Czechowicz. 20 i 2
Spektakl wykraczający poza granice tradycyjnej biografii scenicznej najwybitniejszego lubelskiego poety.
To tragikomiczny dramat muzyczny, który w niezwykły sposób łączy teatr, poezję, muzykę, śpiew oraz obraz filmowy, szukający w lokalnej historii uniwersalnego przesłania.
Józef Czechowicz to wbrew pozorom poeta nieznany, nawet w jego rodzinnym Lublinie. Pamiętamy go głównie z tego, że zginął tragicznie podczas niemieckiego nalotu na nasze miasto we wrześniu 1939 roku. Był jedną z pierwszych polskich ofiar II wojny światowej, poetą, który o przeczuciu własnego dramatycznego końca pisał niemal od samych początków swojej twórczości. W tej właśnie legendzie zastygł „bombą trafiony w stallach”. Zaś pomnik postawiony mu trzydzieści lat później w miejscu, w którym zginął, już niemal całkiem zamiótł pod dywan pytania o prawdziwą twarz Czechowicza – jako poety, dziennikarza i nauczyciela, ale także po prostu jako człowieka.
Dlatego gładko sprowadzamy tego niezwykle oryginalnego twórcę do kilku ładnie brzmiących zwrotek. Nie zastanawiamy się nad dręczącymi go przez całe życie demonami. Zapominamy o tym, że był on także świadkiem i uczestnikiem galopującej w okresie międzywojennym nowoczesności, w której jako jeden z pierwszych dostrzegał nie tylko szansę na poprawę ludzkiego bytu, ale także jej mroczną stronę.
Jeżeli w ogóle pamiętamy jakieś jego strofy, to głównie te mówiące o tym, że „Lublin nad łąką przysiadł”, natomiast pomijamy zmagania poety z „lubelskością”, nie dostrzegamy jego losu prowincjusza szukającego swojego miejsca wśród „kolumn stolic”.
Wreszcie niemal zupełnie pomijamy Czechowicza, który marzył o zostaniu wieszczem, a przyszło mu przewodzić zaledwie garstce dużo mniej zdolnych od niego uczniów i przyjaciół. Ironia losu sprawiła, że jego naprawdę nietuzinkowi następcy jak chociażby Krzysztof Kamil Baczyński, Tadeusz Gajcy czy Andrzej Trzebiński pojawili się (i zginęli) podczas II wojny światowej. Czy miał tego świadomość przedstawiając się, że „jest nas 22” (czyli dokładnie połowa Mickiewiczowskiej liczby czterdzieści i cztery).
Dzieje Czechowicza stanowią jedynie punkt wyjścia naszej opowieści, pokazującej poetę o wielu twarzach. O faktach dotyczących jego życia i twórczości pisało wielu autorów, ale trudno oprzeć się wrażeniu, że zwłaszcza jego przypadku „wiedzieć” nie oznacza „rozumieć”. Magia teatru może jednak skierować w inną stronę pytanie o to, kim właściwie był Józef Czechowicz. Czy nie okaże się nagle, że ten człowiek z pomnika miał dylematy, pragnienia i lęki całkiem podobne do naszych?
I chociaż podejrzewamy, że Józef Czechowicz wyszedłby wściekły z premiery poświęconej mu sztuki, to doceniłby formułę, w której klasyczna scena współgra z obrazem kinowym, a muzyka i śpiew pomagają w wydobyciu kunsztu tego najwybitniejszego z lubelskich poetów.
Organizator: Teatr im. Juliusza Osterwy (więcej wydarzeń organizatora)
Występują
Wojciech Rusin
Józef Czechowicz/Henryk
Nina Biel
Katarzyna Czechowicz
Marta Ledwoń
Małgorzata Czechowicz
Paweł Ferens
Stanisław Czechowicz
Beata Passini
Narzeczona/Wróżka
Artur Kocięcki
Paweł Czechowicz
Oskar Rybaczek
Podopieczny
Chór Osterwy
Chór performatywny
Włodzimierz Dyła
Konrad Bielski (film)
Marek Szkoda
Wacław Gralewski (film)
Krzysztof Olchawa
Oficer niemiecki (film)
Realizacja
Reżyseria, adaptacja tekstu, koncepcja scenograficzna: Łukasz Witt-Michałowski
Autorzy tekstu: Jarosław Cymerman, Marcin Wroński
Muzyka, produkcja muzyczna: Piotr Bańka
Choreografia: Anna Godowska
Kostiumy, scenografia: Maria Stępień
Reżyseria światła: Grzegorz Polak
Reżyseria dźwięku: Lech Pukos
Dyrygent chóru: Szymon Piotr Nowak
Realizator multimediów: Bart Wolniewicz
Asystent reżysera: Wojciech Rusin
Inspicjentka: Klaudia Wierzchoń
Produkcja: Jacek Sadowski
Autor zdjęć filmowych: Grzegorz Filipiak
Kierownik produkcji filmowej: Łukasz Borkowski
Produkcja części filmowej: Maria Stępień
Reżyser dźwięku na planie filmowym: Michał Zaniewski
Postprodukcja dźwięku części filmowej: Piotr Bańka
Reżyser światła na planie filmowym: Paweł Witek
Reżyser światła na planie filmowym: Maciej Niećko
Montaż filmu: Paweł Wierzchowski
Asystent kierownika produkcji filmowej: Oleg Borkowski
Asystent kierownika produkcji filmowej: Szymon Gontarski
Obsługa techniczna kamery: Szymon Mandziarz
Obsługa techniczna kamery: Mikołaj Kołodziejczyk
Obsługa techniczna kamery: Michał Cedro
Budowa scenografii na planie filmowym: Michał Gregorczyk
Wsparcie techniczne na planie filmowym: Bart Wolniewicz
Charakteryzacja na planie filmowym: Patrycja Bembel
Multimedia
Adres i dojazd
Teatr im. Juliusza Osterwy, Duża Scena
ul. Narutowicza 17
Czechowicz. 20 i 2
Lublin, Teatr im. Juliusza Osterwy
Bilety dostępne do 03.01 godz. 19:30
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia