SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11
Listopadowa INTERAKCJA, piąta w tegorocznym cyklu Spółdzielni Muzycznej Contemporary Ensemble, zabrzmi dziełami twórców uznanych, mających bezsprzecznie swoje miejsce w historii muzyki. Zaproponujemy doświadczenie kameralistycznej claritas Pendereckiego, refleksyjnej brzmieniowej kruchości muzyki Andre oraz polskiej awangardy lat 50., reprezentowanej przez dzieło Góreckiego.
Postać Pendereckiego ma w kulturze utrwalony, wyrazisty obraz – twórcy ponadprzeciętnego, niejednokrotnie wzbudzającego podziw, równie często kontrowersyjnego, któremu jednak nie sposób odmówić wielkości. Obraz ten budują przede wszystkim potężne dzieła wokalno instrumentalne. Na osi twórczej Sekstet (skomponowany w roku 2000) znajduje się po dziełach awangardowych, sonorystycznych i neoromatycznych, reprezentując kameralistykę pełną „pogody i światła”, twórczość już nie monumentalną, nasyconą semiotycznymi odniesieniami i ekstatyczną, a mówiącą „ściszonym głosem”.
Twórczość Marka Andre oscyluje wokół koncepcji „kruchości”. Kompozytor stara się pozostawić słuchaczowi przestrzeń do refleksji i swobodę w odbiorze muzyki, wierząc, że każdy może doświadczyć fenomenu brzmienia na swój własny sposób, wsłuchując się w dźwięki balansujące na granicy, zanikające i delikatne, jak np. w Asche.
Koncert na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy op. 11, napisany przez Góreckiego w 1957 r., można umiejscowić w panoramie jego twórczości krok przed orkiestrowym, serialistycznym Scontri, a tuż za za drapieżną, bartokowską Sonatą na dwoje skrzypiec (wykonywaną przez Spółdzielnię w marcu tego roku podczas koncertu RETRO MODERNA). Inaczej mówiąc jest to utwór, któremu daleko do osadzonego w recepcji dojrzałego stylu Góreckiego – redukcyjnego, skrajnie emocjonalnego, silnie skoncentrowanego i wchodzącego w sferę metafizyczną. Koncert jest dziełem kompozytora-awangardysty, szczerze opowiadającego się za dodekafonią, jako przyszłością muzyki.
Program:
Krzysztof Penderecki – Sextet (2000) na klarnet, waltornię, fortepian i trio smyczkowe
Mark Andre – asche (2004) na pięć instrumentów
Henryk Mikołaj Górecki – Concerto (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy
W rozmowie:
Dorota Szwarcmann i Daniel Cichy, moderacja: Jakub Gucik
***
Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa, Funduszu Popierania Twórczości - Stowarzyszenia Autorów ZAiKS.
With friendly support of Ernst von Siemens Music Foundation.
Czas trwania: 90 minut
Występują
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA CONTEMPORARY ENSEMBLE:
Małgorzata Mikulska – flety
Tomasz Sowa – klarnety
Barbara Mglej – skrzypce
Paulina Woś – skrzypce/altówka
Jakub Gucik – wiolonczela/elektronika
Aleksander Wnuk – perkusja
Aleksandra Płaczek – fortepian/
Mateusz Rusowicz - trąbka
Paweł Cal - waltornia (gościnnie)
Radosław Wieczorek - mandolina (gościnnie)
Jan Czyżewski - altówka (gościnnie)
W dyskusji:
Daniel Cichy - PWM
Dorota Szwarcmann - POLITYKA
Jakub Gucik - moderacja
Realizacja
Repertuar:
Krzysztof Penderecki – Sextet (2000) na klarnet, waltornię, fortepian i trio smyczkowe
Mark Andre – asche (2004) na pięć instrumentów
Henryk Mikołaj Górecki – Concerto (1957) na pięć instrumentów i kwartet smyczkowy
Opinie naszych Widzów
(3)Bardzo ciekawa rozmowa krytyków muzycznych, piękne miejsce, ciekawa muzyka... Nic dodać nic ująć
an.....@gm...il.com | 25.11.2024
Dobre spotkanie wyjaśniające autorów wykonań, ciekawe dialogi. Słuchałam z ciekawością
pa.....@....pl | 7.12.2024
miejsce - super, organizacja - super. niestety wyszlam w trakcie rozmowy gdyz moj partner nie mowi po polsku - fajnie by bylo miec dyskusje na poczatku lub koncu. muzycy - rewelacja
al.....@gm...il.com | 25.11.2024
Adres i dojazd
Muzeum Narodowe w Krakowie
al. 3 Maja 1
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #24.11
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia