Choć to Giovanni Lorenzo Gregori po raz pierwszy użył terminu concerto grosso dla określenia swoich kompozycji, to za ojca gatunku uważa się Arcangela Corellego. Nie bez przyczyny zatem koncert zatytułowany Concerti grossi otwiera utwór tego znakomitego włoskiego twórcy. Zbiór dwunastu koncertów, składających się na op. 6 Corellego, stał się bowiem źródłem inspiracji i wzorem do naśladowania dla całej generacji kompozytorów późnego baroku.
U wielkiego Corellego kształcił się między innymi Francesco Geminiani. Nauki mistrza, poszerzone o własne doświadczenia, Geminiani przekazał swoim uczniom. Jednym z nich był Charles Avison, który następnie z zaangażowaniem propagował włoski styl muzyczny w rodzimej Anglii. Muzyka Corellego cieszyła się również uznaniem Giuseppe Valentiniego. Kompozytor ten nie ustawał jednak w próbach prześcignięcia wzoru. We wstępie do swojego op. 7 stwierdza, że owe koncerty są próbą ukształtowania nowego stylu. Na ile udało mu się odciąć od spuścizny znakomitego Arcangela Corellego, słuchacze będą mogli ocenić sami.
Natomiast Georg Muffat odwoływał się do twórcy gatunku bez żadnych kompleksów. Jego II Sonata g-moll – podobnie zresztą jak cały zbiór Armonico Tributo, z którego pochodzi – jawnie nawiązuje do concerti grossi Corellego. Warto jednak podkreślić, że Muffat dopuszczał różne sposoby wykonania swych dzieł. W zależności od dostępnej obsady wykonawczej, sonaty mogły być wykonywane przez zespoły kameralne (3, 4 lub 5 instrumentów) lub pełną orkiestrę, podzieloną – zgodnie z założeniami stylu koncertującego – na dwie konkurujące ze sobą grupy instrumentalne: concertino i tutti.
Gatunek ten z sukcesem uprawiał także Georg Friedrich Haendel. Ukłonem wielkiego twórcy oratoriów w stronę Corellego jest oznaczenie własnych concerti grossi jako op. 6 oraz włączenie do tego cyklu dokładnie 12 koncertów. Haendel zachowuje również właściwy Corellemu układ formalny poszczególnych utworów. Jednocześnie wzbija się na wyżyny geniuszu, integrując w znakomitym cyklu 12 Grand Concertos stylistykę właściwą muzyce włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej.
PROGRAM
Arcangelo Corelli – Concerto grosso op. 6 nr 4
Adagio-Allegro / Adagio / Vivace / Allegro
Francesco Geminiani – Concerto d-moll op. 7
Grave / Allegro assai / Andante / Allegro
Charles Avison – Concerto grosso A-dur
Largo / Allegro / Adagio / Aria vivace
Giuseppe Valentini – Concerto grosso a quatro e sei strumenti op. 7 nr 3
Grave / Allegro / Adagio / Allegro
Georg Muffat – Sonata II g-moll z Armonico Tributo
Grave / Allegro / Grave / Forte e allegro / Grave / Aria / Grave /Sarabanda / Grave / Borea
Georg Friedrich Haendel – Concerto grosso op. 6 nr 7
Largo / Allegro / Largo e piano / Andante / Hornpipe
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Miejsca na widowni w Pałacu na Wyspie są nienumerowane.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 60 minut
Organizator: Polska Opera Królewska
Występują
ZESPÓŁ INSTRUMENTÓW DAWNYCH CAPELLA REGIA POLONA
KRZYSZTOF GARSTKA KLAWESYN, DYRYGENT
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie, Pałac na Wyspie
ul. Agrykola 1, Warszawa
CONCERTI GROSSI
Warszawa, Muzeum Łazienki Królewskie
Bilety dostępne do 08.11 godz. 18:00
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia