Szewcy
Naukowa sztuka ze „śpiewkami” w trzech aktach, najważniejszy dramat Witkacego, ukończony w 1934 roku. Autor nosił Szewców w sobie przez siedem lat, bo tyle z przerwami ich pisał; na inne swoje teksty dramatyczne potrzebował dwa-trzy tygodnie. Ze względu na problematykę polityczno-społeczną oraz wizjonerstwo i pasję demaskatorską dzieło porównuje się do Wesela Stanisława Wyspiańskiego i Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego. Znalazły się w Szewcach w syntetycznym skrócie główne wątki twórczości literackiej Witkacego: zanik indywidualności, zmierzch cywilizacji i sztuki, walka płci, tajemnica istnienia, nuda metafizyczno-egzystencjalna, a wszystko podlano groteskowym sosem. Nowatorstwo formalne i zacięcie profetyczne czynią z Szewców tekst uniwersalny – aktualny w każdym momencie historii, również dzisiaj.
Szewcy, reprezentanci mas plebejskich, zamknięci w swoim warsztacie, przygotowują rewolucję pod przewodnictwem majstra Sajetana Tempego. Odnoszą zwycięstwo, ale kolejne przewroty polityczne, które odwracają bieg wydarzeń (pucz faszystowski, kontrpucz organizacji Dziarskich Chłopców, wreszcie przewrót plebejsko-populistyczny), sprawiają, że w krzywym zwierciadle obserwujemy mechanizm pożerania własnych dzieci przez rewolucję. Bezlitosna, pesymistyczna diagnoza świata polityki i historii, podana jednak w humorystycznym, groteskowym wydaniu.
Wartość i przesłanie dramatu świetnie ujął Konstanty Puzyna: „Teraz, uwolnione z pęt Czystej Formy, buchnie to, co Witkacy ma naprawdę do powiedzenia: wściekła, ekspresjonistyczna groteska polityczno-społeczna, połączona z katastroficznym traktatem i – krzywym oczywiście – zwierciadłem obyczajów”. Witkacy uczy dystansu, każe śmiać się bohaterom, ale również widzom. Ironiczny dystans do świata czyni go łatwiejszym do przyjęcia, nawet w jego katastroficznej i absurdalnej odsłonie. Dzisiaj, w świecie konsumpcjonizmu, moralnego relatywizmu, wszechmocy mediów i rodzących się totalitaryzmów, Szewcy brzmią swojsko i znajomo.
W opracowaniu tekstu wykorzystano fragmenty powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza Pożegnanie jesieni i Nienasycenie.
Organizator: Teatr Polski we Wrocławiu (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Realizacja
opracowanie tekstu i reżyseria: STANISŁAW MELSKI
scenografia i kostiumy: MARIANNA SYSKA
opracowanie muzyczne i kompozycje: IZABELA KURIATA-MATUSZEWSKA i PIOTR MATUSZEWSKI
choreografia: ARKADIUSZ BUSZKO
światło: DARIUSZ BARTOŁD i MIKOŁAJ PŁYWACZ
wideo: MIKOŁAJ PŁYWACZ
Opinie naszych Widzów
(5)Świetnie wyreżyserowane przedstawienia i zaadoptowane do dzisiejszej rzeczywistości z autentycznym zakończeniem. Czy już uczymy się języka mandaryńskiego.
Ogromny hołd dla Witkacego z przewidywalnym proroctwem na dzień dzisiejszy.
Dzięki za wrażenia.
er.....@ho...il.com | 27.11.2023
Dobra sztuka, z super grą akutorska. Dużo analogii zarówno do książki jak i współczesnej sytuacji społecznej.
al.....@gm...il.com | 26.11.2023
Bardzo ciekawa sztuka, niesamowicie wyreżyserowana przez Stanisława Melskiego. 11.02 udało nam się również przeżyć na żywo benefis twórczości pana Stanisława - imponujące wydarzenie.
wi.....@gm...il.com | 12.02.2023
bardzo dobre przedtsawienie
ar.....@....pl | 15.11.2022
Za bardzo krzyczeli i nie można było zrozumieć dialogów. Generalnie nudne bardzo. Nie podobało nam się.
ma.....@gm...il.com | 30.10.2023
Multimedia
Adres i dojazd
Teatr Polski we Wrocławiu, Scena na Świebodzkim
pl. Orląt Lwowskich 20c
Szewcy
Wrocław, Teatr Polski we Wrocławiu
Bilety dostępne do 25.01 godz. 17:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia