SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #2_PLAYGROUND
W tegorocznej edycji PLAYGROUND: call for collaborations chcemy podkreślić wagę współpracy w procesie tworzenia. Spodziewamy się, że może nas ona zaprowadzić poza notację, poza dźwiękowość, a nawet poza standardowe metody komunikacji.
Koncert odbędzie się 14 marca 2025 roku o godzinie 19:00 w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka, ul. Nadwiślańska 2/4, 30-527 Kraków
W swoim utworze Eneko Lacalle Berasategi kontynuuje poszukiwania w zakresie języka i muzyki. Postanawia stworzyć nowy język, dostosowując go do możliwości i potrzeb członków zespołu, spleść jakości słowne i dźwiękowe. „Akordy i multifony mogłyby stać się samogłoskami otoczonymi zaakcentowanymi spółgłoskami, a wszystkie te muzyczne fonemy mogłyby zostać przełożone na słowa i zdania o różnych czasowych strukturach, tak aby muzycy mogli mówić w języku, który wyłania się bezpośrednio z tego konkretnego świata dźwiękowego”.
Kluczowym elementem determinującym twórczość Eloain Lovis Hübnera jest intensywna eksploracja instrumentów, preparacji, obiektów dźwiękowych oraz analogowej technologii audio. Skutkuje to uzyskaniem coraz bardziej specyficznych, niekonwencjonalnych rezultatów dźwiękowych, które osiągają granice notacji. „Moim celem podczas udziału w PLAYGROUND jest znalezienie wspólnie z członkami zespołu sposobów na przeniesienie charakterystycznych, mikroskopijnie subtelnych jakości dźwiękowych, które mnie fascynują, w kontekst polifonicznej, formalnie dopracowanej kompozycji zespołowej, możliwej do wykonania na żywo i atrakcyjnej performatywnie”.
Termin Sacred noise – jednocześnie tytuł utworu Adrianny Kubicy-Cypek – „oryginalnie odnosi się do naturalnych zjawisk, lecz znaczenie rozciąga się do tzw. social nosie (zdarzeń dźwiękowych industrialnego soundscape’u). Pochodzi z publikacji The Soundscape autorstwa R. M. Schafera. Oznacza dźwięk, który może być uznany za niepożądany, lecz nie spotyka się z potępieniem ze strony społeczeństwa. Tego typu »zdarzenia« obecne w moim soundscapie posłużą jako materiał dźwiękowy kompozycji poprzez transkrypcję (mniej lub bardziej swobodną) dokonanych przeze mnie nagrań kopenhaskiego soundscape’u”.
Związki z innym miastem – Krakowem – znalazły swój oddźwięk w [tytule nieznanym] Pawła Malinowskiego. „Moja praca nad tym utworem rozpoczęła się od nagrania krótkiej piosenki. Grając na pianinie i śpiewając, myślałam o delikatnych, niemal magicznych przedmiotach, często niezauważalnych dla innych, a jednak zachowujących osobiste, emocjonalne znaczenie. Blisko mojego mieszkania w Krakowie znajduje się duży kompleks biurowy wzniesiony w latach 60., podobny do niemal każdego budynku z tamtego okresu. Jedną z jego ścian pokrywa 1 600 000 kolorowych ceramicznych płytek, które tworzą abstrakcyjną mozaikę. W pewnym momencie odkryłem, że artystka, Celina Styrylska-Taranczewska, została niemal całkowicie zapomniana. W latach 90. planowano wyburzenie budynku — historia ludzi, którzy ocalili go przed zniszczeniem, stała się opowieścią o tworzeniu małych społeczności”.
Emilia Stefańska
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury, w ramach programu „Edukacja artystyczna”. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.
Czas trwania: 90 minut
Organizator: Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE:
Małgorzata Mikulska – flety
Tomasz Sowa – klarnety
Krzysztof Guńka – saksofony
Barbara Mglej – skrzypce/altówka
Paulina Woś – skrzypce/altówka
Jakub Gucik – wiolonczela
Aleksander Wnuk – perkusja
Aleksandra Płaczek – fortepian/instrumenty klawiszowe
Realizacja
Repertuar:
→ Adrianna Kubica-Cypek – Sacred Noise
→ Eneko Lacalle Berasategi – Fremdsprache
→ Eloain Lovis Hübner – New Piece
→ Paweł Malinowski – [title unknown]
Opinie naszych Widzów
(3)Świetny koncert, fantastyczni wykonawcy, bardzo miło było zobaczyć też na żywo twórców.
ag.....@....pl | 9.09.2024
Dobra muzyka. Jedynym minusem brak wentylacji i klimatyzacji w miejscu wydarzenia - trudno chłonąć sztukę w nieprzyjaznych warunkach.
ma.....@gm...il.com | 6.09.2024
wspolczuje wspanialym muzykom, ktorzy musieli wziac udzial w tym projekcie i zagrac ostatnia czesc. 3 wczesniejsze byly ciekawe i piekne. ostatnia byla tyrania na uszach sluchaczy i skandalicznym koszmarem.
al.....@gm...il.com | 9.09.2024
Adres i dojazd
Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka,
ul. Nadwiślańska 2-4
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #2_PLAYGROUND
Kraków, Ośrodek Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka
Bilety dostępne do 14.03 godz. 00:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia