Boris Brejcha "Reflections" Tour 2025 | Kraków

Kraków
Tauron Arena Kraków

Olsztyn Green Festival 2025

Olsztyn
CRS Ukiel

Akademia Pana Kleksa

Warszawa
Teatr Capitol

PUŁAPKA NA MYSZY

Warszawa
Teatr Ateneum

FREESTYLE HEROES | Gdańsk/Sopot | Ergo Arena

Gdańsk
Ergo Arena Gdańsk

Gra warta piernika, czyli Maurycy i kolędnicy

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Prezent urodzinowy

Warszawa
Teatr Capitol

DREAMERSLAND 2025

Bolimów
Zaścianek Babie Lato

Kongo

Warszawa
Teatr Capitol

Kalyani

Wrocław
Impart Centrum

Matka

Warszawa
Teatr Ateneum

Spaghetti Poloneze

Warszawa
Scena Relax

Alicja w Krainie Snów

Warszawa
Teatr Ateneum

Pokaz iluzji dla całej rodziny

Jaworzno
ATElier Kultury w Jaworznie

Świat Mistrza Beksińskiego

Jasionka
G2A Arena Centrum Wystawienniczo - Kongresowe Woj. Podkarpackiego

Gorączka Świątecznej Nocy

Warszawa
Teatr WAM

Hair

Warszawa
Scena Relax

2 Nights with the Fire! Orchestra - Jedyne Koncerty w Polsce

Warszawa
Pardon, To Tu

KODY 2024 - LA TEMPÊTE / SIMON-PIERRE BESTION (FR): NOCTURNE: Hymny Bizantyjskie & Nieszpory Prawosławne

Lublin
Bazylika Dominikanów

Abonament na szczęście

Warszawa
Scena Relax

Przyjazne Dusze

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Koncert przy świecach: Taylor Swift, Harry Styles i Billie Eilish

Poznań
Estrada Poznańska

Zemsta

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

Dźwiękospełnia Osterwy: Recital Zbigniewa Zamachowskiego - nie tylko o miłości

Lublin
Teatr im. Juliusza Osterwy

DIVA 2. Lament królowej

Łódź
Teatr Kamila Maćkowiaka

Wstyd

Warszawa
Teatr Współczesny w Warszawie

Koncert wśród setek świec: Koncert Świąteczny

Warszawa
Warszawski Dom Technika NOT

Mikołajek

Toruń
Teatr Muzyczny w Toruniu

Pomoc domowa

Wrocław
Wrocławski Teatr Komedia

SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11 Sukiennice

Kraków
Muzeum Narodowe Kraków - Sukiennice

"Wesele Figara" ("Le Nozze di Figaro") / W. A. Mozart XII Festiwal Oper Barokowych

Opera komiczna w czterech aktach we włoskiej wersji językowej Recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka

LE NOZZE DI FIGARO, K. 492 WESELE FIGARA, K. 492 Opera komiczna w czterech aktach we włoskiej wersji językowej Recytatywy w języku polskim w przekładzie Stanisława Barańczaka „Wesele Figara” zawsze uwodzi: wdziękiem arii, lekkością wokalnych barw, galerią niezwykłych postaci (zmysłowa Zuzanna, podniebny Cherubin, melancholijna Hrabina, śmiały Figaro, brutalny Hrabia), brawurowymi finałami, które przyprawiają o zawrót głowy kaskadą zdarzeń i pomysłowych rozwiązań. Nie inaczej jest w porywającym lekkością przedstawieniu Grzegorza Chrapkiewicza, doprawionym szczyptą wdzięku i humoru muzycznej interpretacji Piotra Sułkowskiego. Reżyser bawi się postaciami, odsłania ich słabości, punktuje pustkę i pożądliwość; ostre rysy łagodzi humorem i metaforą, ożywiając akcję gestem i pantomimą. Muzyka Mozarta nadaje całości potoczystości i podkręca akcję dzieła. Muzyka bawi – może dlatego, że Mozart pisał ją w pełni szczęścia, wolny od ciągłych zabiegów o byt. „Przychodzi w Wiedniu nieomal «moda» na Mozarta – pisze biograf Stefan Jarociński – wszyscy otaczają go względami i uznaniem, jakimi nie cieszył się chyba od czasów swego «cudownego dzieciństwa». Wszędzie go zapraszają na prywatne «reuniony» i na publiczne akademie. Bywa w najlepszych domach”. Jego pierwszą wiedeńską operą był singspiel Uprowadzenie z seraju (16 lipca 1782, Burgtheater), kolejną Dyrektor teatru (7 lutego 1786, Wielka Oranżeria Schönbrunn). Wreszcie 1 maja 1786 roku świat usłyszał i zobaczył po raz pierwszy Wesele Figara do libretta Lorenza da Ponte według komedii Beaumarchais’go. W wydanej zaraz po premierze włosko-niemieckiej edycji partytury da Ponte nazwał operę „un quasi nuovo genere di spettacolo”. Niewątpliwie, bez Wesela Figara nie byłoby Don Giovanniego, Così fan tutte, a nawet Czarodziejskiego fletu. Mozart otwierał właśnie nowy, zupełnie nieznany rozdział w historii teatru. „Skąd on tyle wiedział o teatrze?” – pytał wielki włoski reżyser Giorgio Strehler. I odpowiadał: bo był urodzonym człowiekiem teatru, nie tylko kompozytorem, który zajmował się teatrem. W jego muzyce zapisane są ruchy, pauzy, postawy zewnętrzne i wewnętrzne, barwa sytuacji, dramaturgiczne punkty zwrotne. Jeszcze Strehler: „Krańcowa trudność polega na przeniesieniu na scenę tych interpretacyjnych wskazówek w sposób jasny i znaczący”. Grzegorz Chrapkiewicz poradził sobie z bez zarzutu. Recenzenci nie szczędzili popremierowych pochwał. „Sytuacje na scenie zmieniają się szybko. Gagi są zabawne. Wśród rekwizytów pojawia się wszechobecna teraz na ulicach Warszawy hulajnoga. Reżyser, wykorzystując bardzo bliską w tym teatrze odległość sceny od widowni, «kazał» śpiewakom grać mimiką. Gra spojrzeniami i grymasami twarzy ma w tej inscenizacji znaczenie, ponieważ recytatywy są wykonywane po polsku w dowcipnym, miejscami rubasznym przekładzie Stanisława Barańczaka. Polskie napisy podczas arii śpiewanych po włosku też „lecą” w tłumaczeniu Barańczaka. […] Nie mam nic przeciwko łamaniu konwencji pod warunkiem, że robi się to na poziomie. A tak właśnie stało się w tym wypadku” (Alina Ert-Eberdt). „Z orkiestrowej fosy wprost emanowała energia, ba – euforia instrumentalistów zespołu Musicae Antiquae Collegium Varsoviense, grających pod batutą Piotra Sułkowskiego. Euforia płynąca z tej genialnej partytury udzielała się solistom i widzom, a wzmagał ją farsowy styl przedstawienia” (Małgorzata Komorowska). „Voi che sapete, che cosa è amor” („Wy, którzy wiecie, co to miłość”) – śpiewa w jednej scenie Cherubin. My, po zobaczeniu tego „Wesela Figara”, wiemy doskonale, czym jest dobra i przyjemna opera.

Czas trwania: 120 minut

Organizator: Warszawska Opera Kameralna (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

Hrabia Almaviva | Hubert Zapiór Hrabina Rozyna | Karina Skrzeszewska Zuzanna | Maria Olender Figaro | Jan Żądło Cherubin | Jan Jakub Monowid Marcelina | Elżbieta Wróblewska Basilio | Aleksander Kunach Bartolo | Dariusz Machej Antonio | Maciej Miecznikowski Barbarina | Anna Górska Don Curzio | Jacek Ornafa Tancerze Jarema Andrzejewski, Patryk Rybarski, Sebastian Piotrowicz, Jakub Piotrowicz Klawesyn | Dorota Stawarska Orkiestra Instrumentów Dawnych Warszawskiej Opery Kameralnej Musicae Antiquae Collegium Varsoviense Dyrygent Adam Banaszak

Realizacja

Kompozytor | Wolfgang Amadeus Mozart Libretto | Lorenzo Da Ponte Premiera | 27 kwietnia 2019 r. Kierownictwo muzyczne: Piotr Sułkowski Dyrygent: Adam Banaszak Inscenizacja i reżyseria: Grzegorz Chrapkiewicz Scenografia: Wojciech Stefaniak Kostiumy: Katarzyna Szczurowska, Anna Skupień Choreografia: Jarosław Staniek Reżyseria światła: Piotr Pawlik

Opinie naszych Widzów

(16)

10/10

Jestem pod wrażeniem niesamowitości nowoczesnej, ale szanującej oryginał inscenizacji. Bajeczne kostiumy; może scenografia ciut za skromna. Umiejętności ruchowe (poza głosami) solistów na 5 !

22.....@gm...il.com | 4.07.2021

10/10

Doskonała inscenizacja, świetnie oddająca humor dzieła. Uwspółcześniona, ale nie przesadnie, bez zbędnych udziwnień. Wspaniałe kreacje solistów od strony wokalno-aktorskiej, szczególnie p. Domżał. Ogólnie 10/10 dla miłośników Mozarta.

ma.....@gm...il.com | 1.07.2021

10/10

Świetny spektakl! Gratulacje dla aktorów! Szczególne gratulacje dla odtwórcy głównej roli Figaro oraz Zuzanny!

ka.....@gm...il.com | 1.07.2021

10/10

rewelacyjna scenografia i koncepcja spektaklu

wk.....@gm...il.com | 30.06.2021

10/10

Rewelacyjny spektakl. Opera, która powstała 250 lat temu, dzięki tej interpretacji nie tylko nie traci, ale wręcz zyskuje na wartości. Wspaniałe wykonanie,

ma.....@fu...ti.pl | 1.02.2020

10/10

Znakomite głosy i gra aktorska. Szczególnie ujmujący sopran Pani Orłowskiej !!!

Rz.....@gm...il.com | 31.01.2020

10/10

Znakomite głosy, udana scenografia, dobra reżyseria i orkiestra. Wyważony melanż tradycji z nowoczesnością. No i ludzie, którym praca najwyraźniej sprawia przyjemność. Mozart by klaskał...

ja.....@gm...il.com | 27.01.2020

10/10

Ciekawa minimalistyczna scenografia doskonale kontrastuje z kolorowymi strojami aktorów. Świetna muzyka, dobra aktorska gra. Wszyscy (no może zdecydowana większość) aktorów to młodzi ludzie, jak widać zdolni, znający scenę. Całość ciekawa, zachęca, by ponownie odwiedzić operę.

ro.....@....pl | 24.06.2019

10/10

Wspaniały spektakl w mistrzowskim wykonaniu

ka.....@....pl | 9.05.2019

10/10

Spektakl figara rewelacyjny , szacunek dla głosów młodych artystów . Jestem pod wrażeniem całej oprawy spektaklu i bohaterów. REWELACJA!!!!!!

sy.....@in...ia.pl | 6.05.2019

9/10

Świetne, lekkie wykonanie. Pięknie wykonane recytatywy, stroje i cała konwencja tworzą spójną całość. Polecam gorąco :)

m......@in...ia.pl | 10.07.2022

9/10

Dobry spektakl z trochę dziwną reżyserią

kr.....@op...na.pl | 11.07.2021

8/10

Wszystko w porządku wolę jednak scenografię i kostiumy osadzone w epoce Mozarta. Pewnie taki przywilej wieku. Mam również uwagi do realizacji. Brak kamery na orkiestrę to jednak spore niedopatrzenie bo chyba nie lekceważenie imstrumentalistów.

a......@....pl | 11.07.2021

8/10

Bardzo surowa scenografia, prawie jej brak. Dla mnie przedstawienie operowe to widowisko, a nie tylko głosy śpiewaków. Scenografia i kostiumy wspomagają wrażenia artystyczne (patrz Treliński). Nie wiem po co reżyser dodał wijących się tancerzy.

ma.....@gm...il.com | 30.06.2021

8/10

Loved it.

ni.....@gm...il.com | 26.01.2020

8/10

Nowoczesna odsłona, świetni tancerze bez koszulek, śpiewacy dawali radę i stworzyli zapadajace w pamięć postacie.

sa.....@gm...il.com | 9.05.2019

Adres i dojazd

Warszawska Opera Kameralna, Teatr Warszawskiej Opery Kameralnej

al. Solidarności 76b

"Wesele Figara" ("Le Nozze di Figaro") / W. A. Mozart XII Festiwal Oper Barokowych

Warszawa, Warszawska Opera Kameralna

cz., 13.02.2025

19:00

od 100 zł

ostatnie miejsca

Bilety dostępne do 13.02 godz. 13:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!