„Jest to przykład prawdziwie romantycznej ekspresji, rozbudowanej, nieoczywistej – niemal balladowej – formy i właściwej kompozytorowi pięknej melodyki” – pisał o Bajce Ignacy Zalewski w monografii kompozytora. Uwertura fantastyczna – po raz pierwszy zaprezentowana publiczności w Wilnie 1 maja 1848 roku – nie bez przyczyny jest jednym z najczęściej wykonywanych dzieł symfonicznych kompozytora. Jej narracyjny charakter porywa słuchaczy w niezwykłą podróż po zakamarkach wyobrażonych światów. Bo choć poza znaczącym tytułem brak tu literackiego programu, to niezwykle sugestywna muzyka przywodzi na myśl poematy symfoniczne Ferenca Liszta. III Symfonia Franza Schuberta z 1815 należy do młodzieńczej twórczości przedwcześnie zmarłego kompozytora. Wyraźnie Haydnowskie wzorce przywołują na myśl wyrafinowane uporządkowanie mijającej epoki, w ekspresji można jednak dostrzec drobne zapowiedzi przemian następujących w języku muzycznym XIX wieku. W drugiej części koncertu zabrzmi osiem pieśni z opublikowanego w 1899 roku cyklu Des Kanben Wunderhorn Gustava Mahlera. Teksty – zaczerpnięte z kolekcji kilkuset pieśni ludowych zebranych przez Achima von Arnima i Clemensa Brentana – jak twierdził sam kompozytor „nie są mistrzowskimi wierszami, lecz blokami granitu, z którego każdy może uformować to, co chce”. Twórca Symfonii tysiąca nie idealizuje przedstawionego w nich świata. Łączy różne teksty w jednej pieśni, niekiedy dodaje własne wersy, kształtuje nowe jakości, których niejednoznaczny charakter formuje za pomocą środków muzycznych. Stąd w pieśniach wojskowych pojawia się powtarzalny marszowy rytm oraz werble i instrumenty dęte kojarzące się z tą tematyką. Natomiast w pieśniach o tematyce baśniowej i satyrycznej dominuje żartobliwa ludowa stylizacja – burdony, rytmy taneczne, a nawet instrumentalne naśladowanie odgłosów zwierząt. Marta Dziewanowska-Pachowska PROGRAM Stanisław Moniuszko – Uwertura fantastyczna Bajka Franz Schubert – III Symfonia D-dur D200 Adagio maestoso – Allegro con brio | Allegretto | Menuetto. Vivace – Trio | Presto vivace — przerwa — Gustav Mahler – Pieśni z cyklu Des Knaben Wunderhorn (wybór) 1. Der Schildwache Nachtlied 2. Das Irdische Leben 3. Lob des Hohen Verstandes 4. Lied des Verfolgten im Turm 5. Rheinlegendchen 6. Des Antonius von Padua Fischpredigt 7. Wo die schönen Trompeten blasen 8. Trost im Unglück 🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ 🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię. ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 80 minut

Organizator: Polska Opera Królewska (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

MONIKA LEDZION-PORCZYŃSKA - MEZZOSOPRAN WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ - BARYTON ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ MARTA KLUCZYŃSKA - DYRYGENT

Adres i dojazd

Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego,

ul. Modzelewskiego 59

MONIUSZKO – SCHUBERT – MAHLER

Warszawa, Studio Koncertowe Polskiego Radia im. Witolda Lutosławskiego

nd., 19.01.2025

19:00

od 65 zł

dostępne miejsca

Bilety dostępne do 19.01 godz. 18:00

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też