SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #16.05
Język wielopoziomowy. Kolejna INTERAKCJA będzie się zdawała rozgrywać w łączności z takim hasłem. Język w Trio Aperghisa jest niemal namacalny. Miejscami krzykliwy, emocjonalny, o narracji żywej i rozmownej, bliskiej gestykulacji. Może właśnie w tej sugestywności, dającej się tak łatwo porwać słuchaczowi i będącej nośnikiem pewnej uniwersalności tkwi siła muzyki Aperghisa?
Uniwersalność, która jak się utarło, jest naturalna dla sztuki dźwięku, wydaje się prosta do osiągnięcia tylko z pozoru. Dla Sary Nemtsov muzyczny język nie jest uniwersalny z założenia. Odrębność kultur i różny stopień doświadczania muzyki przez każdego z nas dają w efekcie inny stopień jej rozumienia. Nemtsov nurtuje dodatkowo kwestia czerpania przez twórcę z całego bogactwa kultur. Kiedy elementy języka muzycznego przyswojone z zewnątrz stają się „swoimi”? Kiedy korzenie własnej tradycji rozrastają się, przyswajając w sposób autentyczny to, co nowe? Te pytania nurtują kompozytorkę, a NUN jest z dużym prawdopodobieństwem świadectwem tych rozważań. Tytuł utworu nawiązuje do słowa o rodowodzie staroniemieckim, wywiedzionego z greki. Jest to także litera alfabetu hebrajskiego, oznaczającego „iść dalej”, „kontynuować”, mająca korzenie w egipskim hieroglifie przedstawiającym węża. Kompozytorka przypomina dodatkowo w partyturze, że litery tytułu tworzą palindorm, a jakby tego mało we wstępie załącza tekst chóru z Kantaty Bacha BWV 11 „Lobet Gott in senen Reichen”.
Język muzyczny jakim operuje Alex Mincek w Trace jest z kolej językiem barwowym. Nawet wówczas gdy statyczne, blokowe brzemienia przeradzają się w ruchliwe linie barwowość wciąż pozostaje na piedestale, kształtowana przez kompozytora ostrożnie i drobiazgowo. Trace to ścieżka, a także przemierzanie drogi, ale kształtowane nie teatralnym językiem rozmowy (jak u Aperghisa), czy pełnej odniesień opowieści (jak u Nemtsov), a raczej spostrzeżeń i wrażeniowych obrazów.
Repertuar:
Georges Aperghis – Trio (1996) na klarnet, wiolonczelę i fortepian
Alex Mincek – Trace (2023) na zespół
Sarah Nemtsov – NUN (2019) na zespół i elektronikę
W rozmowie:
Weronika Bielecka (Glissando) i Jerzy Kornowicz (Warszawska Jesień)
WSTĘP WOLNY - bilety gwarantujące miejsce siedzące do pobrania.
Czas trwania: 75 minut
Występują
Spółdzielnia Muzyczna contemporary ensemble:
Małgorzata Mikulska – flety
Kamil Kuc - obój
Tomasz Sowa – klarnety
Krzysztof Guńka – saksofon
Barbara Mglej – skrzypce
Paulina Woś – skrzypce/altówka
Jakub Gucik – wiolonczela
Aleksander Wnuk – perkusja
Aleksandra Płaczek – fortepian/instrumenty klawiszowe
Piotr Peszat - elektronika
Realizacja
Georges Aperghis – Trio (1996) na klarnet, wiolonczelę i fortepian
Alex Mincek – Trace (2023) na zespół
Sarah Nemtsov – NUN (2019) na zespół i elektronikę
Opinie naszych Widzów
(4)Wykonanie na najwyższym poziomie. Zaangażowanie, energia, dobra kameralistyka i prof. A. Wnuk. Czego chcieć więcej!
k......@gm...il.com | 17.05.2024
Boskooo było
st.....@....pl | 17.05.2024
Świetny zespół, który tworzą mlodzi pasjonaci muzyki. Nie boja sie eksperymentowac i wykonywac wspolczesna muzyke. Wrazenia niesamowite po kazdym ich koncercie.
be.....@gm...il.com | 17.05.2024
Muzyka współczesna nie rządzi się żadnymi prawami; chaos, chaos, chaos.
we.....@gm...il.com | 21.05.2024
Adres i dojazd
Teatr KTO
ul. Zamoyskiego 50, Kraków
SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #16.05
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia