Manelle
Życie jest snem i ułudą nietrwałą, chwilową, i nikczemną. Wszystko jest w ruchu i zmienności. Świat jest na opak wywrócony. Jesteśmy niczym rzeźby uwięzieni w dramatycznych gestach lub jako postaci z obrazów pragnące umknąć z ram. Varietas delectat - zmienność sprawia przyjemność.
To barok. Biblioteki pełne są nieprzeczytanych barokowych książek (albowiem pisał wtedy kto mógł) - jak choćby dzieła Pawła Symplicjana, o którym dowiedzieć się można że był jezuitą, spowiednikiem zakonnic, żył w latach 1577 - 1646 w Krakowie i Pułtusku. Być może nazwisko Symplicjan sam sobie nadał od łacińskiego "simplex" co znaczy: łatwy, bezpretensjonalny , lekki, naiwny, szczery, zwyczajny, zwykły. I pewno kimś takim chciał być ksiądz Symplicjan skoro napisał dzieła o bogato zawiłych, niczym barok tytułach: "Szafarnia obroków duchownych ", "Manelle Duchowne albo Porządek żywota Chrześcijańskiego" O dobrej i szczęśliwej śmierci", "Perła droga, to jest Żywot chrześcijański...", "Środki zbawienne do życia pobożnego i wiersz o różnicy życia światowego", "Wizerunek człowieka umierającego". Są tam także dziesiątki ułożonych w rytm barokowego wiersza porad o czym myśleć: przy ubieraniu się i rozbieraniu, przy jedzeniu, przy dzwonieniu, przy kładzeniu się i wstawaniu z łóżka, używając wszelakich dóbr, milcząc i patrząc na świat... I chyba mało kto te księgi przez czterystu lat nie czytał, skoro - złożone w oryginale tajemniczą dla nas (ale jednak polską) czcionką - nie zostały (poza jednym wyjątkiem: wierszem o ogniłej głowie) transponowane na współczesny, czytelny dla dzisiejszego odbiorcy zapis literowy. Część z tych wierszy będzie można usłyszeć w naszym przedstawieniu.
Ale barok to nie tylko rymowane wskazówki jak podążać drogą życia. Barok to także gra z Fortuną, Światem, Ciałem, Demonami i Czasem - i te alegoryczne postaci ujrzymy także na scenie. Barok to także groteska szczerząca zęby w uśmiechu trupiej czaszki, to także rozkładające się wskutek francuskiej choroby ciała lubieżników i rozkoszników, a także osły poganiające zaprzęgniętych w chomąta ludzi.
Barok to także to także szaleństwo czyli "La Follia", jak brzmi nazwa sonat przeznaczonych do tańca - jedna z nich, najdoskonalsza czyli szaleństwo Antonio Vivaldiego stało się inspiracją do stworzenia muzyki (wykonywanej na żywo) do spektaklu, którego środki wyrazu rozpostarte są od bezustannego ruchu i tańca do pulsujących w rytm barokowego wiersza słów.
Barok to bogato zdobiona maska, za którą kryje się twarz człowieka rozpiętego między grozą, trwogą a rozkoszą. I w naszym spektaklu aktorzy czasem ukrywają swe twarze za maską.
Wiesław Hołdys
W spektaklu wykorzystano teksty Pawła Symplicjana z "Manelli duchowych" oraz cytaty z utworów następujących autorów: Klemens Bolesławiusz, Jan z Kijan , Jan Libicki, Jan Andrzej Morsztyn, Hieronim Morsztyn, Wojciech Oczko, Symeon Połocki, Mikołaj Sęp Szarzyński, a także fragmenty anonimowych utworów: "Pielgrzym. Dialog o drzewie żywota", "Utarczka krwie wojującego Boga", "Dialog o Mifibosecie" a także teksty epitafium z tablicy nagrobnej z Fary w Krośnie.
W spektaklu wykorzystano fragmenty sonaty d-moll op. 1 nr 12, La Follia RV 63 oraz "Czerech pór roku" Antonio Vivaldiego
Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego
Fot.: Wiesław Hołdys
Rysunek: Agnieszka Dębowska
Czas trwania: 60 minut
Organizator: Teatr Mumerus (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Realizacja
Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys
Muzyka: Michał Braszak
Muzycy: Gertruda Szymańska i Michał Braszak
Kostiumy: Monika Gigier
Maski i rekwizyty
: Agnieszka Dziedzic i Monika Gigier
Asystent reżysera: Agnieszka Dziedzic
Współpraca scenograficzna: Agnieszka Dębowska
Opinie naszych Widzów
(8)Nie wiem, o co chodziło. Pod koniec chyba złapałem floł. Aaa, i pierwsze wejście osiołka, to myślałem, że kolejna osoba późno wróciła z toalety!
ra.....@....pl | 10.06.2023
Pierwszy raz zetknęłam się z Teatrem Zależnym. Jestem zachwycona. To Teatr niesamowity, łączący słowo, muzykę, taniec i ruch. Świetne kostiumy, maski, rekwizyty.
Manelle - autorskie przedstawienie przykuwa uwagę od pierwszego slowa, gestu.. Będę polecać przedstawienia wystawiane przez Teatr Zależny. Na pewno to wydarzenie pozostanie długo w mojej pamięci.
dt.....@in...ia.pl | 6.06.2023
Wspaniała gra aktorów.
re.....@gm...il.com | 25.10.2022
Tego nie można ocenić i opisać. Trzeba zobaczyć i przeżyć.
lu.....@gm...il.com | 9.09.2022
Świetna atmosfera, muzyka, gra aktorska, spektakl zapadający w pamięć:)
go.....@....pl | 31.08.2022
Dobrze się bawiłam! Rewelacja gra aktorów, świetne kostiumy i charakteryzacja, genialna muzyka i klimat! Byłam pierwszy raz i na pewno będę chodzić na kolejne sztuki!
cz.....@gm...il.com | 30.08.2022
Fenomenalne połączenie miejsca i tematu oraz doskonałej gry aktorów.
ka.....@gm...il.com | 27.08.2022
Jestem oczarowana spektaklem. Słowa uznania dla Pana reżysera, który z wprost archeologicznym zacięciem wyłuskuje cenne kulturowo, archaiczne teksty polskich twórców słowa! Najmocniej dziękuję!!
ze.....@au...af.pl | 27.08.2022
Adres i dojazd
Muzeum Archeologiczne,
ul. Senacka 3
Manelle
Kraków, Muzeum Archeologiczne
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia