Olsztyn Green Festival 2025

Olsztyn
CRS Ukiel

Akademia Pana Kleksa

Warszawa
Teatr Capitol

Kalyani I bilety dla grup (69zł) dostępne pod nr tel. 660442160

Warszawa
Teatr Palladium

Audio Video Show

Warszawa
PGE Narodowy

DREAMERSLAND 2025

Bolimów
Zaścianek Babie Lato

Ekipa Świata

Warszawa
Teatr Capitol

PUŁAPKA NA MYSZY

Warszawa
Teatr Ateneum

Prezent urodzinowy

Warszawa
Teatr Capitol

Matka

Warszawa
Teatr Ateneum

Pan Kleks. Powrót

Toruń
Centrum Kulturalno-Kongresowe Jordanki

Pokaz iluzji dla całej rodziny / mikołajkowy pokaz specjalny

Kielce
Wojewódzki Dom Kultury w Kielcach

Seks dla opornych

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Spaghetti Poloneze

Warszawa
Scena Relax

Wielki człowiek do małych interesów

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

Ojciec

Warszawa
Teatr Ateneum

Pilot i Mały Książę. Cyber musical.

Katowice
Miasto ogrodów

Koncert Pokój dla Jeruzalem // Chór Centrum Myśli Jana Pawła II // Bastarda Trio

Warszawa
Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

Mikołajek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Hair | PREMIERA

Warszawa
Scena Relax

TAJEMNICZY OGRÓD

Warszawa
Teatr Lalka

THE TURN OF THE SCREW / BENJAMIN BRITTEN

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

GREASE

Warszawa
Scena Relax

IN PARADISUM

Warszawa
Zamek Królewski w Warszawie

Chreja | Premiera

Łódź
Teatr Chorea

Boeing Boeing

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Vanitas

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Totalnie szczęśliwi

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

W krainie Króla Lwa

Kraków
Teatr Współczesny w Krakowie

Wstyd

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Trzy wysokie kobiety

9.75
(4 oceny)
„Trzy wysokie kobiety”, „Kto się boi Virginii Woolf?”, „Chwiejna równowaga”, „American dream” to najbardziej znane utwory, których autorem jest Edward Albee – jeden z najważniejszych amerykańskich dramaturgów, zaliczany (wraz z Arthurem Millerem, Eugenem O’Neillem i Tennesseem Williamsem) do tzw. „wielkiej czwórki”, która ukształtowała dwudziestowieczny amerykański teatr. Za „Trzy wysokie kobiety” Albee został wyróżniony nagrodą Pulitzera w 1994 roku. Sztuka spotkała się z żywym przyjęciem również ze względu na jej autobiograficzny charakter. Edward Franklin Albee III był dzieckiem adoptowanym. Biologiczna matka oddała go dwa tygodnie po urodzeniu. Przybrani rodzice dali dziecku nazwisko, konserwatywne wychowanie, wykształcenie, bezpieczeństwo finansowe i pozycję społeczną. Nie potrafili dać mu miłości. Pani Albee była surowa i oschła. Wrażenie nieprzystępności potęgował jej wzrost – była bardzo wysoka. Pan Albee odwrotnie – niski i krępy, miał za to wysokie mniemanie o sobie i pozycji swojej rodziny. Mimo to wychowaniu syna nie poświęcał zbyt wiele czasu. Nigdy nie czułem się dobrze w domu moich przybranych rodziców – wspominał Albee. – Oni nie wiedzieli jak być rodzicami. Możliwe, że ja nie wiedziałem jak być ich synem. Albee opuścił dom w wieku osiemnastu lat. Największy żal miał do przybranej matki, która nie tylko nie zatrzymała go, ale wręcz zmusiła do odejścia. Syn homoseksualista, marzący o karierze literackiej, nie mieścił się w jej idealnym wyobrażeniu szanowanej amerykańskiej rodziny. Nie była przygotowana na taki scenariusz. Jej „american dream” się nie ziścił… „Trzy wysokie kobiety” nie zostały napisane z chęci zemsty – tłumaczył Albbe okoliczności powstania utworu. – Przez lata ja i kobieta, która mnie wychowała unieszczęśliwialiśmy się wzajemnie. Dla mnie to już przeszłość, choć myślę, że ona żyła tym do końca. Prawdą jest, że jej nie cierpiałem, nie mogłem znieść jej uprzedzeń, braku empatii, jej paranoicznych obsesji, ale jednocześnie podziwiałem jej władczość i poczucie własnej wartości. Byłem głęboko poruszony obserwując, jak zbliżając się do dziewięćdziesiątki, osłabiona fizycznie i mentalnie, z właściwą sobie wyższością, rozpaczliwie próbowała ignorować zbliżający się koniec. Sztuka „Trzy wysokie kobiety” ma swój początek w zafascynowaniu grozą i smutkiem tamtych przeżyć. Edward Albee bywa nazywany defetystą i pesymistą. Jest jednak raczej moralistą wierzącym, że szokując, być może nawet obrażając, dobitniej stawia pytania, które mogą skłonić do przewartościowania postaw, nigdy do utraty nadziei. Dialogi w sztukach Albee'ego cechuje dystans i poczucie humoru, ale i szczerość, która bywa bolesna, a jego wnikliwe obserwacje przynoszą refleksję, że życie najpełniej definiuje się poprzez nieuniknioną bliskość śmierci. Szkoda, że wtedy jest już zbyt późno, by choć na chwilę „wyjść z roli”. Czym jest los? Czym szczęście? Czym osobista odpowiedzialność za życiowe wybory? Czy nasze istnienie jest wolnością? Ile jesteśmy w stanie znieść żeby dopasować się do własnych i cudzych wyobrażeń o szczęściu i życiowym sukcesie? Czy jesteśmy niewolnikami systemów społecznych? Ile jesteśmy w stanie poświęcić aby obronić bezpieczne dla nas status quo? Te zasadnicze pytania, które zadaje w swojej sztuce Albee, są sednem dyskusji toczącej się od wieków. Zadają je również Twórcy spektaklu, szukając w tekście Edwarda Albee'ego współczesnych kontekstów. Wchodzimy w świat kobiety, której życie zostało precyzyjnie zaprogramowane, którą od młodzieńczych lat ćwiczono do spełniania oczekiwań, jakie miał wobec niej świat. Oczekiwań, których realizacja miała dać jej prestiż, pozycję, dobre życie – szczęście. A jednak to nie wystarczyło. Przepis na szczęście nie zadziałał. Po czyjej stronie zatem leży wina? Zazwyczaj pytanie to zadajemy sobie dopiero w punkcie ostatecznym, na krawędzi śmierci, kiedy poznanie odpowiedzi nie ma już żadnego znaczenia. Edward Albee w jednym z wywiadów odpowiadając na pytanie o przesłanie "Trzech wysokich kobiet" odpowiedział – Myślę, że może ono sprowadzać się do napomnienia, aby bardzo uważać, co czynimy z jedynym życiem jakie mamy. Uważać, by pozostać sobą i nie skończyć jak moja bohaterka – przepełniona gniewem, wściekłością i żalem. Ona wpadła w pułapkę „radzenia sobie jakoś”. Tymczasem my powinniśmy dokonywać wyborów.

Czas trwania: 130 minut

Występują

Realizacja

Autor: Edward Albee Przekład: Małgorzata Semil Reżyseria: Maksymilian Rogacki Scenografia: Aleksandr Prowaliński Kostiumy: Aleksandr Prowaliński Reżyseria światła: Aleksandr Prowaliński Muzyka: Dominik Strycharski Inspicjent : Katarzyna Zbrojewicz Sufler: Małgorzata Ziemak Producent wykonawczy: Magdalena Mróz

Trzy wysokie kobiety

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!