Black SQR

9.38
(8 ocen)
Co połączyło Sztukę Nową i mocno eksperymentalny teatr fizyczny z suprematyzmem Kazimierza Malewicza i jego "Czarnym kwadratem"? I co z tym wszystkim ma wspólnego Jerzy Grotowski - wizjoner, reżyser i reformator polskiego i światowego teatru XX w., którego obecność wyraźnie zostaje zaznaczona w „Black SQR”? „Black SQR” jest rozmową o rewolucji; nie monologiem, a dialogiem między performerami i widzami, którzy wspólnie pytają i szukają odpowiedzi na temat zasadności rewolucji społecznej w sztukach performatywnych w XXI wieku. Teatr Grotowskiego jest tu istotnym punktem polemiki – bardzo osobistej polemiki, bazującej na doświadczeniach związanych z rygorystycznymi metodami teatru Grotowskiego i post-Grotowskiego, czyli dążenia do wykreowania aktu całkowitego, wydobycia nieświadomości w postaci ucieleśnionych symboli, zniszczenia „psychicznego ja” oraz założenie, że performer ma ulegać instynktom i musi wypreparować psychikę. Reforma teatralna Grotowskiego była bardzo radykalna, zakłada rezygnację z ornamentu i skoncentrowanie się na performerze i jego ciele. Podczas spektaklu „Black SQR” pytania się rodzą, mnożą i osaczają: czy ktokolwiek ma prawo do zabrania psychiki performerowi? Czy ktokolwiek może pozbawiać kogokolwiek człowieczeństwa? Czy metody Grotowskiego były w porządku? Czy można je dziś powielać? Gdzie są granice rewolucji? Czy reżyser ma prawo degradować performera? Czy nie ma innych narzędzi w teatrze? Czy można używać przemocy wobec innej osoby w imię idei i wzniosłych celów? To właśnie w tym miejscu tkwi problem, który wszyscy próbują rozwiązać i Dawid Żakowski też szuka odpowiedzi i przez konfrontację z metodą Grotowskiego mówi: zrezygnuj z agresji, odpocznij, zakochaj się. W "Black SQR" Sztuka Nowa kwestionuje autorytet reformatora teatru, sprawdza, jak myśl bezprzedmiotowości broni się teraz, w obecnym otoczeniu. Przedstawia problematykę płynności czy też stałości granic, którą można odnieść do każdej dziedziny życia prywatnego i społecznego. Czarny kwadrat jest ideą uniwersalną, ideą przedmiotu i podmiotu, mężczyzny i kobiety, performera, reżysera i widza.

Czas trwania: 50 minut

Występują

Realizacja

reżyseria i dramaturgia: Dawid Żakowski asystent reżysera: Maciej Tomaszewski współpraca dramaturgiczna: Piotr Piotrowicz choreografia: Ewelina Sobieraj muzyka: Gamid Ibadullayev reżyseria dźwięku: Adam Jankowski reżyseria świateł: Tadeusz Perkowski

Opinie naszych Widzów

(3)

10/10

ciekawe, odważne aktorsko, interakcja z publicznością

an.....@po...ta.wp.pl | 4.12.2024

9/10

Bardzo ciekawa praca z ciałem na scenie. Niekonwencjonalne podejście do teatru tańca i samych praktyk Grotowskiego. Generalnie polecam choć trochę niespójna narracja na żywo reżysera .

iz.....@gm...il.com | 7.04.2023

8/10

Świetna praca z ciałem. Performerzy niesamowici! Dużo wątków do rozkminiania. Polecam

ag.....@....pl | 7.04.2023

Black SQR

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!

Polecane wydarzenia

Odkryj też