DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

9.19
(67 ocen)
Dido and Aeneas (Dydona i Eneasz) to pierwsze dzieło dramatyczne „brytyjskiego Orfeusza” – Henry’ego Purcella. Okoliczności powstania tej trzyaktowej opery do libretta Nahuma Tate’a spowijają jednak mroki historii. Oryginalny rękopis zaginął. Brak też pewności co do tego, czy prawykonanie opery w Chelsea w 1689 roku nie było w istocie wznowieniem wystawianego już wcześniej spektaklu. Pewnym jest natomiast, że w XX wieku dzieło to zyskało należytą sławę i stało się jedną z najczęściej nagrywanych oper sprzed epoki Mozarta. Podstawą dla jednego z najgenialniejszych utworów angielskiego baroku jest historia tragicznej miłości Dydony i Eneasza, przekazana w Wergiliuszowej Eneidzie. Henry Purcell zdołał zaś przełożyć na język dźwięków dramat postaci i różnorodność emocji bohaterów. W niewielkiej pod względem rozmiarów formie kompozytor mieści bogactwo symboliki starożytnej opowieści o sile miłości i przeznaczenia. Nie dziwi fakt, iż Dido and Aeneas jest uznawana za pierwszą angielską operę narodową. W doskonale skonstruowanym libretcie świat mitu łączy się z lokalną tradycją. Śródziemnomorską scenerię uzupełniają rysunki postaci (wiedźm i czarownic) bliższe opowieściom brytyjskim i irlandzkim, zaś w samej muzyce odnaleźć można cały wachlarz obowiązujących w tym czasie w Europie form i technik. Purcell dba bowiem o muzyczną różnorodność, doskonale integrując wzory francuskie i włoskie z angielskim folklorem. Marta Dziewanowska-Pachowska 🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola. 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie. 🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana 🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola. ________________________________________________________________________________________________________ Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 80 minut

Występują

OBSADA PROLOGU FEBUS - MICHAŁ JANICKI PIERWSZA NEREIDA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (25.11) / JUSTYNA RECZENIEDI (26.11) DRUGA NEREIDA - IWONA LUBOWICZ WENUS - ANETA ŁUKASZEWICZ ((25.11) / OLGA PASIECZNIK (26.11) WIOSNA - MARTA BOBERSKA PIERWSZA PASTERKA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA DRUGA PASTERKA - JOANNA TALARKIEWICZ ON - GRZEGORZ ŻOŁYNIAK ONA - MARTA SCHNURA OBSADA OPERY BELINDA - MARTA BOBERSKA DYDONA - ANETA ŁUKASZEWICZ (25.11) / OLGA PASIECZNIK (26.11) DRUGA DAMA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA ENEASZ - MICHAŁ JANICKI CZAROWNICA - MAŁGORZATA BARTKOWSKA (25.11) / DOROTA LACHOWICZ (26.11) PIERWSZA WIEDŹMA - MAŁGORZATA GRZEGORZEWICZ-RODEK (25.11) / JUSTYNA RECZENIEDI (26.11) DRUGA WIEDŹMA / DUCH - IWONA LUBOWICZ MARYNARZ - JAKUB A. GRABOWSKI TANCERZE - ANNA KORBOLEWSKA / JOANNA LICHOROWICZ-GREŚ / SŁAWOMIR GREŚ ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA DYRYGENT - KRZYSZTOF GARSTKA

Realizacja

KIEROWNICTWO MUZYCZNE - KRZYSZTOF GARSTKA REŻYSERIA - NATALIA KOZŁOWSKA SCENOGRAFIA - MARLENA SKONECZKO CHOREOGRAFIA - ANNA KORBOLEWSKA PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI ASYSTENT REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK INSPICJENT - TATIANA HEMPEL-GIERLACH

Opinie naszych Widzów

(22)

10/10

We greatly enjoyed the performance

na.....@gm...il.com | 6.12.2023

10/10

Wspaniałe wykonanie pierwszej opery angielskiej, bardzo ciekawe i warte zobaczenia. Teraz wiem, skąd swoje koncepty muzyczne ma uwielbiany przeze mnie Benjamin Britten. Warto posłuchać. :)

h......@up...ta.pl | 29.11.2023

10/10

Absolutnie wspaniały spektakl, Polska Opera Królewska nigdy nie zawodzi. Cudowne głosy, świetny zespół, piękna sala. Jak zawsze rewelacyjne doświadczenie!

ar.....@gm...il.com | 27.11.2023

10/10

Bardzo ciekawy przykład angielskiej opery barokowej i rzetelne wykonanie.

ni.....@....pl | 27.11.2023

10/10

Fantastyczne przedstawienie pod każdym względem!

ju.....@gm...il.com | 27.11.2023

10/10

Znakomita inscenizacja i wykonanie. Muzyka sprzed lat a brzmiała bardzo współcześnie. Przepiękne wnętrze teatru

mw.....@gm...il.com | 27.11.2023

10/10

Mało że świetny, cudowny

da.....@sc...ak.com.pl | 26.11.2023

10/10

Znakomite wykonanie w idealnych historycznych wnętrzach. Gdyby jeszcze większa pewność, że schodząc Agrykolą przy bardzo słabym oświetleniu, nie połamie się nóżek.

mo.....@gm...il.com | 26.11.2023

10/10

To była wielka przyjemność, po wielu miesiącach, wreszcie posłuchać ulubionej opery na żywo.

an.....@w2...on.com | 2.02.2022

10/10

To wystawienie, jak właściwie wszystko w "Królewskiej", piękne. Inscenizacja nie wyszukana ale bardzo przemyślana , Głosy, poza małymi wyjątkami, bez zarzutu a instrumentacja bardzo, bardzo...

wi.....@....pl | 1.02.2022

10/10

Perełka insenizacyjna, Świetne wykonanie.

pa.....@gm...il.com | 1.02.2022

10/10

Bardzo dobry spektakl, z ciekawą scenografią. Wreszcie można było zobaczyć mniej znane dzieło. Oby jak najwięcej takich produkcji

ma.....@....pl | 23.01.2022

10/10

Cudowne, pure beauty. Więcej, więcej.

ma.....@....pl | 22.01.2022

10/10

Wybrałabym się ponownie

Ag.....@....pl | 22.01.2022

10/10

Wspaniały spektakl. Jak przystało na POK, inscenizacja w pełni historyczna, wykonanie muzyczne zgodne z pierwotną praktyką.

ar.....@gm...il.com | 22.01.2022

10/10

Doskonała realizacja muzyczna, świetna scenografia. Reżyseria nie narzucająca swojej interpretacji, tylko pozwalająca widzowi samemu wyciągać wnioski

ig.....@gm...il.com | 4.10.2021

9/10

Udana inscenizacja,, pozatym lubimy muzykę barokowā

wa.....@gm...il.com | 2.02.2022

9/10

Bardzo podobała mi się inscenizacja- potencjał scenografii (mimo że skromny w elementach) został wykorzystany do maksimum poprzez zabawę efektami świetlnymi (widocznymi zwłaszcza w scenie z wiedzmami). Piękne stroje, których krój oddawał rzeczywisty styl ubioru w starożytnej Kartaginie (tzw. Delphos gown, wskrzeszony przez Mariano Fortunego). Złote maski w 1 scenie skojarzyły mi się z barokowymi inscenizacjami, dzięki czemu czułam się jak widz z XVIII wieku. W obsadzonych rolach wystąpili bardzo dobrzy śpiewacy operowi, najbardziej spodobała mi się gra Czarownicy. Nie mam jakichkolwiek zastrzeżeń zarówno do wizualnej strony, jak i muzycznej aranżacji. Jestem bardzo zadowolona, że byłam na tej operze.

mo.....@gm...il.com | 22.01.2022

8/10

Bardzo uboga scenografia. Na Acis i Galatea była cudowna. Reszta jak zawsze super.

do.....@ya...oo.it | 7.12.2023

6/10

Z przykrością muszę stwierdzić, że spektakl nie przypadł mi do gustu. Wspaniała orkiestra i chór, natomiast co do solistów, niestety, miałam wrażenie, że niektóre partie sprawiały im duży problem, a w rezultacie partie solowe nie wywarły na mnie dużego wrażenia i nie trafiły do serca. Najlepiej oceniam występ Bellindy, która podołała tak bardzo niskim, jak i wysokim partiom i której słuchałam z nieukrywaną przyjemnością. Wykonawcom nie sprzyjała również sama fabuła, tendencyjna i nieciekawa.

ma.....@....pl | 7.10.2021

5/10

spektakl nudny. (1) Orkiestra słaba, grała bez polotu. Przykładowo: wilolonczelista i lutnista (teorban, gitara barokowa) bardzo słabi; smyczki o nieciekawym brzmieniu. (2) Reżysersko słabo: pomysły powielane z poprzednich spektakli (z"zabawa" wielką tkaniną "wielofunkcyjną"). (3) żenujące choreografie taneczno-"baletowe", bo z baletem nie ma to nic wspólnego. Tańce na poziomie osiedlowego klubu kultury. (4) Jedyny jasny punkt to Olga Pasiecznik

PI.....@GM...IL.COM | 4.10.2021

2/10

Silny zespół, fajna kameralna atmosfera

le.....@gm...il.com | 23.01.2022

Adres i dojazd

Muzeum Łazienki Królewskie

ul. Agrykola 1, Warszawa

DIDO AND AENEAS / HENRY PURCELL

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!