Mariusz Bonaszewski - zdjęcie

Mariusz Bonaszewski

8,6 / 10

127 oddanych głosów

Data urodzenia:
26-08-1964 (58 lat)

Od 1997 roku w zespole Teatru Narodowego. Absolwent warszawskiej PWST (1988). W latach 1988–1997 aktor Teatru Dramatycznego w Warszawie. Współpracował ze Słupskim Teatrem Dramatycznym, Teatrem Polskim we Wrocławiu, Wrocławskim Teatrem Współczesnym, Teatrem Śląskim w Katowicach, Teatrem Wybrzeże w Gdańsku oraz scenami warszawskimi: Teatrem Polskim, Teatrem Rozmaitości, Teatrem Scena Prezentacje, Teatrem Nowym Praga, Teatrem Wielkim – Operą Narodową.

Laureat nagrody zespołowej za rolę w Kubusiu Fataliście Diderota w reżyserii Zbigniewa Zapasiewicza w Teatrze Dramatycznym w Warszawie na 15. Opolskich Konfrontacjach Teatralnych (1989) oraz nagrody indywidualnej za rolę tytułową w przedstawieniu Płatonow – akt pominięty Czechowa w reżyserii Jerzego Jarockiego w Teatrze Polskim we Wrocławiu na 36. Kaliskich Spotkaniach Teatralnych (1996). Wyróżniony nagrodami Festiwalu Teatru Polskiego Radia i Teatru Telewizji Polskiej „Dwa Teatry” w Sopocie – w 2005 roku nagrodą za rolę Leona w słuchowisku Matka Witkacego w reżyserii Jana Warenyci, w 2008 roku nagrodą za rolę Stanisława Wyspiańskiego w przedstawieniu Chryje z Polską czyli rzecz o Stanisławie Wyspiańskim w reżyserii Macieja Wojtyszki, w 2011 roku nagrodą za role w słuchowiskach – Edypa w Królu Edypie Sofoklesa w reżyserii Waldemara Modestowicza i Jerzego w Kiedy nie mogę uciec Jacka Raginisa w reżyserii autora; w 2012 roku uhonorowany Grand Prix za rolę Otto Falona w przedstawieniu Getsemani Hare’a w reżyserii Waldemara Krzystka.

Dwukrotny laureat Nagrody im. Aleksandra Zelwerowicza za kreacje w przedstawieniach Jerzego Jarockiego w Teatrze Narodowym: za role w Błądzeniu wg Gombrowicza (2004) oraz role Lucyfera / Bukarego / Adwokata w Sprawie wg Słowackiego (2012). Za role w Sprawie wyróżniony także Feliksem Warszawskim w kategorii „najlepsza pierwszoplanowa rola męska” (2012).

Wyróżniony nagrodą za rolę Henryka Kleina w filmie Daas Adriana Panka na 30. Koszalińskim Festiwalu Debiutów Filmowych „Młodzi i Film” (2011) oraz nagrodą za najlepszą rolę męską, za rolę Ojca w filmie Moja biedna głowa Adriana Panka (w cyklu Dekalog 89+) na Festiwalu Filmów Krótkometrażowych w Brukseli (2011).

Uhonorowany Wielkim Splendorem, nagrodą Teatru Polskiego Radia (2013). Odznaczony Srebrnym Krzyżem Zasługi (2005) oraz Brązowym Medalem „Gloria Artis” (2013).

Fot. Andrzej Georgiew

Spektakle z udziałem tego aktora:

Francuzi

Dramat

Teatralna wyprawa Krzysztofa Warlikowskiego w poszukiwaniu źródeł dzisiejszej europejskiej świadomości i tożsamości.
Początkiem jest monumentalna powieść Marcela Prousta W poszukiwaniu straconego czasu, która portretuje społeczeństwo w trakcie fundamentalnej zmiany związanej z utratą znaczenia dawnej hierarchii, eksplozją jawnego antysemityzmu, a przede wszystkim wybuchem pierwszej europejskiej wielkiej wojny. Nawiązując do stwierdzenia Gilles’a Deleuze’a, że powracają jedynie ci zmarli, których nazbyt szybko i nazbyt głęboko zakopano, Warlikowski wzywa Prousta by toczyć dzisiejszą debatę o Europie.
Równoległość czasu i zmagania, które prowadził z materią czasu Proust zobowiązują do tworzenia sytuacji równoległych. Ideą spektaklu nie jest tworzenie scenicznego ekwiwalentu powieści, ale znalezienie świata równoległego, struktury, przez którą przewleczemy naszą epokę jak przez precyzyjne ucho igielne krytycznego spojrzenia Prousta, z zachowaniem jego szczególności i ostrości widzenia i błyskotliwego poczucia humoru. Pogrążeni wśród czasu, który nie ma struktury linearnej, zbliżamy się do radykalnego obrazu Prousta, w miejscu do tego idealnym, w którym krążą energie społeczne i duchowe, czyli w teatrze.


