Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia.
Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
PROCESJA ZE ŚWIECAMI
Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem (a 8)
INTROIT
Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria (a 10)
INTONACJA
Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata
KYRIE I GLORIA
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
GRADUAŁ
Chorał – Suscepimus Deus
CREDO
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
OFIAROWANIE
Mikołaj Zieleński – Felix namque es (a 8)
PREFACJA
Chorał – Vere dignum et iustum est
SANCTUS
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
PODNIESIENIE
Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto a 2
AGNUS DEI
Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12)
KOMUNIA
Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola)
PO KOMUNII
Tarquino Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino)
Chorał – Ite missa est
Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra (a 11)
🔴 Miejsca są nienumerowane
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 70 minut
Występują
JULITA MIROSŁAWSKA - SOPRAN
DOROTA LACHOWICZ - MEZZOSOPRAN
ŁUKASZ KÓZKA - TENOR
MACIEJ GOCMAN - TENOR
MIKOŁAJ ZGÓDKA - TENOR
PIOTR CHWEDOROWICZ - BAS
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
JAKUB SZAFRAŃSKI PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO
JAKUB BURZYŃSKI - DYRYGENT
Opinie naszych Widzów
(15)Miejsce + muzyka + wykonanie = świetny koncert. Owacje na stojąco na zakończenie w pełni uzasadnione.
ja.....@....pl | 6.10.2024
Przepiękny koncert, w pięknym miejscu. Dziękuję za organizację wspaniałego wydarzenia kulturalnego.
iw.....@....pl | 6.10.2024
bajkowy koncert
ar.....@....pl | 5.10.2024
zwarta koncepcja programowa koncertu; arcyciekawy dobór repertuaru (w tym rzadko wykonywane utwory); bogactwo brzmień dzięki solistom, zespołowi wokalnemu i instrumentalistom (na kopiach instrumentów z epoki)
gj.....@ga...ta.pl | 5.10.2024
Jestem zachwycona zarówno muzyką, jak i wykonaniem. Doświadczenie bardzo przyjemne, szczególnie dla laika, jakim jestem ja. Odkryłam dla siebie piękno muzyki z dawnych czasów, zachwycające wykonanie zarówno muzyczne, jak i śpiewane. Szkoda, że w obecnych czasach muzyka ta nie gości podczas nabożeństw, gdyż oprawa Mszy zapewne byłaby wzbogacona i duchowe przeżycia nabożeństw byłyby mocniejsze.
h......@up...ta.pl | 6.06.2023
Bardzo ładna muzyka, świetne wykonanie.
ma.....@gm...il.com | 29.05.2023
Wspaniali wykonawcy wybitni artyści czuć Wielkie zaangażowanie i silne przeżywanie cudowna ekspresja
da.....@sc...ak.com.pl | 27.05.2023
Fantastyczny repertuar we wspaniałym wykonaniu!
go.....@gm...il.com | 27.05.2023
Piękny koncert
ak.....@....pl | 27.05.2023
Fantastyczne wydarzenie!
ma.....@gm...il.com | 27.05.2023
Opera Królewska jak zawsze niesamowita a dla takiego dzieła świetna lokalizacja
be.....@....pl | 27.05.2023
Mistyczny. Czułam się w siódmym niebie. Nie wiedziałam, że takie piękne utwory komponowali polscy twórcy za czasów wazowskich.
bo.....@po...ta.onet.pl | 27.05.2023
Wspaniała dyrygentura oraz śpiew solistów.
st.....@gm...il.com | 29.05.2023
Pogłos w kościele trochę utrudniał słuchanie muzyki.
Sam repertuar dobrany umiejętnie, dobrze zagrany i zaśpiewany
ka.....@gm...il.com | 6.06.2023
Msza łacińska jako formą muzyczna to jest cykl, w którym każda część ma swoje miejsce i znaczenie. Rozbijanie tego cyklu przez wstawianie w środek mszy "mydła i powidła" nie ma sensu i niszczy pomysł kompozytora na całość formy. Mam wrażenie, że większość tych wstawek była niedopracowana, bo wykonawcy skupili się na samej mszy. Za to dyrygent próbował wykreować atmosferę igrzysk (przemarsz przes kościół z bębenkiem, "groch z kapustą" w środku programu, groteskowe przeakcentowanie finału). Nie był to najlepszy koncert, ale... co kto lubi.
ma.....@gm...il.com | 5.10.2024
Adres i dojazd
Kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny w Warszawie
ul. Przyrynek 2, Warszawa, 00-219
IN FESTO PURIFICATIONIS
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia