Olsztyn Green Festival 2024

Olsztyn
CRS Ukiel

ZEW się budzi festiwal 2024

Lesko
Stadion Miejski

Musicalowy Pamiętnik

Warszawa
Teatr WAM

GREASE

Warszawa
Scena Relax

Bitwa o Broadway

Poznań
Aula ARTIS

KALYANI School Edition

Warszawa
Teatr Syrena

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Balladyna bilety dla grup tel.: 519 134 877

Warszawa
Teatr WAM

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

Niesamowite przygody 10 skarpetek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Friends

Warszawa
Teatr Capitol

Cesarz

Warszawa
Teatr Ateneum

Dzień Świra

Warszawa
Teatr Ateneum

Dreams

Warszawa
Teatr Capitol

NAPIS

Warszawa
Teatr Ateneum

CZARODZIEJSKI FLET. PRZEDSTAWIENIE DLA DZIECI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

Co Jest Grane Festival 2024

Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Cudowna terapia

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Śluby Panieńskie

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Marysia ma Rysia

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Klaus - obsesja miłości

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Sfora | Muzyczne Kolonie: Unlearning

Rajgród
Ośrodek Wypoczynkowy Knieja i Energetyk

NIENASYCENI

Warszawa
Garnizon Sztuki

Balladyna / Premiera Akademicka

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

DIXIT DOMINUS

Warszawa
Kościół św. Anny

Bartek Wąsik plays Ryūichi Sakamoto // 21. MILLENNIUM DOCS AGAINST GRAVITY

Warszawa
Pardon, To Tu

LA CENERENTOLA / GIOACHINO ROSSINI

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

Etran de L'Aïr (Niger) - Jedyny Koncert w Polsce

Warszawa
Pardon, To Tu

Mayday Bigamistka

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Ill Considered - Jedyny Koncert w Polsce

Warszawa
Pardon, To Tu
Życie jest snem i ułudą nietrwałą, chwilową, i nikczemną. Wszystko jest w ruchu i zmienności. Świat jest na opak wywrócony. Jesteśmy niczym rzeźby uwięzieni w dramatycznych gestach lub jako postaci z obrazów pragnące umknąć z ram. Varietas delectat - zmienność sprawia przyjemność. To barok. Biblioteki pełne są nieprzeczytanych barokowych książek (albowiem pisał wtedy kto mógł) - jak choćby dzieła Pawła Symplicjana, o którym dowiedzieć się można że był jezuitą, spowiednikiem zakonnic, żył w latach 1577 - 1646 w Krakowie i Pułtusku. Być może nazwisko Symplicjan sam sobie nadał od łacińskiego "simplex" co znaczy: łatwy, bezpretensjonalny , lekki, naiwny, szczery, zwyczajny, zwykły. I pewno kimś takim chciał być ksiądz Symplicjan skoro napisał dzieła o bogato zawiłych, niczym barok tytułach: "Szafarnia obroków duchownych ", "Manelle Duchowne albo Porządek żywota Chrześcijańskiego" O dobrej i szczęśliwej śmierci", "Perła droga, to jest Żywot chrześcijański...", "Środki zbawienne do życia pobożnego i wiersz o różnicy życia światowego", "Wizerunek człowieka umierającego". Są tam także dziesiątki ułożonych w rytm barokowego wiersza porad o czym myśleć: przy ubieraniu się i rozbieraniu, przy jedzeniu, przy dzwonieniu, przy kładzeniu się i wstawaniu z łóżka, używając wszelakich dóbr, milcząc i patrząc na świat... I chyba mało kto te księgi przez czterystu lat nie czytał, skoro - złożone w oryginale tajemniczą dla nas (ale jednak polską) czcionką - nie zostały (poza jednym wyjątkiem: wierszem o ogniłej głowie) transponowane na współczesny, czytelny dla dzisiejszego odbiorcy zapis literowy. Część z tych wierszy będzie można usłyszeć w naszym przedstawieniu. Ale barok to nie tylko rymowane wskazówki jak podążać drogą życia. Barok to także gra z Fortuną, Światem, Ciałem, Demonami i Czasem - i te alegoryczne postaci ujrzymy także na scenie. Barok to także groteska szczerząca zęby w uśmiechu trupiej czaszki, to także rozkładające się wskutek francuskiej choroby ciała lubieżników i rozkoszników, a także osły poganiające zaprzęgniętych w chomąta ludzi. Barok to także to także szaleństwo czyli "La Follia", jak brzmi nazwa sonat przeznaczonych do tańca - jedna z nich, najdoskonalsza czyli szaleństwo Antonio Vivaldiego stało się inspiracją do stworzenia muzyki (wykonywanej na żywo) do spektaklu, którego środki wyrazu rozpostarte są od bezustannego ruchu i tańca do pulsujących w rytm barokowego wiersza słów. Barok to bogato zdobiona maska, za którą kryje się twarz człowieka rozpiętego między grozą, trwogą a rozkoszą. I w naszym spektaklu aktorzy czasem ukrywają swe twarze za maską. Wiesław Hołdys W spektaklu wykorzystano teksty Pawła Symplicjana z "Manelli duchowych" oraz cytaty z utworów następujących autorów: Klemens Bolesławiusz, Jan z Kijan , Jan Libicki, Jan Andrzej Morsztyn, Hieronim Morsztyn, Wojciech Oczko, Symeon Połocki, Mikołaj Sęp Szarzyński, a także fragmenty anonimowych utworów: "Pielgrzym. Dialog o drzewie żywota", "Utarczka krwie wojującego Boga", "Dialog o Mifibosecie" a także teksty epitafium z tablicy nagrobnej z Fary w Krośnie. W spektaklu wykorzystano fragmenty sonaty d-moll op. 1 nr 12, La Follia RV 63 oraz "Czerech pór roku" Antonio Vivaldiego Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa. Zrealizowano w ramach stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Fot.: Wiesław Hołdys Rysunek: Agnieszka Dębowska

