"Wesele" Stanisława Wyspiańskiego jest jednym z najważniejszych dwudziestowiecznych polskich utworów dramatycznych. Dowodem tego jest fakt, że od 1901 roku inscenizowano je już blisko 200 razy – w teatrach dramatycznych, Teatrze Telewizji, Teatrze Polskiego Radia.
Każda kolejna inscenizacja "Wesela" wywołuje dyskusje o tym kiedy, jak i czy w ogóle wystawiać dramat Wyspiańskiego. Nie mamy wątpliwości, że wystawiać należy i warto. Nie dla honoru domu, ale z potrzeby ożywiania najznakomitszych tekstów polskiej kultury, nie tylko dla podtrzymania tradycji, ale dla nadawania znakomitemu dziełu Wyspiańskiego nowych znaczeń, bo między realnością a poezją tego dramatu toczy się nieustająca dyskusja o nas samych.
W Teatrze Polskim w Warszawie wystawiono "Wesele" czterokrotnie – sięgali po nie znakomici reżyserzy: Aleksander Zelwerowicz w latach dwudziestych, Jerzy Rakowiecki w 1961 roku i dwukrotnie Kazimierz Dejmek w roku 1984 i 1991. Premiera spektaklu w reżyserii Krzysztofa Jasińskiego odbędzie się w 102 rocznicę otwarcia Teatru Polskiego w Warszawie.
Fałszuje się dziś Wyspiańskiego – tak, jak fałszowało się i fałszuje romantyków, udusić się usiłuje go kadzidłami, sprawia się nad jego grobem tryumf masek. Kto rozumie Wyspiańskiego – ten wie, że cała jego twórczość jest bolesnym dopracowywaniem się narodowej duszy.
– Stanisław Brzozowski –
Krzysztof Jasiński (ur. w 1943 r.) - aktor i reżyser. Absolwent wydziału aktorskiego Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej im. Ludwika Solskiego w Krakowie (1968 r.). Założyciel i wieloletni dyrektor krakowskiego Teatru STU, gdzie był współtwórcą spektakli okrzykniętych manifestem pokolenia: "Spadanie", "Sennik polski", "Exodus" oraz późniejszych: "Hamlet", "Wyzwolenie", "Biesy". W swoim dorobku reżyserskim ma m.in. opery Giuseppe Verdiego "Makbet" i "Rigoletto" w Teatrze Wielkim w Poznaniu; musical "Chicago" w Teatrze Komedia w Warszawie; widowiska telewizyjne i benefisy w krakowskim Teatrze STU.
W Teatrze Polskim wyreżyserował "Zemstę" Aleksandra Fredry (premiera w 2013 r.) oraz "Żołnierza królowej Madagaskaru" Juliana Tuwima (premiera w 2018 r.).
UWAGA: Uprzedzamy, że w spektaklu wykorzystywane są światła laserowe (z efektem stroboskopowym).
Czas trwania: 130 minut
Realizacja
Autor: Stanisław Wyspiański
Reżyseria: Krzysztof Jasiński
Drugi scenograf: Sławomir Czyż
Kostiumy: Anna Czyż
Muzyka: Marek Grechuta
Muzyka: Piotr Grząślewicz
Muzyka: Marcin Hilarowicz
Muzyka: Jan Kanty Pawluśkieiwcz
Muzyka: Zbigniew Wodecki
Światło: Grzegorz Marczak
Animacje: Aleksandra Rodobolska
Zdjęcie filmowe: Yann Seweryn
Zdjęcie filmowe: Kamil Walesiak
Opracowanie projekcji: Tadeusz Sawka
Przygotowanie wokalne: Anna Chmielarz
Asystent reżysera: Przemysław Pawlicki
Inspicjent : Przemysław Pawlicki
Suflerka: Katarzyna Bocianiak
Suflerka: Małgorzata Ziemak
10/10
Świetny. Dobrze oddany klimat dramatu. Brawo dla reżysera, który wplótł odrobinę nowoczesności {laserowe światło./muzyka disco polo}.
Brawo dla teatru, który nie szczędził grosza na stroje ludowe.
Minusem brak mikroportów dla aktorów, co nie umniejsza ich talentom aktorskim.
Na uwagę zasługuje personel teatru, Panie, które wskazują miejsca w rzędzie, kulturalne, życzliwe, miłe.
bo.....@gm...il.com | 30.10.2021
10/10
Nowa odsłona klasyki, super, polecam
wl.....@ga...ta.pl | 7.02.2020
10/10
MISTRZOWSTWO aktorskie i reżyserskie
Pi.....@gm...il.com | 11.05.2019
10/10
Miłe zaskoczenie.Spektakl na najwyższym poziomie.Polecam.
Mk.....@gm...il.com | 28.12.2017
10/10
Świetny Nic dodać ! Fantastyczna interpretacja !
ok.....@....pl | 22.01.2017
8/10
Disco polo w przejściach zupełnie niepotrzebne, rozpraszało, ale za to dubstep na końcu oddał klimat sztuki. Jestem za nowoczesnością w Teatrze ale z gustem i sensem ;)
cw.....@gm...il.com | 2.04.2017
7/10
Nie było p Seweryna.
Rachel b dobrze zagrana. Panna młoda b świeża i naturalnie spontaniczna. Pan młody miał być dojrzały, ale niestety był zbyt " podobny do ludu chłopskiego".
Taniec chochoła " raz dokoła", na to czekałam.....
Ogólnie dobrze się bawiłam, pierwsza część lepsza od drugiej. Liczyłam na bardziej "dydaktyczne" podanie "wtrętów" historycznych, telebimy bardzo pomocne ale ciągle mam niedosyt...
Miejsce parkingowe znalazłam bez problemu. Kocham teatr
gr.....@gm...il.com | 1.05.2019
7/10
W sumie to ciekawa inscenizacja,, dobra gra aktorska, troszkę innowacji technicznych, myślę że warto zobaczyć
ga.....@....pl | 31.10.2016
7/10
Trzeba bardzo dobrze znać i rozumieć treść wesela
m......@gm...il.com | 1.04.2016
6/10
Świetny Jarosław Gajewski. Rewelacyjna Joanna Trzepiecińska.
mi.....@im...ve.pl | 27.12.2015
6/10
Wstawki muzyki disco polo psuły cały odbiór klasycznej inscenizacji. Bardzo słaby pomysł.
Taniec chocholi na końcu zamieniony na fajną wizualizację, ale aktora który wypowiadał swoją kwestię podczas tej sceny, kompletnie zagłuszyła muzyka elektroniczna i nie można było go zrozumieć.
lu.....@gm...il.com | 26.04.2015
6/10
Wstawki muzyczne (wspolczesne) byly niespojne z cala sztuka, ten pomysl na uwspolczesnienie oceniam negatywnie.
ag.....@gm...il.com | 9.02.2015
6/10
Jestem trochę rozczarowana przedstawieniem. Spodziewalam sie, ze będzie bardziej barwne i "rozbuchane", jak to wesele. Poza tym zestawienie elementów wspolczesnych z archaicznym językiem wydalo mi się trochę sztuczne.
ew.....@ga...ta.pl | 2.02.2015