PLAISIR D’AMOUR
KONCERT KAMERALNY
Spójrz, co tu ciche serce wypisało,
Słuchaj oczyma, to miłości prawo.
(William Szekspir)
Koncert wypełniony miłością otworzą dwa z Czterech sonetów miłosnych Tadeusza Bairda z 1956 roku do tekstów Szekspira w przekładzie Macieja Słomczyńskiego. Kompozycje te, jak je określił Jerzy Artysz, „niesamowite, […] prostotą swoją powalające”, stanowią pełne finezji nawiązanie do muzyki dawnych epok. W następnej kolejności zabrzmią urokliwe pieśni szczególnie zasłużonego dla rozwoju polskiej liryki wokalnej Stanisława Moniuszki oraz utwory z pierwszego cyklu pieśniowego Ignacego Jana Paderewskiego. Choć wybitny pianista wybrał teksty z najjaśniejszego – jeśli chodzi o nastrój – tomu poezji Adama Asnyka, to i tak dominują tu emocje smutku i żalu za miłością, doskonale oddane środkami muzycznymi. Ciemna wizja świata pociągała także Mieczysława Karłowicza (Z erotyków do słów Kazimierza Przerwy-Tetmajera), jednak mistrzowsko zestrajający partie wokalną i fortepianową kompozytor zwracał się też niekiedy ku mniej mrocznym tonom. Wszak w Zasmuconej do słów Kazimierza Glińskiego po zwrotkach pełnych żalu następuje pocieszenie i nadzieja na powrót radości. W programie znalazły się też zakorzenione w tradycji romantycznej pieśni Witolda Friemanna, zachwycające melodyką utwory Stanisława Niewiadomskiego oraz pełne – jak to określił Zdzisław Jachimecki – „iście włoskiej słodyczy” kompozycje wokalne Jana Galla.
Drugą część koncertu wypełnią kompozycje zagraniczne. Lirykę niemiecką reprezentują nastrojowe pieśni Roberta Schumanna, dla którego szczególnie inspirujące okazały się teksty Heinricha Heinego. Die Lotosblume zdaje się skrywać historię uczucia samego kompozytora do przyszłej żony, jednoznacznie eksponowaną w cyklu Miłość poety op. 48. Wszak pierwsze takty inaugurującej zbiór pieśni Im wunderschönen Monat Mai zawierają cytat z koncertu fortepianowego Clary Schumann. Po raz ostatni podczas tego koncertu język niemiecki zabrzmi w pieśni Ferenca Liszta, niosącej pełne nadziei przesłanie Ferdinanda Freiligratha: O lieb, solang du lieben kannst! (Kochaj, tak długo, jak kochać możesz!).
W końcu zabrzmią też pełne blasku i słodyczy, ale i nie stroniące od cieni pieśni francuskie. W Chanson romanesque fascynującego się tańcem Maurice’a Ravela słychać nawiązania do pełnej zmysłowości hiszpańskiej guajiry, zaś w Après un rêve Gabriela Fauré pobrzmiewa charakter włoskiej canzony. Zabrzmi też głęboko ekspresyjna Extase Henriego Duparca. To jedna z niewielu kompozycji, które twórca postanowił zachować dla potomnych (większość swoich dzieł zniszczył). Wieczór zwieńczy ujmująca pieśń Plaisir d’amour Jean-Paula-Égide’a Martiniego, która nie tylko doczekała się wersji na różne składy wykonawcze, lecz także stała się muzycznym źródłem dla jednego z największych hitów Elvisa Presleya.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Tadeusz Baird (1928-1981)
Sonet 23 Spójrz, co tu ciche serce wypisało z cyklu Cztery sonety miłosne
Sonet 91 Drwię, mając ciebie, z całej ludzkiej pychy z cyklu Cztery sonety miłosne
Stanisław Moniuszko (1819-1872)
Nawrócona
Polna różyczka
Ignacy Jan Paderewski (1860-1941)
Gdy ostatnia róża zwiędła
Chłopca mego mi zabrali
Mieczysław Karłowicz (1876-1909)
Zasmuconej
Z erotyków
Witold Friemann (1889-1977)
Cudne oczy
Noc majowa
Stanisław Niewiadomski (1857-1936)
Jakże Cię mam brać dziewczyno
Zosia
Między nami nic nie było
Jan Gall (1856-1912)
Gdybym był młodszy, dziewczyno
Robert Schumann (1810-1856)
Die Lotosblume z cyklu Myrthen op. 25
Widmung z cyklu Myrthen op. 25
An meinem Herzen, an meiner Brust z cyklu Frauenliebe und Leben op. 42
Er, der Herrlichste von allen z cyklu Frauenliebe und Leben op. 42
Im wunderschönen Monat Mai z cyklu Dichterliebe op. 48
Die Rose, die Lilie, die Taube, die Sonne z cyklu Dichterliebe op. 48
Franz Liszt (1811-1886)
O lieb, so lang du lieben kannst
Maurice Ravel (1875-1937)
Chanson romanesque z cyklu Don Quichotte à Dulcinée
Gabriel Fauré (1845-1924)
Après un rêve
Henri Duparc (1848-1933)
Extase
Jean-Paul-Égide Martini (1741-1816)
Plaisir d’amour
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia w Pałacu na Wyspie jest nienumerowana
🔴 Miejsca są nienumerowane
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 60 minut
Organizator: Polska Opera Królewska (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
TATIANA HEMPEL-GIERLACH - SOPRAN
JUSTYNA STĘPIEŃ - SOPRAN
ROBERT SZPRĘGIEL - BARYTON
DAGMARA DUDZIŃSKA - FORTEPIAN
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie, Pałac na Wyspie
ul. Agrykola 1
PLAISIR D’AMOUR
Warszawa, Muzeum Łazienki Królewskie
Bilety dostępne do 08.03 godz. 18:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia