Choć to Giovanni Lorenzo Gregori po raz pierwszy użył terminu concerto grosso dla określenia swoich kompozycji, to za ojca gatunku uważa się Arcangela Corellego. Nie bez przyczyny zatem koncert zatytułowany Concerti grossi otwiera utwór tego znakomitego włoskiego twórcy. Zbiór dwunastu koncertów, składających się na op. 6 Corellego, stał się bowiem źródłem inspiracji i wzorem do naśladowania dla całej generacji kompozytorów późnego baroku. U wielkiego Corellego kształcił się między innymi Francesco Geminiani, który nauki mistrza, poszerzone o własne doświadczenia, przekazywał swoim uczniom.
Do osiągnięć twórcy gatunku odwoływał się także Georg Muffat. Jego II Sonata g-moll – podobnie zresztą jak cały zbiór Armonico Tributo, z którego pochodzi – jawnie nawiązuje do concerti grossi Corellego. Warto jednak podkreślić, że Muffat dopuszczał różne sposoby wykonania swych dzieł. W zależności od dostępnej obsady wykonawczej, sonaty mogły być wykonywane przez zespoły kameralne (3, 4 lub 5 instrumentów) lub pełną orkiestrę, podzieloną – zgodnie z założeniami stylu koncertującego – na dwie konkurujące ze sobą grupy instrumentalne: concertino i tutti.
Gatunek ten z sukcesem uprawiał także Georg Friedrich Haendel. Ukłonem wielkiego twórcy oratoriów w stronę Corellego jest oznaczenie własnych concerti grossi jako op. 6 oraz włączenie do tego cyklu dokładnie 12 koncertów. Haendel zachowuje również właściwy Corellemu układ formalny poszczególnych utworów. Jednocześnie wzbija się na wyżyny geniuszu, integrując w znakomitym cyklu 12 Grand Concertos stylistykę właściwą muzyce włoskiej, francuskiej, angielskiej i niemieckiej.
Program koncertu zwieńczy przejmująca Trauersymphonie, którą wirtuoz skrzypiec Pietro Antonio Locatelli skomponował dla upamiętnienia nieznanej nam dziś z nazwiska kobiety. Po pełnym rozpaczy początkowym lamencie fragmenty przepełnione smutkiem przeplatają się z ustępami lżejszymi, prowadząc do ostatecznego pocieszenia.
Marta Dziewanowska-Pachowska
PROGRAM
Arcangelo Corelli (1653-1713) – Concerto grosso op. 6 nr 3
Largo / Allegro / Grave / Vivace / Allegro
Francesco Geminiani (1687-1762) – Concerto d-moll op. 7
Grave / Allegro assai / Andante / Allegro
Georg Muffat (1653-1704) – Sonata II g-moll z Armonico Tributo
Grave / Allegro / Grave / Forte e allegro / Grave / Aria / Grave /Sarabanda / Grave / Borea
Georg Friedrich Haendel (1685-1759) – Concerto grosso op. 6 nr 7
Largo / Allegro / Largo e piano / Andante / Hornpipe
Pietro Antonio Locatelli (1695-1764) – Trauersymphonie
Lamento: Largo / Alla breve ma moderato / Grave / Non presto / La Consolazione: Andante
🔴 Zasady uczestnictwa w wydarzeniach organizowanych przez Polską Operę Królewską --> KLIKNIJ TUTAJ
🔴 Miejsca na widowni w Pałacu na Wyspie są nienumerowane.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownię.
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań Biuro Organizacji Widowni Polskiej Opery Królewskiej jest do Państwa dyspozycji
od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 60 minut
Opinie naszych Widzów
(3)Bardzo fajny koncert, choć smutny z powodu wiadomości o śmierci członka orkiestry. Proszę przekazać orkiestrze najszczersze kondolencje!
km.....@gm...il.com | 16.11.2024
Rzadko wykonywany repertuar, świetni wykonawcy, piękne wnętrza.
mi.....@....pl | 11.11.2024
Piękny koncert. Wspaniała barokową muzyka cudownie brzmiała w tym niezwykle pięknym miejscu.
Państwa obsługa niezwykle miła i życzliwa i wyrozumiała.
DZIĘKUJĘ
zb.....@....pl | 9.11.2024
Adres i dojazd
Muzeum Łazienki Królewskie
ul. Agrykola 1
CONCERTI GROSSI
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia