SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #3

9.00
(2 oceny)
Koncertem naszych jesiennych INTERAKCJI zmierzymy się, zderzymy, ale i z namaszczeniem odniesiemy do szeroko pojętych tradycji. Dla Luciano Berio w Naturale na altówkę, perkusję i zarejestrowany głos echem tradycji będzie folklor w postaci pieśni sycylijskiego śpiewaka. Zafascynowany muzyką ludową Berio marzył o zespoleniu jej w jedno z muzyką komponowaną, by mówić już tylko takim uniwersalnym językiem, choć miał świadomość, że marzenie to pozostanie jedynie w sferze utopii. Tradycja u Pēterisa Vasksa ma wymiar duchowy. W Castillo interior na skrzypce i wiolonczelę, którego tytuł nawiązuje do pracy św. Teresy z Ávili, będziemy chcieli dotknąć tęsknot metafizycznych i zatopić się w brzmieniach, z którymi jesteśmy oswojeni od wieków, a które dla łotewskiego kompozytora są naturalnym językiem wypowiedzi w XXI w. Co z tradycji odnajdziemy w muzyce Alexa Paxtona? Podejrzewamy, że odłamki wszystkiego, co możliwe. Brytyjski kompozytor słynie z rozkruszania i składania w jedno wszelkich dźwiękowych skrajności, przetwarzania, sklejania i prezentowania muzyki tak żywej i barwnej, energetyzującej i pełnej sensualnych odniesień (lepkiej i szorstkiej), że trudno przejść wobec niej obojętnie. Twochant na flet altowy i klarnet jest utworem powstałym na kanwie improwizacji. Wiązka śpiewnych, jakby średniowiecznych motywów rozwija się tu wkrótce w quasi-improwizatorską gonitwę. Koncert zamkniemy wykrzyknikiem. A będzie nim – dosłownie – utwór Artura Zagajewskiego […]!. Po serii duetowo-triowych utworów zbierzmy się w większą grupę, by wraz z kompozytorem dać wyraz słowom, będącym inspiracją dla utworu, a pochodzących z piosenki punk rockowego zespołu Siekiera: spójrzcie spójrzcie / stoję ja stoję / tańczę ja tańczę / walczę ja walczę. Wbrew pozorom, wśród tak różnorodnych utworów można się tu doszukać wspólnych mianowników – u Berio i Vasksa łącznikiem jest poszukiwanie i dążenie do jedności i uniwersalności. Na linii Vasks-Paxton blisko od quasi barokowej motoryczności do improwizatorskiej wirtuozerii, a szalona swoboda i wolność łączy utwory Paxtona i Zagajewskiego. Jeszcze jedną warstwę odbioru dołożymy prezentując nasz koncert w murach Muzeum Narodowego – stawiając przewrotne pytanie, czy aby nie jest to miejsce tylko dla muzealnych, ugruntowanych tradycji? Program: Luciano Berio - Naturale na altówkę, perkusję i taśmę Pēteris Vasks - Castillo Interior na skrzypce i wiolonczelę Alex Paxton - Twochant na flet i klarnet Artur Zagajewski - […]! na zespół kameralny i audio playback Dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury — państwowego funduszu celowego, w ramach programu „Muzyka”, realizowanego przez Narodowy Instytut Muzyki i Tańca. Projekt współfinansowany ze środków Miasta Krakowa.

Realizacja

SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA Małgorzata Mikluska, flet Tomasz Sowa, klarnet Krzysztof Guńka, saksofon Paulina Woś, Barbara Mglej, skrzypce, altówka Jakub Gucik, wiolonczela Artur Zagajewki, barytonowa gitara elektryczna Aleksandra Płaczek, fortepian Aleksander Wnuk, instrumenty perkusyjne W rozmowie: Olga Brewka - moderatorka Artur Zagajewski - kompozytor Anna Budzałek - kustoszka (Muzeum Narodowe w Krakowie) Dobór repertuaru: Spółdzielnia Muzyczna Tekst: Emilia Stefańska

Zwiastuny

SPÓŁDZIELNIA MUZYCZNA: INTERAKCJE #3

Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie, ale gdy pojawi się nowy termin, damy Ci znać!

Nasze benefity

Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem

Powiadomienia o zmianie w repertuarze

Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia

Nie wiesz na co się wybrać?

Zadzwoń do nas, pomożemy!