonia Claudia Monteverdiego. Później zabrzmią jeszcze dwa jego słynne lamenty – Lamento della Ninfa z VIII Księgi Madrygałóworaz Lamento d’Arianna z 1608 roku. Jedyny zachowany fragment z zaginionego dramatu Arianne skrzy się od wyrazistych motywów – okrzyków, westchnień i innych zwrotów muzycznych doskonale odzwierciedlających wypowiadane przez bohaterkę słowa. Niezwykle poruszające są także lamenty Barbary Strozzi. W Lagrime mie autorka ponad 120 kompozycji za pomocą odważnej melodyki i ciekawych rozwiązań harmonicznych odmalowuje dźwiękami łzy, ból i cierpienie. Natomiast początek Che si può fare wyznacza zstępująca, żałobna melodia ostinatowego basu. Rozwijanie rozbudowanych solowych melodii na tle kilkudźwiękowego wielokrotnie powtarzanego motywu w głosie najniższym było zabiegiem powszechnie stosowanym w baroku. Często korzystał z niego między innymi Giovanni Sances, wszechstronnie utalentowany kompozytor pochodzący z Rzymu – czy to w kompozycjach o poważnym charakterze (Usurpator tiranno), czy też w tych nieco lżejszych (Lagrimosa belta). Nie mniej zróżnicowane emocje tkwią w kompozycjach czysto instrumentalnych. Twórcą, który odegrał istotną rolę w uniezależnieniu muzyki instrumentalnej od wokalnych wzorców był Tarquinio Merula. W swoich tanecznych kompozycjach odstępował od charakterystycznego dla muzyki użytkowej porządku na rzecz wyrafinowanej gry metro-rytmicznej, nadającej jego utworom szczególnej lekkości. Obok bogatej twórczości liturgicznej istotną kolekcję dzieł instrumentalnych pozostawiła też po sobie Isabella Leonarda. Podczas koncertu zabrzmi jej Sonata prima, której kolejne ogniwa zachwycają różnorodnością stosowanych środków. Marta Dziewanowska-Pachowska PROGRAM Claudio Monteverdi – Sinfonia Giovanni Sances – Usurpator tiranno Barbara Strozzi – Che si può fare Tarquinio Merula – Ballo detto Eccardo Tarquinio Merula – Ballo detto Pollicio Claudio Monteverdi – Lamento della Ninfa Isabella Leonarda – Sonata prima per due violini col basso Claudio Monteverdi – Lamento d’Arianna Barbara Strozzi – Lagrime mie Tarquinio Merula – Ciaccona Giovanni Sances – Lagrimosa belta 🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Miejsca na widowni w Pałacu na Wyspie są nienumerowane. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 60 minut

Organizator: Polska Opera Królewska (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

MARTA BOBERSKA - SOPRAN ANETA ŁUKASZEWICZ - ALT ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA KRZYSZTOF GARSTKA - KLAWESYN, DYRYGENT

Adres i dojazd

Muzeum Łazienki Królewskie, Pałac na Wyspie

ul. Agrykola 1

AFFETTI BAROCCHI

Warszawa, Muzeum Łazienki Królewskie

pt., 24.01.2025

19:00

od 43 zł

ostatnie miejsca

Bilety dostępne do 24.01 godz. 18:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też