Anglia, XVI wiek. Wyniszczająca wojna religijna i krwawa walka dwóch kobiet – królowych: Anglii i Szkocji – o władzę nad całą Brytanią. Oparty na wydarzeniach historycznych dramat Friedricha Schillera nie schodzi ze scen już od dwustu lat, a role obydwu protagonistek stanowią wyzwanie dla aktorek kolejnych pokoleń.
Jaką cenę można zapłacić za pokonanie przeciwników – ideowych i politycznych? I czy jest to cena własnego człowieczeństwa?
Czas trwania: 160 minut
Organizator: Teatr Narodowy
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(32) Spektakl bardzo wyysokiej klasy. Nie tylko ze wzgędu na grę aktorską (wszystkich aktorów), która była niezwykłą ucztą dla duszy, ale również na całą aranżację, światło, nagłośnienie, wykorzystane środki.
Oklaskiwaliśmy aktorów na stojąco, Ze spektaklu wyszłam wzruszona, ze świeczkami w oczach.
Bardzo urzekły mnie dialogi, niezwykle czyste dykcyjnie i wyraźne.
an.....@gm...il.com | 7.12.2023
he.....@ga...ta.pl | 30.01.2023
Początkowo miałem problem, żeby wejść w tę historię - problem z mikroportem aktorki wytrącał z opowieści i utrudniał skupienie się na tekście; nie jest to oczywiście winą twórców, a po prostu technicznymi problemami tu i teraz. A może lepiej sprawdziłby się ten spektakl na kameralnej scenie bez zawodzących mikroportów? Kiedy jednak problem został rozwiązany, to było już tylko lepiej…
Świetny pomysł z oszczędnymi, modernistycznymi kostiumami i scenografią, który uniwersalizuje konflikt Elżbiety i Marii, przez co zamiast kostiumowej elżbietańskiej opowiastki, mamy bliskie współczesnemu widzowi konflikty dwóch kobiet u władzy: kierowanych namiętnościami, walczącymi o godność, wolność i samostanowienie, a jednocześnie mimo swoich pozycji, będących uwięzionych w okowach patriarchalnego systemu. Danuta Stenka jest tu wielka (kolejna jej wybitna rola w ostatnich latach w spektaklu Grzegorza Wiśniewskiego, wcześniej w „Sonacie jesiennej”). Wiktoria Gorodekcaja buduje swoją rolę w kintrapunkcie do Elżbiety w wykonaniu Stenki i kolejny raz potwierdza, że jest jedną z najciekawszych twarzy w zespole Narodowego - choć spektakl jest elżbietocentryczny, to charyzma Gorodeckiej nie pozwala o niej zapomnieć, nawet kiedy na dłuższy czas znika ze sceny. Towarzyszący im panowie muszą usunąć się w cień, choć warto docenić świetnych: Stippę, Cichego czy Pochecia. Spektakl nie jest najłatwiejszy w odbiorze - w końcu tekst Schillera ma ponad 200 lat - i grupę moich przyjaciół bardzo podzielił, a opinie były skrajne. Ja wyszedłem w pełni usatysfakcjonowany, w poczuciu obcowania z odważnym, inteligentnym i konsekwentnym w kreacji teatrem. Polecam!
ms.....@gm...il.com | 13.06.2023
Ktoś dobrze napisal, ze to rozkrzyczana i wytatuowana adaptacja Marii. Ja mam dodatkowe przemyslenia. Elżbieta I jawi się jako wyuzdana królowa, rządząca na dworze gdzie sex miał pierwszorzędne znaczenie. Słowacki się w grobie przewraca, bo nie ma wydźwięku w tej sztuce o manipulacji i rozterkach władzy. Paradowanie w majtkach przez pół spektaklu może jest artystyczna emanacją reżyserskiej i aktorskiej kreacji. Jednak sprawy o których mowa wyzej przyćmiły całkowicie geniusz Elżbiety I
da.....@gm...il.com | 11.06.2023
Spektakl, który nie wykorzystuje swojego potencjału. Niestety. Nie wiem czy to wynika z tego, że aktorzy nie czuli się dobrze w inscenizacji zaproponowanej przez reżysera, czy raczej reżyser nie miał pomysłu na inscenizacje. Koniec końców bohaterowie nie są przekonywujący, aktorzy są jakby poza tekstem, który wypowiadają. Spektakl ratuje Danuta Stenka. Gra niesamowicie.
so.....@....pl | 7.12.2023
Adres i dojazd
Teatr Narodowy, Sala Bogusławskiego
Pl. Teatralny 3, Warszawa
Maria Stuart
Warszawa, Teatr Narodowy
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia