Barbara Dziekan - zdjęcie

Barbara Dziekan

9,3 / 10

64 oddanych głosów

Data urodzenia:
01-03-1951 (71 lat)

Polska aktorka, wokalistka, pedagog. W 1974 roku ukończyła Wydział Aktorski Państwowej Wyższej Szkoły Filmowej, Telewizyjnej i Teatralnej im. Leona Schillera w Łodzi, z macierzystym wydziałem jest związana do dziś jako profesor zwyczajny. Zadebiutowała 6 lutego 1974 rolami Mirskiej i Jadwigi Ochotnickiej w "Klubie kawalerów" Michała Bałuckiego w reżyserii Jana Kwapisza. Była aktorką Teatru Nowego w Łodzi (1974-1982), Teatru Narodowego w Warszawie (1982-1984), Teatru Ateneum im. Stefana Jaracza w Warszawie (1984-1986), Teatru Komedia w Warszawie (1986-1987), zespołu Janusza Wiśniewskiego (1988-1991) oraz równolegle Teatru Studio im. Stanisław Ignacego Witkiewicza w Warszawie (1988-1990).

Ponadto była związana gościnnie z Teatrem Powszechnym w Warszawie, Teatrem Muzycznym w Gdyni, Teatrem Nowym w Warszawie, Teatrem Polskim w Szczecinie, Teatrem na Woli im. Tadeusza Łomnickiego w Warszawie, Teatrem Atelier im. Agnieszki Osieckiej w Sopocie, Teatrem Rozmaitości w Warszawie, Wrocławskim Teatrem Pantomimy oraz Teatrem Żydowskim im. Estery Rachel i Idy Kamińskich w Warszawie. Występowała w spektaklach Kazimierza Dejmka, Zygmunta Hübnera, Bohdana Korzeniewskiego, Wandy Laskowskiej, Adama Hanuszkiewicza, Krystyny Skuszanki, Jerzego Krasowskiego i Jerzego Satanowskiego. Agnieszka Osiecka napisała dla niej 24 piosenki z których powstał recital „Ulica japońskiej wiśni”.

Nagradzana na festiwalach krajowych m.in. Srebrną Łódką w Łodzi (1975), nagrodą aktorską na Festiwalu Dramaturgii Polskiej we Wrocławiu (1981), nagrodą aktorską na Festiwalu Małych Form w Toruniu (1992) oraz międzynarodowych konkursach m.in. nagrodą Finde First w Edynburgu (1990), Grand Prix na Glob Festiwal w Toronto (1991), nagrodą Jury i nagrodą krytyków dla Najlepszej Aktorki na Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w Kairze (1992). Zagrała także w wielu serialach m.in. : „Lalka”, „Zmiennicy”, „Adam i Ewa”, „Na dobre i na złe”, „Kryminalni”, „Samo życie”.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Ożenek

Komedia

To klasyczna komedia pełna doskonale sportretowanych typów ludzkich. Oto główna bohaterka, Agafia Tichonowa, pragnie wyjść za mąż i tym samym podnieść swój status społeczny. Kategoria kupieckiej opłacalności bliższa jest jej sercu niż romantyczne uniesienia. Okazuje się, że nie jest odosobniona w swoim myśleniu. Potencjalni kandydaci także patrzą na przyszłe małżeństwo w kategoriach korzyści materialnych. OŻENEK w reżyserii Janusza Gajosa to plejada aktorskich popisów i umiejętności, uwalniająca śmiech publiczności i bawiąca do łez satyra także na współczesne społeczeństwa. Intrygi swatów, rywalizacja między konkurentami, niepokoje głównej bohaterki i finał wcale nie taki nieszczęśliwy pozwalają przejrzeć się w lustrze rzeczywistych pragnień i możliwości każdego z nas.

Szczegóły

Ot, awangarda

Muzyczny

"Bardzo uważaj na..." - monodram Barbary Dziekan na podstawie tekstów Gertrudy Stein. Pisany przed śmiercią tekst "Elementarza" poniesie widza w rozmowę o byciu uważnym, intensywnym trwaniu w mijającej właśnie chwili, o świecie widzianym okiem natury. Bez oceny, bez "mądrości", za to z humorem i wdziękiem.

Szczegóły

Teatr jest kobietą

Monodram

Barbary Dziekan nie trzeba nikomu przedstawiać. Aktorka, reżyserka, profesor zwyczajny. To informacja dla tych, którzy lubią tytuły. Zaś ci, którzy widzieli ją na scenie wiedzą, że jej warsztat artystyczny jest niesamowity. Wierzymy w każde jej słowo, każdy gest, każdą opowiedzianą historię.
Nie inaczej jest i w tej sztuce. Siedemnaście epizodów stworzonych na podstawie tekstów m.in. Borgsa, T.S. Elliota, Gertudy Stein czy Bogumila Hrabala pozwala nam wierzyć, że właśnie tak powstaje archetypowa kobieta. A raczej jak powstaję człowiek, który musi przejść długą, bolesną drogą, aby dotrzeć do tego, czego wielu pożąda, a jednocześnie się boi. Do prawdy.
Nie dziwi więc fakt, że spektakl otrzymał nagrodę jury dla najlepszej aktorki IV Międzynarodowego Festiwalu Teatrów Eksperymentalnych w Kairze w 1992 roku.

Szczegóły

Teatr Kępa: Niewidzialna Strona

Muzyczny

Spektakl muzyczny o zagubieniu człowieka w przestrzeni miasta, wśród ludzi i we własnych myślach.

Szczegóły

Teatr jest kobietą

Monodram

Teatr jest kobietą - monodram Barbary Dziekan, na podstawie tekstów m.in. J. L. Borgesa, T. S. Elliota, B. Hrabala.

17 mistrzowskich epizodów, z których składa się spektakl to odbicie długiej historii cierpień, lęków, doświadczeń, przez które musi przejść człowiek w swej wiecznej pogoni za prawdą. Z recenzji: „(...) niezwykle zmysłowe przedstawienie dające niemal intuicyjne zrozumienie trosk i rozkoszy, zawartych w opowieści kreowanej przez Dziekan". 

Spektakl otrzymał nagrodę dla najlepszej aktorki na Festiwalu Kair w 1992 r.

Szczegóły

Bardzo uważaj na...

Monodram

Monodram Barbary Dziekan na podstawie tekstów Gertrudy Stein. Pisany przed śmiercią tekst "Elementarza" poniesie widza w rozmowę o byciu uważnym, intensywnym trwaniu w mijającej właśnie chwili, o świecie widzianym okiem natury. Bez oceny, bez "mądrości", za to z humorem i wdziękiem.

Szczegóły