Sada Yakko, reż. Hana Umeda
Sada Yakko (1871-1946) - gejsza i tancerka. Pierwsza propagatorka japońskiego teatru na Zachodzie i pierwsza zawodowa aktorka nowoczesnej Japonii. W kulturze polskiej znana przede wszystkim dzięki Janowi Augustowi Kisielewskiemu. Dla młodopolskich artystów była inspiracją i „sensacją egzotycznej natury”. Kiedy w marcu 1902 roku wystąpiła przed polską publicznością, miała już za sobą półroczne tourneé po Stanach Zjednoczonych, a w Europie nazywano ją japońską Sarą Bernhardt.
Yakko, rezygnując z nadmiaru teatralnych znaków, wzbogacała swoje występy o ekspresję i dramatyzm, nieobecne w tradycyjnym japońskim tańcu. Prawdziwie japońskiemu artyście nie chodzi jednak o to, żeby wyrazić siebie czy przekazać światu jakąś głęboką prawdę, ale żeby nawiązać z odbiorcą relację, która przez wzruszenie, śmiech czy patos przyniesie mu przyjemność. Sada Yakko nie uciekała więc od popularnego wyobrażenia o egzotycznym kraju wschodzącego słońca.
Szukając wspólnoty ze swoją o sto lat starszą koleżanką po fachu, Hana Umeda próbuje przywołać szczątki scenicznego ciała Sady Yakko.
-------------
W spektaklu wykorzystano cytaty z:
L. Downer „Madame Sadayakko. Gejsza, która uwiodła Zachód”, przeł. Patryk Gołębiowski
J.-A. Kisielewski „O teatrze japońskim”
M. Shelley „Frankenstein”, przeł. Henryk Goldmann
E. Jelinek „Dzieci umarłych”, przeł. Agnieszka Kowaluk
Spektakl powstał dzięki Stypendium Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego Młoda Polska.
Współorganizator: Komuna Warszawa
Serdeczne podziękowania dla Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski.
Występują
koncepcja i choreografia: Hana Umeda
performance: Hana Umeda, Natalia Jarzębska, Wojciech Grudziński
dramaturgia: Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński
muzyka: Shinsuke Sugitani
światło: Aleksandr Prowaliński
Kostium: Mikaela Sandell, Sebastian Szarata
scenografia: Hana Umeda, Gabi Krajewski
produkcja: Bartosz Kozakiewicz
zdjęcia: Witek Orski, Karolina Gorzelańczyk
Realizacja
koncepcja i choreografia: Hana Umeda
performance: Hana Umeda, Natalia Jarzębska, Wojciech Grudziński
dramaturgia: Joanna Ostrowska, Paweł Soszyński
muzyka: Shinsuke Sugitani
światło: Aleksandr Prowaliński
Kostium: Mikaela Sandell, Sebastian Szarata
scenografia: Gabriel Krajewski
produkcja: Bartosz Kozakiewicz
zdjęcia: Witek Orski, Karolina Gorzelańczyk
Opinie naszych Widzów
(10)genialny spektakl awangardowy
ba.....@gm...il.com | 29.10.2023
Coś fantastycznego. Uważam jednak, że nie wolno tego opisywać. Trzeba to zobaczyć :)
se.....@gm...il.com | 29.10.2023
Bardzo dobry spektakl. Staranna i przemyślana w detalach inscenizacja. Pomysłowa scenografia. Świetne wykonanie i reżyseria Hany Umedy. Uniwersalna refleksja przekraczająca granice kultur. Zdecydowanie polecam.
ma.....@sr...wa.eu | 21.10.2019
Pokaz był świetny, zwarty w formie a jednocześnie różnorodny w treści. Znakomita wartość artystyczna w warstwie wizualnej i ruchowej. Zarówno spektakl jak i miejsce fantastycznie nas zaskoczyły.
da.....@....pl | 11.03.2019
Bardzo fajny performance! W japońskim zarówno tradycyjnym duchu jak i nowoczesnym. Ciekawie wymyślone pod względem wizualnym jak również taneczno-wokalnym. DZIĘKUJĘ PIĘKNIE!
sz.....@gm...il.com | 17.02.2019
Jeszcze!
jo.....@gm...il.com | 17.02.2019
Bardzo ciekawy i przyjemny, zwłaszcza wizualnie
ag.....@gm...il.com | 14.02.2019
Skromny inteligentny spektakl.
me.....@gm...il.com | 30.10.2023
Bardzo ciekawa aranżacja.
ag.....@....pl | 11.03.2019
Nieporozumienie. Nie sądziłam, że będąc na tak amatorskim poziomie można występować przed publicznością😢.
as.....@gm...il.com | 30.10.2019
Multimedia
Sada Yakko, reż. Hana Umeda
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia