LARVA, reż. Marta Ziółek

7.43
(30 ocen)
Uwaga! Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych. ------------------------------------------------------------------- porywający spektakl, rytualno-transowy performans będący afirmacją kobiecości wojowniczej i złączonej z naturą. Jeden z dziesięciu najlepszych spektakli 2021 roku w Polsce według tygodnika Polityka! Najlepszy spektakl taneczny 2021/2022 według miesięcznika Teatr! LARVA reżyseria, choreografia, wykonanie Marta Ziółek To hołd złożony punkowym artystkom takim jak Patti Smith, Diamanda Galas czy Kim Gordon. tancerka (zwłaszcza w wymiarze kolektywnym) była i nadal uważana jest za zagrożenie dla systemu jej głos potencjalnie mógł przenikać wzdłuż i w poprzek starych struktur; tancerka nie sprzeciwia się patriarchatowi, ale go rozmontowuje lub uzdrawia. Katye Coe LARVA to koncert ciała, punkowa celebracja samospalenia, śmierci, która staje się uwerturą wokalizacji scenicznej persony — kobiecego klowna. To taniec skoncentrowany na mocy wokalizacji i jej politycznych implikacjach, badający zdolność ciała do wyrażania lęków i zaburzania zastanych porządków. To hołd oddanym kobiecym drapieżcom, akt zrodzonym z ziemi, ognia i popiołu. LARVA to manifest feministyczny, który jest bezwstydny, głośny, surowy. To rodzaj osobistej, politycznej wypowiedzi, piosenki o mocy wrzasku wnętrzności ciała, o płynnej seksualności, o erotyce wyślizgującej się nadzorowi władzy. To hołd złożony punkowym artystkom takim jak Patti Smith, Diamanda Galas czy Kim Gordon. W LARVIE scena wykorzystana jest jako przestrzeń przecięcia różnych kanałów doświadczania: kina, teatru, koncertu i obrzędu. Integralnym elementem spektaklu jest video nawiązujące do tradycji feministycznej erotyki, która sprzeciwia się patriarchalnym i mizoginistycznym obrazom kobiecej seksualności i przyjemności. Czerpiąc z kultury punka i hip-hopu, poprzez wibracje, oddech, spojrzenie, gest, LARVA animuje i reanimuje ciało w częściach, staje się wybuchową cielesną błazenadą, parodią nieodpowiednich zachowań, gestów i wypowiedzeń. Przełamuje cielesną formę, tworząc nowe pas. LARVA to maska-widmo, które ze sceny teatralnej czyni przestrzeń transgresji. W swoich rozważaniach nad postacią Pulcinelli Agamben zwraca uwagę na związek między światem umarłych a teatrem. W odczytaniu tym scena staje się portalem, bramą, przejściem. W LARVIE punkowa figurowa kobiecej tricksterki przemienia to, co ludzkie w coś nie-do-końca ludzkiego, coś nie na miejscu, zakłócającego prawidłowe reguły performowania. LARVA przywołuje subwersywną moc spektaklu, maskarady i farsy. Jako model ucieleśnienia maska uwalnia heterogeniczny potencjał persony i upolitycznia jej wypowiedź: daje wyraz wielości, ambiwalencji i zmienności, a także społecznemu, cielesnemu i wokalnemu wymiarowi ja. Głos ma płeć, klasę, rasę, jest usytuowany i naznaczony, jest fonicznym ja, które rozciąga ciało i spaja je z tym, co polityczne. LARVA porusza kwestię kobiecej sprawczości w jej relacji do wolności słowa, ekspresji ciała, seksualności i przyjemności. Przez lata kobiety, zamiast scalać się z erotyczną siłą wokalizacji, pozbawiane były prawa głosu. Kobiecy głos stanowił realne zagrożenie dla systemu, co ucieleśnia mitologiczna figura śpiewającej syreny, w swym krzyku przemieniającej „kobiecy głos” w zabójcze zaklęcie. LARVA bada sposoby, w jakie kobieca cielesna ekspresja i nienormatywna wokalizacja może przekształcać horyzont tego, co społeczne. LARVA to ciało społeczne w działaniu. Spektakl dofinansowany przez Urząd Miasta Stołecznego Warszawy w ramach projektu HUB Kultury KW.

Realizacja

Koncepcja, choreografia, performans - Marta Ziółek Dramaturgia - Teresa Fazan Film - Adam Zduńczyk Maski - Mateusz Bidziński Muzyka - Wojciech Blecharz we współpracy z Natanem Kryszkiem Perkusja - Bartosz Szabłowski Kostiumy - Joanna Hawrot Grafika na kostium i materiał - Marcin Domański Scenografia - Natan Kryszk i Pola Czunikin-Krasowicka Światlo - Aleksandr Provaliński Praca z głosem i wsparcie w procesie - Agata Bargiel

Opinie naszych Widzów

(15)

10/10

Dla widzów o mocnych nerwach, szukających wyraźnych, sugestywnych doznań. Nie dla: małych dzieci, grzecznych dziewczynek, miłych chłopców, osób o znikomej wrażliwości estetycznej. Odtrutka na zło tego świata.

ta.....@gm...il.com | 8.03.2022

10/10

Marta Ziółek jak zwykle rewelacyjna :)

ma.....@....pl | 26.02.2022

10/10

Odważny i bezkompromisowy performance, jeżeli szukasz sztuki bez granic, nie zawiedziesz się, tylko dla ludzi z otwartą głową!

pa.....@gm...il.com | 26.02.2022

10/10

Jestem pod dużym wrażeniem.

ag.....@gm...il.com | 25.02.2022

10/10

Świetny manifest_ odnośnie buntu, ciała, możliwości wyboru. Szalenie odważna forma wobec skostniałej kondycji teatru dramatycznego,który przeżywa powolną agonię. Sensualny szok

ve.....@gm...il.com | 25.02.2022

10/10

Doskonale spędzona godzina. Performerka z ogromną energią, ciekawa kompozycja tańca i muzyki. Efekty świetlne, budowanie atmosfery. Wszystko najwyżej w skali.

jr.....@gm...il.com | 20.12.2021

10/10

Marta Ziółek to światowej klasy artystka. Zbudowała atmosferę scenografią i muzyką, wkomponowała taniec. Jesteśmy Jej stałymi fanami. Zapierające dech studium ciała.

jr.....@gm...il.com | 13.11.2021

9/10

Interesujące ,odważne przedstawienie,budzące niepokój ,ciekawość...poruszające. Warto zobaczyć ,skoro wywołuje tyle emocji

sy.....@on...et.eu | 25.01.2023

9/10

Bardzo fajnie było !

ja.....@gm...il.com | 22.01.2023

7/10

Marta Ziółek i jej eksploracje z pogranicza tańca, sztuk wizualnych i muzyki to mój crush:)

ag.....@gm...il.com | 13.11.2021

5/10

Na pewno tego spektaklu nie można odbierać w sposób dosłowny, bo inaczej skończy się to kompulsywnym śmiechem, który ciężko w sobie w sobie stłumić. A jeśli już, to warto dać mu później drugą szansę, i spróbować zrozumieć przekaz artystki. Na pewno go nie zapomnę, ale też nie mam ochoty by w przyszłości spróbować czegoś podobnego.

ad.....@gm...il.com | 10.02.2023

3/10

Niezrozumiałe przedstawienie ratowane tylko dzięki muzyce

ew.....@....pl | 26.02.2022

3/10

Niektóre elementy jak taniec w połączeniu z muzyką wciągające, ale całość performacne nas nie zachwyciła: przeciągnięte fragmenty, czy nagość artystki. Brawa na końcu umiarkowane, i pewnie nie każdy miał odwagę przyznać że było niezrozumiałe.

mi.....@gm...il.com | 24.11.2021

3/10

Dawno nie byłam na tak nudnym spektaklu, chociaż treści, które próbował przekazać są ciekawe i aktualne, niestety nie udało się zaprezentować niczego poza ego artystki. Przepraszam, brawa dla perkusisty.

ge.....@gm...il.com | 15.11.2021

2/10

Może nie rozumiem sztuki, a może nie jest to nurt, który do mnie przemawia. Podejrzewam, że z założenia spektakl miał budzić kontrowersję i nieść ze sobą silny przekaz. Nie doświadczyłam żadnej z tych rzeczy. Możliwe, że nie udało mi się rozkodować treści, możliwe też, że żadnej treści w nim nie było. Nie czułam, żeby był to występ, który wprowadzi mnie w trans, zachwyci, czy skłoni do myślenia, a właśnie tego oczekuję od sztuki. Nie dziwię się, że przez tak wiele osób feminizm jest nierozumiany i wyśmiewany, jeśli pokazywany jest w taki sposób.

ka.....@st...nt.uw.edu.pl | 23.01.2023

Zwiastuny

LARVA, reż. Marta Ziółek

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!