Spektakl dla widzów 13+
Spektakl w języku polskim.
Elementy wrażliwe: spektakl zawiera głośną muzykę oraz dynamicznie zmieniające się światła.
Po wydarzeniu zapraszamy na rozmowę z twórcami.
Rozmowę poprowadzi Stanisław Godlewski.
Rozmowa prowadzona będzie w języku polskim.
“IV RP Snów” - performatywno-choreograficzny spektakl, którego scenariusz i metoda pracy artystycznej zostały oparte na badaniach snów.
Książka autorstwa Charlotte Beradt, pt. “Trzecia Rzesza Snów”, to jedna z ważnych inspiracji tego projektu. Beradt to dziennikarka, która zbierając sny berlińczyków w latach 30- tych XX wieku, odkryła, że odbijają się w nich procesy społeczne oraz zapowiedź
totalitaryzmu. Książka ta zainspirowała powstanie w latach 80-tych XX wieku metody psychoanalizy, zwanej matrycą śnienia społecznego. Dziś mamy szansę być odbiorcami współczesnej wersji tego badania, a na jego podstawie powstała instalacja choreograficzna
“IV RP Snów”.
“Matryca kolektywna pokazuje, że treści wypowiadane przez sny, później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce” - mówi Dawid Żakowski, reżyser spektaklu - “Nasza pierwsza matryca odbyła się 17 lipca 2020 roku. Analizując ją, zauważyliśmy, że pierwszym dominującym archetypem, jaki się ujawnił, jest dziecko, dziecko zagrożone. I wokół niego dzieją się różnego rodzaju transformacje, przemiany. Dziecko było głównym bohaterem pierwszej matrycy. Gdy zaczęliśmy to interpretować na początku października, nic jeszcze nie zapowiadało strajku kobiet i ulicznych demonstracji wobec wyroku TK, zakazującego aborcji. Nikt nie spodziewał się, że będzie to główny symbol dzisiejszej Polski, starć, polemik, dyskusji, konfliktów i sporów w przestrzeni publicznej.” Matryca jako główna bohaterka projektu “IV RP snów”, jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę. Być może właśnie teraz matryca snów zdołała przeniknąć do naszej świadomości i się z nią skomunikować. Jako organiczny twór, do którego nadal nie ma dostępu technologiczne oko, pozostaje najbardziej intymnym doświadczeniem w kulturze algorytmów. Odrzuca wszelkie logiczne treści. Wymyka się tworząc hologram kolektywnych doświadczeń, który w spektaklu ma szansę zaistnieć performatywnie. Z tego zaangażowanego podejścia powstał nowy model pracy performatywnej, mający swoje źródło w psychologii głębi, kontrastowo zestawionej z narzędziami dramaturgicznymi, sięgającymi do kolektywnych doświadczeń popkultury i gier komputerowych. A idąc jeszcze o krok dalej, w procesie twórczym choreograf projektu Wojciech Grudziński, przetwarza treści senne, używając charakterystycznych dla siebie narzędzi choreograficznych, takich jakich jak: bricolage, recykling i mush up.
“Matryca kolektywna pokazuje, że treści wypowiadane przez sny, później mogą spotkać się z uśpionymi społecznymi potrzebami, zjawiskami czy ruchami społecznymi, które rzeczywiście mają miejsce” - mówi Dawid Żakowski, reżyser spektaklu - “Nasza pierwsza matryca odbyła się 17 lipca 2020 roku. Analizując ją, zauważyliśmy, że pierwszym dominującym archetypem, jaki się ujawnił, jest dziecko, dziecko zagrożone. I wokół niego dzieją się różnego rodzaju transformacje, przemiany. Dziecko było głównym bohaterem pierwszej matrycy. Gdy zaczęliśmy to interpretować na początku października, nic jeszcze nie zapowiadało strajku kobiet i ulicznych demonstracji wobec wyroku TK, zakazującego aborcji. Nikt nie spodziewał się, że będzie to główny symbol dzisiejszej Polski, starć, polemik, dyskusji, konfliktów i sporów w przestrzeni publicznej.” Matryca jako główna bohaterka projektu “IV RP snów”, jest analogicznym tworem do sztucznej inteligencji, do której ludzkość próbuje się przybliżyć, stosując klasyczne narzędzia programowania wrażliwości i emotywności. Mówi do nas szyfrem, wewnętrznym krajobrazem i transformacją. Modeluje, dekomponuje, manipuluje i przepływa przez ciało, a wszystkie jej transformacje zapisuje w kodzie ruchowym choreograf Wojciech Grudziński, starając się uchwycić jej zmienną i nieustannie transformującą naturę. Być może właśnie teraz matryca snów zdołała przeniknąć do naszej świadomości i się z nią skomunikować. Jako organiczny twór, do którego nadal nie ma dostępu technologiczne oko, pozostaje najbardziej intymnym doświadczeniem w kulturze algorytmów. Odrzuca wszelkie logiczne treści. Wymyka się tworząc hologram kolektywnych doświadczeń, który w spektaklu ma szansę zaistnieć performatywnie. Z tego zaangażowanego podejścia powstał nowy model pracy performatywnej, mający swoje źródło w psychologii głębi, kontrastowo zestawionej z narzędziami dramaturgicznymi, sięgającymi do kolektywnych doświadczeń popkultury i gier komputerowych. A idąc jeszcze o krok dalej, w procesie twórczym choreograf projektu Wojciech Grudziński, przetwarza treści senne, używając charakterystycznych dla siebie narzędzi choreograficznych, takich jakich jak: bricolage, recykling i mush up.
Czas trwania: 60 minut
Realizacja
Twórcy: Stowarzyszenie Sztuka Nowa
Reżyseria: Dawid Żakowski
Choreografia: Wojciech Grudziński
Performerzy: Ewelina Sobieraj, Borys Jaźnicki, Michał Tokarski
Muzyka: Kasai
Kurator: Zofia Urszula Komasa
Współpraca dramaturgiczna: Patrycja Babicka
Współpraca choreograficzna: Anna Nowicka
Współpraca fotograficzna i dokumentacja filmowa: Pat Mic
Współpraca performatywna: Agata Zataj, Paweł Mandziewski, Ewa Szewczyk
Prowadzenie matryc snów i analiza: Bartosz Samitowski, Stowarzyszenie Analityków Jungowskich
W matrycach snów udział wzięli: uczestnicy platformy Rzeczpospolita Snów i performerzy z
Teatru Młodych Twórców Maska Sochaczew SCK
Koordynacja i produkcja: Iwa Ostrowska
Produkcja: Sztuka Nowa
Partnerzy projektu: Instytut im. Jerzego Grotowskiego, Stowarzyszenie Analityków Jungowskich
Spektakl został współfinansowany przez Miasto Stołeczne Warszawa, w ramach realizacji projektu “Repertuar Sztuki Nowej 2022”.
Opinie naszych Widzów
(1)Bardzo dobry spektakl oryginalnie ujmujący tematykę marzeń sennych.
mc.....@gm...il.com | 20.08.2023
RPS 2023: IV RP Snów | Polska
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem (przy wykupieniu opcji biletu flex)
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia