Naukowa sztuka ze „śpiewkami” w trzech aktach, najważniejszy dramat Witkacego, ukończony w 1934 roku. Autor nosił Szewców w sobie przez siedem lat, bo tyle z przerwami ich pisał; na inne swoje teksty dramatyczne potrzebował dwa-trzy tygodnie. Ze względu na problematykę polityczno-społeczną oraz wizjonerstwo i pasję demaskatorską dzieło porównuje się do Wesela Stanisława Wyspiańskiego i Nie-Boskiej komedii Zygmunta Krasińskiego. Znalazły się w Szewcach w syntetycznym skrócie główne wątki twórczości literackiej Witkacego: zanik indywidualności, zmierzch cywilizacji i sztuki, walka płci, tajemnica istnienia, nuda metafizyczno-egzystencjalna, a wszystko podlano groteskowym sosem. Nowatorstwo formalne i zacięcie profetyczne czynią z Szewców tekst uniwersalny – aktualny w każdym momencie historii, również dzisiaj. Szewcy, reprezentanci mas plebejskich, zamknięci w swoim warsztacie, przygotowują rewolucję pod przewodnictwem majstra Sajetana Tempego. Odnoszą zwycięstwo, ale kolejne przewroty polityczne, które odwracają bieg wydarzeń (pucz faszystowski, kontrpucz organizacji Dziarskich Chłopców, wreszcie przewrót plebejsko-populistyczny), sprawiają, że w krzywym zwierciadle obserwujemy mechanizm pożerania własnych dzieci przez rewolucję. Bezlitosna, pesymistyczna diagnoza świata polityki i historii, podana jednak w humorystycznym, groteskowym wydaniu. Wartość i przesłanie dramatu świetnie ujął Konstanty Puzyna: „Teraz, uwolnione z pęt Czystej Formy, buchnie to, co Witkacy ma naprawdę do powiedzenia: wściekła, ekspresjonistyczna groteska polityczno-społeczna, połączona z katastroficznym traktatem i – krzywym oczywiście – zwierciadłem obyczajów”. Witkacy uczy dystansu, każe śmiać się bohaterom, ale również widzom. Ironiczny dystans do świata czyni go łatwiejszym do przyjęcia, nawet w jego katastroficznej i absurdalnej odsłonie. Dzisiaj, w świecie konsumpcjonizmu, moralnego relatywizmu, wszechmocy mediów i rodzących się totalitaryzmów, Szewcy brzmią swojsko i znajomo. W opracowaniu tekstu wykorzystano fragmenty powieści Stanisława Ignacego Witkiewicza Pożegnanie jesieni i Nienasycenie.

Organizator: Teatr Polski we Wrocławiu

Występują

Jakub Grębski

Andrzej Gałła

Stanisław Melski

Marcin Piejaś

Beata Śliwińska

więcej+

Realizacja

opracowanie tekstu i reżyseria: STANISŁAW MELSKI scenografia i kostiumy: MARIANNA SYSKA opracowanie muzyczne i kompozycje: IZABELA KURIATA-MATUSZEWSKA i PIOTR MATUSZEWSKI choreografia: ARKADIUSZ BUSZKO światło: DARIUSZ BARTOŁD i MIKOŁAJ PŁYWACZ wideo: MIKOŁAJ PŁYWACZ

Opinie naszych Widzów

(5)

10/10

Świetnie wyreżyserowane przedstawienia i zaadoptowane do dzisiejszej rzeczywistości z autentycznym zakończeniem. Czy już uczymy się języka mandaryńskiego. Ogromny hołd dla Witkacego z przewidywalnym proroctwem na dzień dzisiejszy. Dzięki za wrażenia.

er.....@ho...il.com | 27.11.2023

10/10

Dobra sztuka, z super grą akutorska. Dużo analogii zarówno do książki jak i współczesnej sytuacji społecznej.

al.....@gm...il.com | 26.11.2023

10/10

Bardzo ciekawa sztuka, niesamowicie wyreżyserowana przez Stanisława Melskiego. 11.02 udało nam się również przeżyć na żywo benefis twórczości pana Stanisława - imponujące wydarzenie.

wi.....@gm...il.com | 12.02.2023

10/10

bardzo dobre przedtsawienie

ar.....@....pl | 15.11.2022

6/10

Za bardzo krzyczeli i nie można było zrozumieć dialogów. Generalnie nudne bardzo. Nie podobało nam się.

ma.....@gm...il.com | 30.10.2023

Zwiastuny

Adres i dojazd

Teatr Polski we Wrocławiu, Scena na Świebodzkim

pl. Orląt Lwowskich 20c, Wrocław

Szewcy

Wrocław, Teatr Polski we Wrocławiu

sb., 13.04

19:00

od 50 zł

dostępne miejsca

nd., 14.04

17:00

od 50 zł

dostępne miejsca

sb., 20.04

19:00

od 50 zł

dostępne miejsca

Bilety dostępne do 13.04 godz. 17:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!