Czas trwania: 60 minut

Organizator: Teatr Mumerus

Realizacja

Scenariusz, reżyseria, przestrzeń: Wiesław Hołdys Muzyka: Michał Braszak Muzycy: Gertruda Szymańska i Michał Braszak Kostiumy: Monika Gigier Maski i rekwizyty : Agnieszka Dziedzic i Monika Gigier Asystent reżysera: Agnieszka Dziedzic Współpraca scenograficzna: Agnieszka Dębowska
więcej+

Opinie naszych Widzów

(8)

10/10

Nie wiem, o co chodziło. Pod koniec chyba złapałem floł. Aaa, i pierwsze wejście osiołka, to myślałem, że kolejna osoba późno wróciła z toalety!
więcej+

ra.....@....pl | 10.06.2023

10/10

Pierwszy raz zetknęłam się z Teatrem Zależnym. Jestem zachwycona. To Teatr niesamowity, łączący słowo, muzykę, taniec i ruch. Świetne kostiumy, maski, rekwizyty. Manelle - autorskie przedstawienie przykuwa uwagę od pierwszego slowa, gestu.. Będę polecać przedstawienia wystawiane przez Teatr Zależny. Na pewno to wydarzenie pozostanie długo w mojej pamięci.
więcej+

dt.....@in...ia.pl | 6.06.2023

10/10

Wspaniała gra aktorów.
więcej+

re.....@gm...il.com | 25.10.2022

10/10

Tego nie można ocenić i opisać. Trzeba zobaczyć i przeżyć.
więcej+

lu.....@gm...il.com | 9.09.2022

10/10

Świetna atmosfera, muzyka, gra aktorska, spektakl zapadający w pamięć:)
więcej+

go.....@....pl | 31.08.2022

10/10

Dobrze się bawiłam! Rewelacja gra aktorów, świetne kostiumy i charakteryzacja, genialna muzyka i klimat! Byłam pierwszy raz i na pewno będę chodzić na kolejne sztuki!
więcej+

cz.....@gm...il.com | 30.08.2022

10/10

Fenomenalne połączenie miejsca i tematu oraz doskonałej gry aktorów.
więcej+

ka.....@gm...il.com | 27.08.2022

10/10

Jestem oczarowana spektaklem. Słowa uznania dla Pana reżysera, który z wprost archeologicznym zacięciem wyłuskuje cenne kulturowo, archaiczne teksty polskich twórców słowa! Najmocniej dziękuję!!
więcej+

ze.....@au...af.pl | 27.08.2022

Adres i dojazd

Muzeum Archeologiczne, Dziedziniec Muzeum Archeologicznego

ul. Senacka 3, Kraków

Manelle

Kraków, Muzeum Archeologiczne

pn., 28.08.2023

20:00

-,-

sprzedaż zakończona

Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!