Tradycja przedstawień o tematyce pasyjnej sięga czasów średniowiecza. Odgrywane w kościołach i szkołach, podczas religijnych procesji i dworskich uroczystości na przestrzeni wieków stanowiły świadectwo wciąż na nowo aktualizującego się dramatu – pierwotnie utrwalonego na kartach Nowego Testamentu, a potem po wielokroć interpretowanego w literaturze, sztuce i muzyce. Polska Opera Królewska odwołuje się do bogactwa staropolskich obyczajów, a poprzez nowe odczytanie dawnych tekstów oraz utworów muzycznych, wskazuje na uniwersalne przesłanie pasyjnego misterium.
Gra o męce i zmartwychwstaniu to historia o niezawinionym cierpieniu i ludzkiej słabości, ale także o nadziei i zwycięstwie dobra oraz prawdy. Ułożony ze staropolskich tekstów scenariusz Patryka Kenckiego wypełniony został najdawniejszymi rodzimymi pieśniami i tańcami w opracowaniu Jacka Urbaniaka. Obok utworów znanych z imienia twórców, jak Cyprian Bazylik, Krzysztof Klabon, Mikołaj Gomółka czy Wacław z Szamotuł, zabrzmią anonimowe kompozycje z renesansowych tabulatur. Wykonane na historycznych instrumentach przywołają atmosferę, koloryt i różnorodność Polski minionych wieków. Spektakl nie stanowi jednak próby rekonstrukcji renesansowego czy barokowego teatru. Biblijna historia jest przedstawiona w oryginalny sposób przy wykorzystaniu nowoczesnych środków, właściwych wrażliwości współczesnego widza.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Informujemy, że od 1 stycznia 2024 r. przestają kursować meleksy dowożące widzów do Teatru Królewskiego.
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Muzeum Łazienki Królewskie w Warszawie od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
🔴 Miejsca na widowni w Teatrze Królewskim są nienumerowane.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 90 minut
Występują
PROLOGUS / JEZUS / EPILOGUS - ADAM KRUSZEWSKI
ZACHARYJASZ / PIOTR - PAWEŁ MICHALCZUK
PRIMUS - ANDRZEJ KLEPACKI
SECUNDUS - JAKUB A. GRABOWSKI
TERTIUS - JAN MACHOWSKI
IWAN - PIOTR CHWEDOROWICZ
FARYZEUSZ - WOJTEK GIERLACH
ANNASZ - MATEUSZ ZAJDEL
KAJFASZ - LESZEK ŚWIDZIŃSKI
JUDASZ - WITOLD ŻOŁĄDKIEWICZ
JAN - ROBERT SZPRĘGIEL
MARYJA - ANETA ŁUKASZEWICZ
PIŁAT - SYLWESTER SMULCZYŃSKI
ANIOŁ - JOANNA TALARKIEWICZ
MARYJA MAGDALENA - GABRIELA KAMIŃSKA
MARYJA SALOME - DOROTA LACHOWICZ
MARYJA JACOBI - JUSTYNA STĘPIEŃ
DIABEŁ - PIOTR KĘDZIORA
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ CAPELLA REGIA POLONA
Realizacja
KIEROWNICTWO MUZYCZNE - KRZYSZTOF GARSTKA
REŻYSERIA, REŻYSERIA ŚWIATEŁ - JERZY MACHOWSKI
SCENARIUSZ - PATRYK KENCKI
SCENOGRAFIA I KOSTIUMY - ALEKSANDRA REDA
MUZYKA, OPRACOWANIE MUZYCZNE - JACEK URBANIAK
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENCI REŻYSERA - SŁAWOMIR JURCZAK, AGNIESZKA KOZŁOWSKA
ASYSTENTKA SCENOGRAFKI - PAULINA ARASZKIEWICZ
INSPICJENTKI - AGNIESZKA ORLIKOWSKA, TATIANA HEMPEL-GIERLACH
Opinie naszych Widzów
(10)Wszystko pięknie sie udało :) jedyna rzecz do poprawy to niezwykle niewygodne fotele
mc.....@in...ia.pl | 9.04.2024
Jak zawsze w Polskiej Operze Królewskiej, wszystko perfekcyjnie - inscenizacja, scenografia, wykonie!
tp.....@gm...il.com | 8.04.2024
Przejmujący, wzruszający spektakl. Polecam wszystkim, którzy dbają o ducha i nie są im obojętne doznania estetyczne.
KZ.....@....PL | 8.04.2024
Dzieło wyjątkowe. Klasyczne starodawne teksty, doskonała gra aktorska oraz głosy artystów okraszone wspaniałą scenografią oraz choreografią. Byłam pod ogromnym wrażeniem i szczerze polecam.
ag.....@gm...il.com | 8.04.2024
Niezwykła oprawa artystyczna: głosy, scenografia,kostiumy- mistrzostwo.
Dziękuję za mądrą treść, dzisiaj tak trudno o przedstawienia, koncerty, w których nie ma propagandy polityczno-społecznej. Wielkie brawa i prosimy o więcej takich przedsięwzięć.
J......@....pl | 7.04.2024
Przejmujący spektakl o czymś ważnym, świetne głosy, gra aktorska, Ciekawe zastosowanie symboli, wciągający narrator. Na długo zapamiętam, dziękuję.
KZ.....@....PL | 17.04.2024
Fajny Piłat. I fajny szatan. Judasz też był super🤙
se.....@gm...il.com | 8.04.2024
Męka Pańska przedstawiona w ciekawym świetle.
pi.....@....pl | 9.04.2024
"Gra o męce i zmartwychwstaniu" wywiera ogromnie pozytywne wrażenie na odbiorcy, czemu służy profesjonalne wykonania i kunszt aktorski wykonawców, czemu należy oddać uznanie. Zarówno tematyka jak i przekaz płynący ze sztuki oraz urokliwy język staropolski pozostawia odbiorcę z uczuciem satysfakcji i przemyśleniami. Uważam, że znacznie adekwatniejsze do sztuki byłoby zadbanie o wiarygodność strojów, adekwatnych do realiów historycznych, choć w podstawowym stopniu, a także zadbanie o szczegóły (przykładowo jednego z Apostołów grała kobieta). Na szczególną uwagę zasługuje fenomenalne wykonanie utworów w melodię pieśni kościelnych, stanowiące ciekawe nawiązania.
sz.....@gm...il.com | 9.04.2024
Warstwa wokalna i muzyczna na wysokim poziomie. Warstwa wizualna pozostawia sporo do życzenia zwłaszcza w oczach osoby rozmiłowanej w pięknej i szlachetnej formie sztuki dawnej i obyczajów staropolskich/ sarmatyzmu..
W sensie merytorycznym przedstawienie pełne aluzji, podtekstów i nawiązań do konkretnego miejsca, konkretnych osób i wydarzeń.
Całość można odczytać raczej jako skandalizujący subiektywny komentarz reżysera pewnej rzeczywistości aniżeli artystyczną, wrażliwą interpretację wydarzeń historycznych i przeżyć religijnych.
jo.....@gm...il.com | 7.04.2024
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1
GRA O MĘCE I ZMARTWYCHWSTANIU
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia