III FESTIWAL IN TEMPORE REGUM

Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia. Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych. Marta Dziewanowska-Pachowska PROGRAM PROCESJA ZE ŚWIECAMI Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem (a 8) INTROIT Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria (a 10) INTONACJA Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata KYRIE I GLORIA Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) GRADUAŁ Chorał – Suscepimus Deus CREDO Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) OFIAROWANIE Mikołaj Zieleński – Felix namque es (a 8) PREFACJA Chorał – Vere dignum et iustum est SANCTUS Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) PODNIESIENIE Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto a 2 AGNUS DEI Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) KOMUNIA Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola) PO KOMUNII Tarquino Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino) Chorał – Ite missa est Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra (a 11) 🔴 Miejsca są nienumerowane 🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 70 minut

Organizator: Polska Opera Królewska (więcej wydarzeń organizatora)

Występują

JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN ŁUKASZ KÓZKA - TENOR MACIEJ GOCMAN - TENOR MIKOŁAJ ZGÓDKA - TENOR PIOTR CHWEDOROWICZ - BAS ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO JAKUB BURZYŃSKI - DYRYGENT

Opinie naszych Widzów

(15)

10/10

Miejsce + muzyka + wykonanie = świetny koncert. Owacje na stojąco na zakończenie w pełni uzasadnione.

ja.....@....pl | 6.10.2024

10/10

Przepiękny koncert, w pięknym miejscu. Dziękuję za organizację wspaniałego wydarzenia kulturalnego.

iw.....@....pl | 6.10.2024

10/10

bajkowy koncert

ar.....@....pl | 5.10.2024

10/10

zwarta koncepcja programowa koncertu; arcyciekawy dobór repertuaru (w tym rzadko wykonywane utwory); bogactwo brzmień dzięki solistom, zespołowi wokalnemu i instrumentalistom (na kopiach instrumentów z epoki)

gj.....@ga...ta.pl | 5.10.2024

10/10

Jestem zachwycona zarówno muzyką, jak i wykonaniem. Doświadczenie bardzo przyjemne, szczególnie dla laika, jakim jestem ja. Odkryłam dla siebie piękno muzyki z dawnych czasów, zachwycające wykonanie zarówno muzyczne, jak i śpiewane. Szkoda, że w obecnych czasach muzyka ta nie gości podczas nabożeństw, gdyż oprawa Mszy zapewne byłaby wzbogacona i duchowe przeżycia nabożeństw byłyby mocniejsze.

h......@up...ta.pl | 6.06.2023

10/10

Bardzo ładna muzyka, świetne wykonanie.

ma.....@gm...il.com | 29.05.2023

10/10

Wspaniali wykonawcy wybitni artyści czuć Wielkie zaangażowanie i silne przeżywanie cudowna ekspresja

da.....@sc...ak.com.pl | 27.05.2023

10/10

Fantastyczny repertuar we wspaniałym wykonaniu!

go.....@gm...il.com | 27.05.2023

10/10

Piękny koncert

ak.....@....pl | 27.05.2023

10/10

Fantastyczne wydarzenie!

ma.....@gm...il.com | 27.05.2023

10/10

Opera Królewska jak zawsze niesamowita a dla takiego dzieła świetna lokalizacja

be.....@....pl | 27.05.2023

10/10

Mistyczny. Czułam się w siódmym niebie. Nie wiedziałam, że takie piękne utwory komponowali polscy twórcy za czasów wazowskich.

bo.....@po...ta.onet.pl | 27.05.2023

8/10

Wspaniała dyrygentura oraz śpiew solistów.

st.....@gm...il.com | 29.05.2023

7/10

Pogłos w kościele trochę utrudniał słuchanie muzyki. Sam repertuar dobrany umiejętnie, dobrze zagrany i zaśpiewany

ka.....@gm...il.com | 6.06.2023

6/10

Msza łacińska jako formą muzyczna to jest cykl, w którym każda część ma swoje miejsce i znaczenie. Rozbijanie tego cyklu przez wstawianie w środek mszy "mydła i powidła" nie ma sensu i niszczy pomysł kompozytora na całość formy. Mam wrażenie, że większość tych wstawek była niedopracowana, bo wykonawcy skupili się na samej mszy. Za to dyrygent próbował wykreować atmosferę igrzysk (przemarsz przes kościół z bębenkiem, "groch z kapustą" w środku programu, groteskowe przeakcentowanie finału). Nie był to najlepszy koncert, ale... co kto lubi.

ma.....@gm...il.com | 5.10.2024

Adres i dojazd

Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie,

ul. Przyrynek 2

IN FESTO PURIFICATIONIS

Warszawa, Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie

Warszawa,

Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie

pt., 04.10

20:00

-,-

sprzedaż zakończona

Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też