IN FESTO PURIFICATIONIS MSZA WAZOWSKA NA ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO

Od najdawniejszych czasów muzyka stanowiła integralną część mszy świętej – centralnej liturgii Kościoła zachodniego. Początkowo występowała w postaci śpiewów chorałowych, następnie przybrała kształt kunsztownych opracowań wielogłosowych, aż wreszcie rozbudowanych kompozycji wokalno-instrumentalnych. Szczególny rozkwit rodzimej muzyki sakralnej nastąpił za czasów królów z dynastii Wazów, co musiało znajdować wyjątkowy wyraz podczas ważnych uroczystości kościelnych. Do takich niewątpliwie należało święto Ofiarowania Pańskiego. We wprowadzonej przez sobór trydencki w 1570 roku nadzwyczajnej formie rytu rzymskiego święto znane było jako Festo purificationis, zaś w polskiej tradycji do dziś powszechnie funkcjonuje jako święto Matki Bożej Gromnicznej. Na program koncertu składają się dzieła wiodących kompozytorów kształtujących repertuar Rzeczpospolitej XVII wieku. Ułożone w porządku odzwierciedlającym muzyczną sferę uroczystej liturgii dają obraz wyrafinowania mszy wieńczącej radosny okres Bożego Narodzenia. Części stałe zaczerpnięte zostały z Missa Sancta Anna Marcina Mielczewskiego, kompozytora w XVII wieku okrytego sławą nie tylko w Polsce, ale w całej Europie. Msza oparta na melodii popularnej wówczas pieśni O Maryja cna dziewica jest przeznaczona na sześciogłosowy chór, coro capella o takim samym składzie oraz zespół instrumentalny. Odtworzenie muzycznego przebiegu całego obrzędu wymaga także doboru odpowiednich propriów, a więc utworów ułożonych do tekstów właściwych dla danego święta. Procesyjnemu wejściu przy blasku świec wtórować będzie wywiedzione z chorałowej melodii ośmiogłosowe Lumen ad revelationem Giovanniego Francesca Aneria, a jako introit zabrzmi dziesięciogłosowe Ave Maria Asprilia Pacellego. Obydwaj Włosi pełnili funkcję maestro di capella na dworach polskich władców i wnieśli do polskiej praktyki muzycznej najnowsze techniki kompozytorskie rodem z Italii. Pierwszym rodzimym kompozytorem, który wdrożył stile moderno w swojej twórczości był Mikołaj Zieleński. Ofertorium i komunia pochodzą z jego słynnego zbioru wydanego w Wenecji w 1611 roku. Nie zabraknie także ustępów instrumentalnych polskich kapelmistrzów – Franciszka Liliusa czy Adama Jarzębskiego, a także pełnych dostojeństwa tradycyjnych fragmentów chorałowych. Marta Dziewanowska-Pachowska PROGRAM PROCESJA ZE ŚWIECAMI Giovanni Francesco Anerio (1569-1630) – Lumen ad revelationem (a 8) INTROIT Asprilio Pacelli (1570-1623) – Ave Maria (a 10) INTONACJA Franciszek Lilius (zm. 1657) – Toccata KYRIE I GLORIA Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) GRADUAŁ Chorał – Suscepimus Deus CREDO Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) OFIAROWANIE Mikołaj Zieleński – Felix namque es (a 8) PREFACJA Chorał – Vere dignum et iustum est SANCTUS Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) PODNIESIENIE Adam Jarzębski (zm. 1648/49) – Concerto a 2 AGNUS DEI Marcin Mielczewski (zm. 1651) – Missa Sancta Anna (a 12) KOMUNIA Mikołaj Zieleński – Responsum accepit (a voce sola) PO KOMUNII Tarquino Merula (1590/95-1665) – Nigra sum (a voce sola con violino) Chorał – Ite missa est Franciszek Lilius (zm. 1657) – Jubilate Deo omnis terra (a 11) 🔴 Miejsca są nienumerowane ________________________________________________________________________________________________________ Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ ________________________________________________________________________________________________________ W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424

Czas trwania: 60 minut

Organizator: Polska Opera Królewska

Opinie naszych Widzów

(10)

10/10

Jestem zachwycona zarówno muzyką, jak i wykonaniem. Doświadczenie bardzo przyjemne, szczególnie dla laika, jakim jestem ja. Odkryłam dla siebie piękno muzyki z dawnych czasów, zachwycające wykonanie zarówno muzyczne, jak i śpiewane. Szkoda, że w obecnych czasach muzyka ta nie gości podczas nabożeństw, gdyż oprawa Mszy zapewne byłaby wzbogacona i duchowe przeżycia nabożeństw byłyby mocniejsze.

h......@up...ta.pl | 6.06.2023

10/10

Bardzo ładna muzyka, świetne wykonanie.

ma.....@gm...il.com | 29.05.2023

10/10

Wspaniali wykonawcy wybitni artyści czuć Wielkie zaangażowanie i silne przeżywanie cudowna ekspresja

da.....@sc...ak.com.pl | 27.05.2023

10/10

Fantastyczny repertuar we wspaniałym wykonaniu!

go.....@gm...il.com | 27.05.2023

10/10

Piękny koncert

ak.....@....pl | 27.05.2023

10/10

Fantastyczne wydarzenie!

ma.....@gm...il.com | 27.05.2023

10/10

Opera Królewska jak zawsze niesamowita a dla takiego dzieła świetna lokalizacja

be.....@....pl | 27.05.2023

10/10

Mistyczny. Czułam się w siódmym niebie. Nie wiedziałam, że takie piękne utwory komponowali polscy twórcy za czasów wazowskich.

bo.....@po...ta.onet.pl | 27.05.2023

8/10

Wspaniała dyrygentura oraz śpiew solistów.

st.....@gm...il.com | 29.05.2023

7/10

Pogłos w kościele trochę utrudniał słuchanie muzyki. Sam repertuar dobrany umiejętnie, dobrze zagrany i zaśpiewany

ka.....@gm...il.com | 6.06.2023

Adres i dojazd

Polska Opera Królewska, Bazylika Świętego Krzyża w Warszawie

ul. Krakowskie Przedmieście 3, Warszawa

IN FESTO PURIFICATIONIS MSZA WAZOWSKA NA ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO

Warszawa, Polska Opera Królewska

Sprzedaż on-line zakończona: ustaw powiadomienie, aby dostać email, kiedy bilety pojawią się w sprzedaży.

IN FESTO PURIFICATIONIS MSZA WAZOWSKA NA ŚWIĘTO OFIAROWANIA PAŃSKIEGO

W tej chwili nie mamy dostępnych biletów, ale gdy się pojawią, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Inne wydarzenia w tym miejscu

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!