Bogu chwała! Wczoraj 13-go moja opera została wystawiona i miała tak wielkie powodzenie, że nawet nie jest możliwe opisanie całej tej wrzawy. […] Po każdej arii następował huragan braw i okrzyki: „viva Maestro!”
– tak w liście do matki osiemnastoletni Wolfgang Amadeusz Mozart opisywał premierę swej trzyaktowej opery buffa – La finta giardiniera. Rzekoma ogrodniczka została prawykonana w Monachium 13 stycznia 1775 roku, gdzie, jak wynika z relacji kompozytora, spotkała się z niezwykle entuzjastycznym przyjęciem.
Autorstwo libretta, sporządzonego na wzór neapolitańskiej farsy L’amor vuol sofferenza Leonarda Lea, nie zostało potwierdzone po dziś dzień. Najczęściej przypisywane jest ono jednak Giuseppe Petroselliniemu. I choć tekst nie należy do najdoskonalszych, to młody Mozart wykrzesał z niego to, co najlepsze – komiczną niejednoznaczność i parodystyczny potencjał.
O niezwykłej sile młodzieńczego dzieła może świadczyć nie tylko entuzjazm pierwszej publiczności, ale także recepcja tytułu w kolejnych latach. Szybko zostało ono przeniesione na sceny niemieckie w postaci singspielu, a i współcześnie doczekało się licznych interpretacji. W muzyce Rzekomej ogrodniczki objawia się już bowiem dramaturgiczny geniusz Mozarta. Elementy charakterystyczne dla gatunku seria doskonale przełamują komiczną narrację, dając śpiewakom asumpt do wykazania się aktorskimi zdolnościami, a reżyserom – do kreatywnych i niejednoznacznych rozwiązań inscenizacyjnych.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 170 minut
Organizator: Polska Opera Królewska
Występują
DON ANCHISE, PODESTA - MATEUSZ ZAJDEL
LA MARCHESA VIOLANTE (SANDRINA) - IWONA HANDZLIK
IL CONTINO BELFIORE - SEBASTIAN MACH
ARMINDA - ANNA WIERZBICKA
IL CAVALIER RAMIRO - JAN JAKUB MONOWID
SERPETTA - JULITA MIROSŁAWSKA
ROBERTO (NARDO) - ROBERT SZPRĘGIEL
MIMOWIE - SŁAWOMIR JURCZAK, JERZY KLONOWSKI, ALISA MAKARENKO, MACIEJ JAN KRAŚNIEWSKI
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
KLAWESYN KRZYSZTOF TRZASKOWSKI
DYRYGENT KAROL SZWECH
Realizacja
KIEROWNICTWO MUZYCZNE - DAWID RUNTZ
REŻYSERIA - JITKA STOKALSKA
SCENOGRAFIA - MARLENA SKONECZKO
RUCH SCENICZNY - ALISA MAKARENKO
REŻYSERIA ŚWIATEŁ - MACIEJ IGIELSKI
PROJEKCJE - MAREK ZAMOJSKI
REALIZACJA OŚWIETLENIA - PIOTR RUDZKI
ASYSTENT DYRYGENTA - KAROL SZWECH
ASYSTENT REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK
II ASYSTENT REŻYSERA - AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENT - DOROTA LACHOWICZ
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie, Teatr Królewski w Starej Oranżerii
ul. Agrykola 1, Warszawa
LA FINTA GIARDINIERA / WOLFGANG AMADEUS MOZART
Warszawa, Muzeum Łazienki Królewskie
Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia