Pani Ka patrzy na morze
Scenariusz na podstawie sztuki Thomasa Bernharda Komediant (Der Theatermacher), będącej ironicznym rozważaniem na temat kondycji zawodu aktorskiego. Kim jest aktor – kapłanem sztuki czy błaznem? Główny bohater dramatu, zasłużony artysta teatru i zarazem wielki megaloman, przybywa z rodziną do zapyziałej miejscowości na prowincji, aby zagrać tam przedstawienie. Staje się to impulsem do rozpamiętywania jego życia, dorobku i refleksji nad istotą jego zawodu. Przedstawienie Pawła Miśkiewicza jest wywoływaniem duchów teatru – przywołujemy realizację ze Sceny na Świebodzkim sprzed ćwierćwiecza, pamiętny spektakl Krystiana Lupy Immanuel Kant według innej sztuki austriackiego autora, z wybitnymi rolami Krzesisławy Dubielówny i Wojciecha Ziemiańskiego, którzy grają również w obecnej premierze.
W groteskowym przedstawieniu Lupy słynny filozof podróżował na pokładzie transatlantyku do Ameryki, gdzie miał przejść operację ratującą mu wzrok. Immanuel Kant nigdy nie opuścił Królewca. Jeżeli Pani Kant patrzyła na morze, to mógł to być zaledwie jakiś skrawek Bałtyku.
Wkraczając w świat Bernharda, wchodzimy w przestrzeń pełną umowności, niejednoznaczności, gmatwania światów… W magiczny obszar teatru.
O czym jest spektakl? O naturze teatru, jego ulotności, nietrwałości, uwodzicielskim pięknie, ale też o jego okrucieństwie, niewierności i pozornej realności. Jest też opowieścią o świecie i ludziach, którzy tworzą to niedoskonałe uniwersum. Świecie wartości pozornych, pozbawionym stałych punktów oparcia, kapryśnym i pełnym przemocy.
Przestrzeń spektaklu inspirowana jest scenografią do przedstawienia Immanuel Kant Thomasa Bernharda zrealizowanego w Teatrze Polskim we Wrocławiu w 1996 roku w reżyserii i scenografii Krystiana Lupy. W spektaklu wykorzystano też fragmenty archiwalnego zapisu dźwiękowego tego przedstawienia. Specjalne podziękowania dla Haliny Rasiakówny za zgodę na wykorzystanie zapisu dźwiękowego fragmentu Jej roli.
Czas trwania: 95 minut
Organizator: Teatr Polski we Wrocławiu (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Realizacja
przekład: JACEK ST. BURAS
scenariusz i reżyseria: PAWEŁ MIŚKIEWICZ
scenografia i kostiumy: BARBARA HANICKA
muzyka: MAJA KLESZCZ i WOJCIECH KRZAK
reżyseria światła: JĘDRZEJ JĘCIKOWSKI
koordynator spektaklu: KAROLINA GONERA
inspicjent: IWONA RÓLCZYŃSKA
sufler: WIESŁAWA GENEROWICZ
charakteryzacja: MARIANNA BARTNICKA
garderobiane: MILENA KUKLA, GRAŻYNA MARCINKIEWICZ
montażyści: ADAM BURACZEK, BOGDAN DYLĄG, MIROSŁAW KOT, JAKUB KRECZMER, ADRIAN NOSARZEWSKI, ŁUKASZ SZYSZKA
rekwizytor: MARCIN WITKOWSKI
realizacja światła: DARIUSZ BARTOŁD, DAMIAN DUCZMALEWSKI, MAREK STUPKA
realizacja dźwięku: EMIL SMARDZEWSKI
projekt plakatu: KINGA MELKA
zdjęcia: MIKOŁAJ PŁYWACZ
muzycy:
MAJA KLESZCZ: śpiew
WOJCIECH KRZAK: gitara, perkusjonalia
Opinie naszych Widzów
(1)Podziwiam gre aktorską.
Uwielbiam muzyke na żywo.
Małgorzata Gajak-Toczek
mg.....@....pl | 28.12.2022
Adres i dojazd
Teatr Polski we Wrocławiu, Scena na Świebodzkim
pl. Orląt Lwowskich 20c
Pani Ka patrzy na morze
Wrocław, Teatr Polski we Wrocławiu
Bilety dostępne do 07.03 godz. 17:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia