„Łysa śpiewaczka”, wbrew pozorom, nie opowiada tragicznej historii o piosenkarce, która nagle wyłysiała. Cóż… o niej wiemy tylko tyle, że wciąż tak samo się czesze.
W takim razie czym jest pierwsza sztuka napisana przez Eugène’a Ionesco? I czy podręcznik do nauki języka angielskiego może zainspirować do napisania utworu dramatycznego? Z całą pewnością!
Sztuka jest nieoczywistym spojrzeniem na relacje międzyludzkie. Teatr Eugène’a Ionesco wprowadza postaci, zamieszkujące świat, w którym nie istnieją racjonalność i czasoprzestrzeń.
Autor „Łysej śpiewaczki” odczuwa złośliwą przyjemność z obnażania pustoty dialogów, która sprawia, że świat przedstawiony wypełnia „nonsens” i rozmontowane relacje międzyludzkie. Tutaj króluje paradoks i bezsens – choć komunikacja zajmuje w nim całą przestrzeń, to de facto nie mówi się już o niczym istotnym. Czyż nie przypomina to i naszej rzeczywistości?
Powstała prawie 75 lat temu sztuka „Angielski miło, łatwo i przyjemnie” miała być tylko żartem – stała się jednak jedną z najczęściej granych sztuk. Dzięki faux pas, popełnionemu przez jednego z aktorów podczas prób w 1950 r., tytuł został zmieniony na słynną „Łysą śpiewaczkę”.
Jej wystawienie dało początek jednemu z najbardziej ekscentrycznych nurtów dramaturgii – teatrowi absurdu. Co ciekawe, w czasach, kiedy postawała, dominującym modelem rozrywkowym był teatr bulwarowy, oparty na szmirze i sztampach. „Łysa śpiewaczka” stała się odpowiedzią i niezgodą na status quo ówczesnego teatru.
Twórca absurdu przeprowadził genialny eksperyment nad językiem, stosunkiem do akcji i postaci. Jest to, jak sam autor nazywa „antysztuka”, prawdziwa parodia sztuki, bez szczególnych ambicji ideologicznych, w której moc szyderstwa spiera się z tradycją i bawi do dziś!
Poczujcie ducha absurdu unoszącego się nad szacownym Krakowem i okolicą!
Czas trwania: 75 minut
Organizator: Teatr Praska 52
Występują
Sylwia Chludzińska
Pani Smith
Natalia Pietrasz
Pani Smith
Jakub Wierzejski
Pan Smith
Aneta Gierat
Pani Martin
Jakub Reizer
Pan Martin
Realizacja
Opinie naszych Widzów
(14) Świetna gra aktorów, ciekawe kostiumy, minimalizm dekoracji i innych elementów odwracających uwagę od absurdalnego tekstu. Znakomity relaks, można śledzić poszczególne segmenty przedstawienia bez zastanawiania się kto, z kim, o czym, bo to świat absurdu. Wielokrotnie powtarzane te same teksty są za każdym razem inaczej i odkrywczo wyeksponowane. Odstresowujące!
hr.....@....pl | 15.04.2024
Adres i dojazd
Teatr Praska 52,
ul. Praska 52, Kraków
Łysa Śpiewaczka
Kraków, Teatr Praska 52
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia