Olsztyn Green Festival 2024

Olsztyn
CRS Ukiel

ZEW się budzi festiwal 2024

Lesko
Stadion Miejski

Musicalowy Pamiętnik

Warszawa
Teatr WAM

Bitwa o Broadway

Poznań
Aula ARTIS

Friends

Warszawa
Teatr Capitol

GREASE

Warszawa
Scena Relax

KALYANI School Edition

Warszawa
Teatr Syrena

Dreams

Warszawa
Teatr Capitol

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Niesamowite przygody 10 skarpetek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Cesarz

Warszawa
Teatr Ateneum

Abonament na szczęście

Warszawa
Scena Relax

NIENASYCENI

Warszawa
Garnizon Sztuki

Pomoc domowa

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

NAPIS

Warszawa
Teatr Ateneum

Dzień Świra

Warszawa
Teatr Ateneum

Co Jest Grane Festival 2024

Warszawa
Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski

Śluby Panieńskie

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Marysia ma Rysia

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Cudowna terapia

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

CZARODZIEJSKI FLET. PRZEDSTAWIENIE DLA DZIECI / WOLFGANG AMADEUS MOZART

Warszawa
Muzeum Łazienki Królewskie

Kto chce być Żydem?

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Klaus - obsesja miłości

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

GRA

Warszawa
Garnizon Sztuki

„Toksyczni ludzie” – spotkanie z dr psychologii Ewą Woydyłło-Osiatyńską

Warszawa
PROM Kultury Saska Kępa

Sfora | Muzyczne Kolonie: Unlearning

Rajgród
Ośrodek Wypoczynkowy Knieja i Energetyk

Vanitas

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Calineczka. Magia tkwi w naturze

Warszawa
Bohema House Teatr Ekologiczny

Etran de L'Aïr (Niger) - Jedyny Koncert w Polsce

Warszawa
Pardon, To Tu
  1. Muzeum, teatr, koncert lub kino wyszukasz w górnym rozwijanym menu. W pierwszej kolejności wybierz miasto.
  2. Aby znaleźć bilety na wystawę, spektakl, koncert lub film , wybierz interesujący Cię zakres dat.
  3. Filtry umożliwiają też wybór konkretnych miejsc, dzięki czemu w prosty i szybki sposób kupisz bilety na koncert lub do kina, teatru czy muzeum.
  4. Wystawy, koncerty, spektakle i filmy możesz też sortować po dacie, ocenie lub popularności.

Bilety na wydarzenia z udziałem Edward Linde-Lubaszenko

Brak wydarzeń w najblizszym czasie.

Edward Linde-Lubaszenko

8.24
(58 ocen)
Czterdzieści lat temu fascynacja teatrem zwyciężyła nad powołaniem lekarskim - Edward Linde-Lubaszenko przerwał studia medyczne, zdał eksternistyczny egzamin aktorski i został zaangażowany do Teatru Polskiego we Wrocławiu. Wcześniej występował w znakomitym studenckim teatrze "Kalambur". Pierwsze lata to czas poszukiwań, podczas których zmienił kilka teatrów. Dopiero siedmioletni okres pracy pod kierunkiem dyrektora Andrzeja Witkowskiego we wrocławskim Teatrze Współczesnym i spotkanie z Jerzym Jarockim w pełni ukształtowało jego osobowość aktorską. Z bagażem kilku wybitnych ról i dziewięciu lat praktyki teatralnej został zaproszony do zespołu Starego Teatru. Począwszy od 1973 roku pozostaje wierny tej scenie do dziś. Równie silny jest jego związek z krakowską PWST, gdzie w 1977 uzyskał dyplom reżysera i gdzie od wielu lat prowadzi zajęcia ze studentami Wydziału Aktorskiego. Aktorstwo Edwarda Linde-Lubaszenki - błyskotliwie inteligentne, pełne autoironicznego dystansu, zdyscyplinowane i konsekwentne, odrzucające powierzchowny formalizm, pozornie chłodne - wydobywa najgłębiej pojętą prawdę psychologiczną granych postaci. Bardzo męski typ urody, piękny, urzekający głos o niskiej barwie doskonale harmonizują z typem kreowanych postaci. Artysta rozpoczął pracę w Starym Teatrze w okresie przełomowych osiągnięć tej sceny. Pracował z największymi indywidualnościami polskiego teatru: Jerzym Jarockim, Konradem Swinarskim, Andrzejem Wajdą, Krystianem Lupą, Tadeuszem Bradeckim. Jak sam wielokrotnie podkreślał, współpraca z Jerzym Jarockim (wziął udział w 21 przedstawieniach Mistrza) była szkołą pokory i mozolnej pracy w dochodzeniu do najgłębszych warstw aktorskiej świadomości. Szczytem osiągnięć artystycznych uzyskanych we współpracy z tym reżyserem była rola łopachina w Wiśniowym sadzie A. Czechowa. Wielowarstwowa, oparta na subtelnych półtonach, z niezapomnianą, rozdzierającą sceną finałową - pozostała w pamięci widzów jako wyraz najwyższych osiągnięć aktorskiego kunsztu. Współpraca z Konradem Swinarskim miała podwójny charakter. Aktor zagrał rolę Reżysera w Wyzwoleniu S. Wyspiańskiego (ostatniej inscenizacji artysty w Starym Teatrze), był też jego uczniem podczas reżyserskich studiów w PWST i asystentem przy realizacji Hamleta Szekspira (którą przerwała tragiczna śmierć reżysera). Role zagrane w inscenizacjach Andrzeja Wajdy: zimny, ironiczny Chłopicki w Nocy listopadowej S.Wyspiańskiego; posągowy Duch ojca Hamleta w Tragicznej historii Hamleta księcia Danii W. Shakespeare'a; zdruzgotany samobójca Aleksy Kiryłow w Biesach F. Dostojewskiego doskonale wtopiły się w stworzoną przez reżysera przestrzeń "teatru totalnego". Współpraca z Tadeuszem Bradeckim zaowocowała kreacjami ukazującymi niuanse jego aktorskich możliwości i ogromną intuicję w doborze środków wyrazu (wiodący zawiłe filozoficzne spory Jonasz Croft z Wzorca dowodów metafizycznych... T. Bradeckiego, równie niepokorny Bertolt Brecht w Uczniach czarnoksiężnika L. Kleberga czy pełen ironicznej kpiny, wiecznie pijany Bernardine w Miarce za miarkę W. Shakespeare'a). Znaczące w dorobku Edwarda Linde-Lubaszenki są role charakterystyczne z doskonałym, wyrazistym w geście i ruchu, idącym pod prąd tradycji grania tej postaci Peachumem z Opery za trzy grosze B. Brechta (reż. R. Major) i demonicznym, szaleńczym tytułowym Gyubalem Wahazarem S. I. Witkiewicza (reż. R. Próchnicka) na czele. Doskonale sprawdza się osobowość artysty w aktorskich pojedynkach, w słownej szermierce, w celności ostrych pchnięć, w ataku i obronie zwłaszcza tam, gdzie do głosu dochodzi tzw. "walka płci". Groteskowa i kabotyńska była zagrana w duecie z Elżbietą Karkoszką postać Edgara z Tańca śmierci A. Strindberga (reż. A. Sroka), wzruszająca w subtelności swych uczuć rola Andrew Makepeace Ladd jr. w wyciskających łzy Listach miłosnych A. Gurney'a (reż. W. Nurkowski). Edward Linde-Lubaszenko wyreżyserował trzy przedstawienia w Starym Teatrze: Człowieka znikąd I. Dworeckiego (1976), Egzamin J. P. Gawlika (1979) i Marię I. Babla (1983). Podkreśla jednak, że w teatrze można stać tylko po jednej stronie rampy i silne zaangażowanie w aktorstwo nie pozastawia miejsca na pracę reżysera.

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!