Premiera: 21 sierpnia 2015 w ramach Ruhrtriennale, interdyscyplinarnego festiwalu w Zagłębiu Ruhry pod arytystycznym kierownictwem Johana Simonsa.
Polska premiera: 3 października 2015

Szczegóły

Koniec

Dramat

Spektakl Krzysztofa Warlikowskiego korzysta z trzech tekstów: niezrealizowanego scenariusza filmowego Bernarda-Marie Koltèsa Nickel Stuff, Procesu Franza Kafki oraz fragmentów powieści J.M. Coetzeego Elizabeth Costello. Bohaterowie docierają w nich do sytuacji granicznej, stają przed bramą: prawa, życia, śmierci. Chcą zobaczyć, co jest po drugiej stronie, przejść tam, przedostać się. Stajemy przed tajemnicą. Umiemy wyobrazić ją sobie tylko naszą miarą, chcemy zamknąć ją w dostępnym nam języku, znanych doświadczeniach cielesności. Z tego choćby powodu jesteśmy skazani na klęskę. Zaufajmy Orsonowi Wellesowi, który zmierzył się z Procesem, z historią o człowieku przychodzącym do bramy prawa:
Prawdziwej tajemnicy nie da się zgłębić i nic nie jest w niej ukryte. Nie ma nic do wyjaśnienia... Powiedziano, że logika tej historii jest logiką snu. Czujesz się zagubiony w labiryncie? Nie szukaj wyjścia. Nie zdołasz go znaleźć... Wyjście nie istnieje.
Gdzie wyjście nie istnieje, trzeba przejść przez teatr.

Szczegóły

Wyjeżdżamy

Dramat

Po 13 latach od premiery Kruma Krzysztof Warlikowski powraca do twórczości Hanocha Levina. Krum wracał do ojczyzny po nieudanej wyprawie za granicę, wciąż pełen nadziei na spełnienie. Teraz wszyscy chcą gdzieś wyjechać.

Wielka światowa wędrówka w tekście Levina znajduje swoje lokalne oblicze i lokalną skalę, w której odzwierciedlają się wszystkie niepokoje i ruchy w skali makro. Szykuje się rebelia, bunt dojrzałości przeciwko zawłaszczaniu terytorium wolności i wtłaczaniu naszego życia w tryby spokoju, oferowanego w zamian za uległość. W komedii na osiem pogrzebów kierunek podróży najczęściej prowadzi na tamten świat. Mimo biletu w jedną stronę, ochota na wyjazd nie maleje. Czy naprawdę jednak życie jest gdzie indziej? Czy nie lepiej i mądrzej skoncentrować się na budowie wspólnoty? Czy teraz jest czas romantycznych gestów, czy pozytywistycznej pracy dla wspólnego dobra?

Premiera: 14.06.2018

Szczegóły

Odyseja. Historia dla Hollywoodu

Dramat

Spektakl Krzysztofa Warlikowskiego inspirowany „Odyseją” Homera, na podstawie „Powieści dla Hollywoodu” i „Króla kier znów na wylocie” Hanny Krall.
Wędrówka od Homera i jego bohatera Odysa do Hanny Krall i jej bohaterki Izoldy, Żydówki, która przez całą wojnę dokonywała czynów godnych Odysowych zmagań, aby uratować męża. Dwie wielkie awantury: jedna związana z pierwszą wojną ludzkości, czyli zdobyciem Troi i druga będąca rezultatem drugiej ze światowych wojen. I my dzisiaj, co mamy z tym wszystkim wspólnego? Dokąd chcielibyśmy powrócić? Jak wygląda nasz Hades? Gdzie są bogowie? Gdzie Pallas Atena, która tak bardzo zabiegała o powodzenie Odysa? A Matka Boska, która ochraniała Izoldę? Czy bogowie także stracili wiarę w możliwość powrotu, a znając przyszłość, widzą, że świat wkroczył w rejony nieodwracalnego? Wszyscy żyjemy w lęku i osamotnieni nie umiemy nic z nim zrobić. Oswajamy go przez lekceważenie.
Homer opiewał czyny Odysa, przytaczając pieśni wędrownych aojdów. Dzieje Izoldy, które jej zdaniem stanowią znakomitą kanwę dla hollywoodzkiego filmu, doczekały się książki Hanny Krall Król kier znów na wylocie. A co z pamięcią o nas? Czy warto komuś zaprzątać tym głowę?
Krzysztof Warlikowski buduje panoramę nieoczekiwanych analogii. W wędrówce wolnych skojarzeń przeprowadza przez zaskakujące pejzaże i konstelacje postaci, badając stan naszej gotowości na kolejną globalną awanturę ludzkości, a także podaje kilka sprawdzonych sposobów na przetrwanie.

Premiera: 04.06.2021

Szczegóły

Burza Williama Szekspira

Dramat

Bywają zbrodnie jaskrawe i spektakularne, lecz bywają i takie, o których sam zbrodniarz nie wie, że je popełnił.

Zbrodnię człowieka, który brata pozbawia korony i wyrzuca poza granice ojczystego kraju, każdy potrafi nazwać: to zdrada. Jednak co ze zbrodnią zaniechania, która – choć jej konsekwencje trwają – pozostała niezauważona? Jak rozgrzeszyć zbrodniarza, kiedy nawet on sam nie wie, że jakaś zbrodnia miała miejsce?

Szczegóły

neTTheatre: Burza

Dramat

Tym razem zabieram Cię w podróż, na wyspę.
Zawsze asystuję w umieraniu moim mistrzom. W odchodzeniu, w rozstawaniu się z ziemskimi sprawami, w ostatniej jeszcze próbie ich uporządkowania, przekazania dalej tego, co najważniejsze. Testament. Tym właśnie jest dla mnie “Burza” Szekspira.
Jestem Prospero i mieszkam na wyspie. Muszę wybaczyć ludziom, którzy odebrali mi świat, zmusili do ucieczki. Muszę to zrobić, aby moje dziecko, mogło do niego powrócić. Muszę uleczyć wyspę, która była mi domem, a którą zatrułem jadem mojej magii. Muszę wreszcie wyrzec się czarów, bo nie mam już na nie siły, bo moje demony zaczynają zwracać się przeciwko mnie.
W nocy po raz ostatni wywołałem burzę. Czekałem na te chwilę, bałem się jej, chociaż przeczuwałem, że nadejdzie.

Ostatnie arcydzieło arcytwórcy teatru. Człowieka, który według wielu – nigdy nie istniał. Cuda i dziwy można wyprawiać z tą historią, prawda? Niby wszystko się już wydarzyło, a teraz może się nagle od-wydarzyć… A jednak jego ostatnie dzieło jest o kresie magii, o porzuceniu czarów, a przede wszystkim o przebaczeniu.

Szczegóły

10 lat neTTheatre!

Muzyczny

neTTheatre ma już 10 lat !

W związku z tym zapraszamy na wieczór pełen wspomnień oraz nowych przeżyć. Koncert z okazji jubileuszu dziesięciu lat działalności neTTeatru to muzyka słów i słowa wydobyte z muzyki. Święto naszego teatru i zgromadzonych wokół niego naszych przyjaciół. Fragmenty spektakli „Kukła. Księga Blasku”, „HIDEOUT/Kryjówka”, „Bieguny”, „Znak Jonasza”, „Dybbuk”, „Hindełe. Siostra sztukmistrza”. I oczywiście żywioł improwizacji, który niezawodnie wyzwala się gdy spotykają się na scenie Mariusz Bonaszewski, D’RootsBrothers, Paweł Janyst, Daniel Moński oraz Beata i Paweł Passini. Opowiemy o naszych podróżach po mapach pamięci, podzielimy się pragnieniami i marzeniami. Będzie czarodziejsko i serdecznie.

Szczegóły

Jestem

Muzyczny

Po sukcesie audiobooka „Biblia Audio. Superprodukcja” jego twórcy przygotowali oparte na Biblii widowisko muzyczne „Jestem”. Premiera odbędzie się podczas festiwalu Nowe Epifanie, reżyseruje Krzysztof Czeczot.

Ponad 2 lata pracy, przeszło 100 godzin słuchowiska, ponad 400 aktorów – nagranie całej „Biblii…” przypominało hollywoodzkie produkcje. Wersję audio można znaleźć i wysłuchać w internecie, a na festiwalu zobaczyć spektakl „Jestem”. Tym razem artyści skupią się na rozważaniach nad losami biblijnych królów. Osią widowiska będzie rozmowa Jezusa z Piłatem. Fabuła poprowadzi odbiorców także przez losy Izraelitów pragnących, aby Bóg ustanowił nad nimi króla; pokaże historię Saula oraz jego następcy Dawida, a na koniec zobrazuje, w jaki sposób sam Jezus rozumiał sens królestwa i królowania.

W widowisku w Studiu im. W. Lutosławskiego zabrzmi muzyka na żywo, a wystąpią największe aktorskie gwiazdy.

Szczegóły

Idiota

Dramat

Inscenizacja jednego z arcydzieł XIX-wiecznej powieści.

Rosja i świat na krawędzi chaosu. Wracający z Zachodu książę Myszkin szuka ratunku przed Apokalipsą w wierze praojców. Jest święty czy śmieszny? Naśladuje Chrystusa czy tylko go udaje?

Szczegóły

Znak Jonasza

Dramat

Fragmenty Księgi Jonasza w adaptacji Pawła Passiniego, zestawione z tekstem średniowiecznego oficjum dramatycznego Visitatio sepulchri (Nawiedzenie Grobu), tworzą spektakl, w którym obrazy przywołuje narracja i dźwięk.

Zestawiony z tekstem Vistatio sepulchri tekst Księgi Jonasza pozwala stworzyć przejmujący obraz. Gdy do grobu zbliżają się Maria Magdalena, Maria Jakubowa i Salome, kiedy spotykają strażnika i pada słynna, pierwsza kwestia w nowożytnej historii teatru: „Quem quaeritis?” (Kogo szukacie?) w ich głowach oprócz słów Jezusa pobrzmiewać może właśnie jonaszowa modlitwa.

Szczegóły

Kordian

Dramat

Dramat polskich wyborów.

Ginąć, umierać w imię szlachetnej idei czy żyć i psom szyć buty? – polska alternatywa przedstawiona Kordianowi w dwóch przypowieściach.

Szczegóły

Krum

Dramat

Bohater "Kruma" Hanocha Levina powraca do rodzinnego miasta, w którym czeka na niego matka, przyjaciele i cała społeczność...

Świat, który zastaje Krum, dotknięty jest jednak jakimś paraliżem. Jakby rzeczywistość, do której powraca bohater, znieruchomiała w oczekiwaniu na coś, co w końcu nada jej sens, co uruchomi zdarzenia. I tak się dzieje, ale działania bohaterów okazują się chaotyczne, a rozbudzone życie prowizoryczne, wypełnione powtarzalnym rytmem narodzin, wesel i pogrzebów. Krum wydaje się postacią najbardziej bierną. Ktoś inny żeni się, ktoś inny umiera, ktoś inny wyjeżdża. Być może w ten sposób spełniają się różne warianty losu bohatera. Postawiony w sytuacji widza, który na chwilę zawiesza swoją tożsamość i całkowicie poddaje się iluzji, Krum ogląda jak we śnie zrealizowany w formie teatralnego spektaklu katalog swoich marzeń i obaw.

Szczegóły

Liza

Dramat

W trakcie jednej z bezsennych nocy do drzwi Aleksy Iwanowicza Wielczaninowa zakrada się Paweł Pawłowicz Trusocki, przypominając mu fragmenty bolesnej przeszłości.

Intruz, powołując się na dawną „przyjaźń” jego zmarłej żony Natalii z Wielczaninowem oraz nim samym, wciąga go w pokrętną, przewrotną grę, w której stawką jest kilkuletnia dziewczynka, Liza – owoc romansu Aleksy Iwanowicza z żoną Trusockiego. Liza – krzywdzona, dręczona, zastraszana, wyrwana siłą ze znanego jej środowiska i porzucona – staje się ofiarą niezrozumiałego dla dziecka konfliktu dorosłych.

„Liza” to studium cierpienia dziecka w niezrozumiałym świecie pozbawionym stałych punktów oparcia.

Spektakl powstał przy pomocy Muzeum Woli, Oddziału Muzeum Historycznego m. st. Warszawy.

Szczegóły