Biografia reżysera rozpisana na czterech aktorów i pianistkę staje się pretekstem do przedefiniowania pojęć zastanych i wytworzenia własnego queerowego systemu fantazmatycznego. Spektakl, w którym legendarna choreografia Niżyńskiego do „Popołudnia fauna” Debussy’ego spotyka się z pieśnią Moniuszki w męskiej przebieralni, ćwiczenia aerobowe z wojenną symfonią Szostakowicza, a wspomnienie decyzji komisji poborowej sprzed lat staje się impulsem do uruchomienia campowej rewii. Przedstawienie zaliczane do najważniejszych teatralnych wydarzeń ostatnich lat, nagrodzone na festiwalu Boska Komedia przez międzynarodowe jury w kategorii Zespół.
Spektakl legenda - powstał w ramach cyklu “Przed wojną / wojna / po wojnie”, realizowanym przez Komunę Warszawa w latach 2016-2018. Teraz, ta najbardziej queerowa wersja “Pieśni domowych” Stanisława Moniuszki brzmieć będzie jeszcze mocniej ze swoim pacyfistycznym przesłaniem ośmieszającym patriarchalno-rycerskie wzorce patriotyzmu.
Spektakl objechał cały świat, wszędzie wzbudzając entuzjastyczne przyjęcia – nagradzany owacjami na stojąco w Nowym Jorku, Monachium i Santiago de Chile. Radosne i energetyczne przedstawienie Cezarego Tomaszewskiego pomaga na chwilę zapomnieć o wszelakich smutkach i patrzeć z nadzieją w przyszłość.
"Cezary Tomaszewski trafnie rozpoznał goffmanowskie „ramy teatralne” rzeczywistości społecznej i stworzył świetne przedstawienie. Nie każdy narcystyczny performans musi też inicjować rewolucję w sztuce."
- Mirosław Kocur, teatralny.pl
"Układy choreograficzne, osłabiając dyskursywność mowy, nadają jej nowe znaczenia – scenicznej orkiestracji na głosy i ciała, precyzyjnie zestrajającej w cielesnej ekspresji „feeling” i „timing”. Wszystko to tworzy teatr komponowany, kontynuujący tradycję awangardy audiowizualnej lat 60. z jej poliwersyjnością, instrumentalnymi aktorami, zawsze obecną ironią, Teatralna rzeczywistość spektaklu Tomaszewskiego, kształtowana zarówno przez język, jak i dźwięk, ma charakter zmysłowo doświadczanego i interpretowanego utworu muzycznego."
- Krystyna Duniec, Dwutygodnik
Czas trwania: 50 minut
Organizator: Komuna Warszawa (więcej wydarzeń organizatora)
Realizacja
Reżyseria: Cezary Tomaszewski
Scenariusz: Justyna Wąsik
Dramaturgia: Klaudia Hartung-Wójciak
Kostiumy: Bracia (Agnieszka Klepacka, Maciej Chorąży)
Projekt świateł: Antoni Grałek
Muzyka: C.Debussy, G.F.Haendel, S. Moniuszko, D. Szostakowicz
Produkcja: Komuna// Warszawa & Ewa Paradowska
Fot. Patrycja Mic
10/10
Świetny pomysł i ZNAKOMITE wykonanie. Spektakl dla teatralnych smakoszy. Brawa na stojąco.
el.....@....pl | 11.05.2024
10/10
Świetne! Znakomity pomysł. Reżyseria bez pudła. Muzycznie i choreograficznie rewelacyjne. Aktorzy wspaniali.
ja.....@....edu.pl | 15.04.2024
10/10
Jedno z najlepszych przedstawień ostatnich lat. Mądra treść, rewelacyjna forma, znakomite aktorstwo!
an.....@....pl | 9.02.2023
10/10
Zachwyt!
Piękny dialog ze stereotypami. Zwięzłość rekwizytów dodaje mocy. Głosy i ruch, cudne!
Spektakl subtelny i jasny zarazem.
Ag.....@....pl | 10.01.2022
10/10
Super
id.....@gm...il.com | 1.01.2022
10/10
Rewelacja!!!
ad.....@gm...il.com | 31.12.2021
10/10
Brak slow: swietny tekst, choreografia, rezysaria, a wykonanie arcy mistrzowskie
kr.....@....pl | 31.12.2021
10/10
Nowatorski.
sk.....@....pl | 31.12.2021
10/10
zabawny i zaskakujący
Ma.....@gm...il.com | 27.05.2021
10/10
Genialny, zabawny, zaskakujący! Świetna gra aktorska! GRATULUJE
k_.....@tl...en.pl | 17.05.2021
10/10
To po prostu trzeba zobaczyć i przeżyć.
su.....@gm...il.com | 17.05.2021
10/10
Rewelacyjny. Nowe queerowe wcielenie tragikomedii. Kto by pomyślał, że Moniuszko jest taki śmieszny (dawno się tak nie uśmiałam:). Kolej na następnych narodowych twórców/twó®có∑ narodu, mam nadzieję:)
km.....@....edu.pl | 16.05.2021
10/10
Doskonaly. Piekna gra aktorska.Ciekawie sie oglada.Bardzo polecam.
ma.....@....pl | 11.01.2021
10/10
Świetne połączenie Monty Pythona z pieśniami Moniuszki.
do.....@gm...il.com | 1.01.2021
10/10
Wspaniały spektakl. Umiejscowienie go w starej szkole potęgowało wrażenia!
Da.....@gm...il.com | 9.03.2020
10/10
Świetny spektakl, genialnie zagrany.
ce.....@po...ta.onet.pl | 1.03.2020
10/10
Znakomita sztuka, inteligentna, błyskotliwa, zabawna!
fi.....@gm...il.com | 29.02.2020
10/10
Bawiłem się wspaniale. Energia aktorów niesamowita. Czapki z głów ;)
Rewelacja :)
mi.....@gm...il.com | 29.02.2020
10/10
Wspaniały spektakl!
lg.....@gm...il.com | 28.02.2020
10/10
Rewelacja
ol.....@va...et.nl | 28.02.2020
10/10
Spektakl absolutnie świetny! Cudowne spontaniczne połączenie dramy i muzyki
ci.....@bi...ol.uw.edu.pl | 28.02.2020
10/10
1.dowcipny
2.inteligentny
3.świetnie zagrany
4.domyślany i skonstruowany do ostatniej minuty i sceny
wi.....@ga...ta.pl | 12.06.2018
10/10
Świetne przygotowanie wokalne i wykonanie, wysoka sprawność fizyczna, bardzo dobry warsztat, żywiołowość, pod komediowym pozorem głęboka mądrość spektaklu. Robi wrażenie
pa.....@po...ta.onet.pl | 11.06.2018
10/10
n/a
ja.....@....com | 16.04.2018
10/10
"Cezary idzie na wojnę" to spektakl, w którym reżyser umiejętnie wyważa dowcip, dystans, patos i pastisz. Każdy z aktorów wnosi nowy rys do charakteru granej postaci, a wspólnie, z ułańską fantazją, przerysowują cechy narodowe, których aktualność podskórnie mrozi widza pomiędzy salwami śmiechu. Świetna rozrywka!
km.....@gm...il.com | 1.02.2018
10/10
spektakl jednocześnie zabawny i wzruszający, doskonale pomyślany i zagrany.
j......@....pl | 22.01.2018
10/10
Przedstawianie wyjątkowe pod względem treści, przekazu wizualnego i dźwiękowego. Doskonała choreografia. Polecam.
br.....@gm...il.com | 22.01.2018
10/10
Świetny spektakl. Zabawny, orginalny, energetyczny i madry .
k......@po...st.pl | 22.01.2018
10/10
rewelacja. Ten spektakl trzeba zobaczyć. Obowiązkowo.
mi.....@gm...il.com | 14.09.2017
10/10
nowoczesna forma, świetnie dobrany zespół "aktorsko-śpiewaczo-tańcząco-grający" ,reakcja widowni/ściśnięta na miejscach siedzących/ daje lepszą recenzję niż wiele linijek komentarzy.
ce.....@po...ta.onet.pl | 20.07.2017
10/10
Mocna sztuka – o męskości (i kobiecości też, choć na inny sposób) zawsze-już-wpisanej w wojnę, wpajanej na wszystkich poziomach od kultury fizycznej po tradycyjne piosenki z repertuary narodowego, ludowego, kościelnego. Wiele scen jest komicznych, ale ogólna wymowa bardzo smutna. „Dorastamy” do wojny wskutek działań instytucji państwa, poprzez relacje społeczne, uzyskując tożsamość narodową, która wiąże wojnę z poczuciem sensu, i tożsamość męską, która wiąże ją z poczuciem wartości własnej (i odwrotnie chyba w sumie też). Śmiech działa uwalniająco, pozwala trochę zluzować ten czar, ale to właśnie dlatego, że grzęźnie w gardle. Sztuka świetnie pokazuje absurdalność przyjmowanych bez zastrzeżeń elementów naszej kultury, wydobywa ich perwersyjność. Nie tylko dowodzi że trzeba „odwojnić kulturę”, ale po prostu robi to.
a......@gm...il.com | 10.07.2017
9/10
Bardzo podobała mi się gra aktorów, trudno wyróżnić kogoś szczególnie - może dlatego że była to ta sama osoba. Dobrze zagrała muzyka i treści, jakie niosła - wielkie brawa za pomysł! Lekki niedosyt bo wydaje mi się, że można było nieco więcej wyciągnąć z tematu sztuki. Generalnie bardzo miły wieczór w teatrze.. Brawo! Brawo! Brawo!
li.....@....pl | 3.01.2021
9/10
Bardzo mi się podobało to przedstawienie, najpierw zaskakujące i trochę niezrozumiałe, aby potem pokazać całą błyskotliwość pomysłu reżyserskiego. Bo jego sens i to, o co chodzi, wyświetla się jakby, w trakcie trwania przedstawienia, zrobione trochę na filmowy sposób, nieliniowy, by tak rzec, ale budujący akcję i sens z połączenia myślowego wielu "klatek", wyświetlających się niby niezrozumiale w pierwszej chwili. Bardzo ciekawe, gdy człowiek sobie to uświadomi. Jedynie, co mnie nieco drażniło, a co jest cechą... polskich filmów, że momentmi dźwięk był niewyraźny i szczególnie wtedy, kiedy np. słowa pieśni miały istotne znaczenie. Pewnie lepiej by brzmiało w sali teatralnej!...
kr.....@....uw.edu.pl | 1.01.2021
9/10
Przedstawienie jest dowcipne i dobrze zagrane. Jeżeli do czegoś miałabym się przyczepić, to pierwszy epizod nie był dla mnie zrozumiały i niezwiązany z resztą.
tc.....@gm...il.com | 28.02.2020
8/10
Ciekawe układy taneczne i znakomity akompaniament. Sympatycznie.
jr.....@gm...il.com | 11.01.2022
8/10
Ciekawy i zabawny spektakl. Gdyby aktorzy zaczęli punktualnie, to dzwon z kościoła św. Barbary (o 18-tej) ładnie zabrzmiałby w samym finale.
gi.....@....pl | 17.05.2021
8/10
Spektakl udany, ogólnie aktorzy mówili i śpiewali bardzo wyraźnie (co rzadkie u nas, szczególnie jeśli chodzi o śpiew), jednak było parę partii niezrozumiałych, więc przydałyby się napisy (szczególnie, że forma jaką wymusiły regulacje prawne to akurat, dołączenie napisów, ułatwiała). Koncepcja dramatu - tak jak ją zrozumiałem (bycie żołnierzem ideałem "męskości"; główny bohater męczy się tym, jak głęboko został mu on wpojony a zarazem jak bardzo jest on mu obcy) - też udana i udatnie przedstawiona. Oceniłem jednak na "8" a nie na "10", bo w teatrze cenię sobie dialogi, rozmowy, deklamacje a w tym przypadku było ich moim zdaniem zdecydowanie za mało.
ko.....@gm...il.com | 11.01.2021
8/10
robi wrażenie. chętnie pójdę jeszcze raz
pa.....@po...ta.onet.pl | 11.10.2017
7/10
Ciekawe
Kl.....@he...il.com.pl | 15.04.2024
7/10
Piękne wykonania pieśni Stanisława Moniuszki w nieco ekscentrycznej oprawie . Brawa dla aktorów za piękną grę i rewelacyjną kondycję i sprawność ruchową.
sa.....@....pl | 11.01.2021
Adres i dojazd
Komuna Warszawa,
ul. Emilii Plater 31