Zbigniew Grochal - zdjęcie

Zbigniew Grochal

8,6 / 10

97 oddanych głosów

Data urodzenia:
03-06-1944 (78 lat)

Polski aktor, doktor sztuki teatralnej, wykładowca na Wydziale Nauk Politycznych i Dziennikarstwa UAM, Akademii Muzycznej im. I.J. Paderewskiego w Poznaniu, Uniwersytecie Ekonomicznym w Poznaniu oraz w Wyższej Szkole Umiejętności Społecznych w Poznaniu. W 1966 roku ukończył studia na PWST w Krakowie. W latach 1966–1977 pracował w Teatrze Wybrzeże w Gdańsku. Pod koniec lat 90. XX wieku był ostatnim redaktorem naczelnym nieistniejącego już Radia Obywatelskiego Poznań. Od 1977 roku pracuje w Teatrze Nowym w Poznaniu.
Często występuje w:
Spektakle z udziałem tego aktora:

Wesele

Dramat

Wyzwanie dla zespołu aktorskiego, probierz możliwości każdego teatru, arcydramat narodowy. I pierwsza z premier w sezonie stulecia!

Jak w jednym z wywiadów konkluduje reżyser: „WESELE trzeba traktować jak ironiczną syntezę, diagnozę polskości i – powiedzmy górnolotnie – polskiej duszy. Tekst o wieczystym podziale, choć napisany wierszem, mówi do nas współczesnym, często potocznym językiem, o sprawach starych jak ten kraj. WESELE uświadamia nam, że Polacy chorują na Polskę i że z tą przypadłością nikt nie potrafi sobie na dobrą sprawę poradzić. Wciąż przecież czekamy na mesjasza – Chochoła…”.

Szczegóły

Pan Tadeusz

Dramat

„PAN TADEUSZ" dzieje się w naszych głowach.
Potraktowałem ten utwór jak naszą Biblię, która jest w naszych rękach, w naszych sercach albo w naszych głowach. Poważnie podszedłem też do wypowiedzi polityków mówiących o tym, że tak naprawdę to my nie żyjemy jeszcze we własnym kraju. W tym haśle usłyszałem nasze polskie piekło: z jednej strony brzmi ono absurdalnie, z drugiej zaś – jest w nim sporo prawdy. Bo czyż nie jest tak, że do dziś trwamy na granicy dwóch światów – prawdziwego i wyimaginowanego?
Ten nierealny jest nam bliższy. W realnym trzeba wziąć się do roboty – to nam nieco gorzej wychodzi. W nierealnym wystarczy rzucone hasło, by przenieść się w byt idealny, w którym źli są tylko ci, którzy nie są z nami. Często tę właśnie drogę wybieramy. A nadużywanie sfery duchowości – co jest nam bliższe – może się przemienić łatwo w stan chorobowy.
Szykujemy widowisko, budowane ze scen nie tylko o napięciu dramatycznym, ale także komediowym, nie unikając fragmentów poetyckich. W tym polskim tyglu pośmiejemy się, mam nadzieję, niemało. Gdybyśmy spojrzeli na siebie tylko na serio… No nie. Śmiech jest czymś, co wybacza, co daje rozgrzeszenie”. - Mikołaj Grabowski

Szczegóły

Siostry!

Dramat

Twórczość Czechowa od ponad stu lat kusi inscenizatorów przede wszystkim przenikliwą i ponadczasową analizą tragikomizmu wpisanego w ludzki los. Ale twórcy temu zawdzięczamy coś jeszcze: pisząc na przełomie XIX i XX wieku, przeczuwał przecież i zapowiadał wielkie przemiany społeczne, kres dotychczasowej, wypalonej już formacji – i zalążek nowej, bardziej demokratycznej rzeczywistości…

Nasze SIOSTRY! to ćwiczenie z nowoczesnego człowieczeństwa: co stanie się, jeśli w inicjujących TRZY SIOSTRY słowach dostrzeżemy zapowiedź śmierci patriarchatu, a w postawach bohaterów doszukamy się wachlarza poglądów na temat kolejnych fal feminizmu, nowych hierarchii, ewolucji podziału ról społecznych przez dekady przypisywanych – koniecznie tylko dwóm! – płciom, bez możliwości jakiejkolwiek dyskusji? Wsłuchajmy się w głos czechowowskich kobiet – Iriny, Olgi, Maszy, Nataszy i Anfisy – z perspektywy i potrzeb człowieka na wskroś współczesnego.

Szczegóły

Czerwone nosy

Komedia


Spektakl dla widzów od 18. lat.


Kiedy w 1993 roku Stanisław Barańczak tłumaczył na zamówienie Teatru Nowego tekst Petera Barnesa, wszystko w Teatrze Nowym podpowiadało, że powstanie spektakl kultowy. Przewidywania okazały się prawdziwe: CZERWONE NOSY w reżyserii Eugeniusza Korina szybko stały się „Mercedesem wśród komedii”, popisem gry zespołowej i prawdziwym zbiorem świetnych kreacji indywidualnych. Spektakl zagościł w repertuarze Teatru Nowego na wiele lat, a na widowni w każdy wieczór zasiadały tłumy. Legenda Nowego rosła w siłę.

Czy ktoś wtedy spodziewał się, że rzeczywistość teatralna z połowy lat 90. XX wieku wyprzedzi to, co będzie się działo w świecie A.D. 2020?

CZERWONE NOSY pilnie wracają na afisz. Spektakl w reżyserii Jana Klaty, osadzony w nowych okolicznościach, będzie krzykiem artystów w czasach pandemii. Krzykiem podszytym nie tylko bezsilnością, ale i bezkompromisową potrzebą teatru, gry i sztuki. Spektakl Jana Klaty, laureata „Paszportu Polityki” z 2006 roku, Nagrody im. K. Swinarskiego za sezon 2007/2008, Lauru Konrada w 2009 roku, Europejskiej Nagrody Teatralnej w 2018 roku i wielu innych wyróżnień, to propozycja dla wszystkich stęsknionych za Teatrem Widzów.

Idealna sztuka na nieidealne czasy.

Szczegóły

Holoubek syn Picassa

Żwirek i Muchomorek, Krokodyl Giena, Piaskowy Dziadek… Co stało się z ikonami komunistycznych filmów animowanych? Gdzie podziali się ci swojscy, choć nieco przaśni bohaterowie naszego dzieciństwa? Wyparci przez amerykańskie i japońskie kreskówki – dokąd udali się na wygnanie? Czy przysługuje im emerytura? A może dodatek za wysługę lat?
Jest miejsce, w którym da się ich jeszcze spotkać. Wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić, co stało się z postaciami, które przez całe dekady zaludniały naszą dziecięcą wyobraźnię, zapraszamy na wizytę w specjalnym ośrodku internowania, gdzie wiodą one spokojne, bezpieczne, choć nieco pozbawione atrakcji życie…
„O czym jest HOLOUBEK SYN PICASSA? O wolności. Wywalczyliśmy ją, jest na wyciągnięcie ręki, ale nie umiemy z niej korzystać. O naszej historii lat ostatnich.
O tym, że PRL nie był ani zły, ani dobry, albo że był i zły, i dobry, ale już się skończył, więc może dajmy mu/sobie spokój i nauczmy się patrzeć w przyszłość, biorąc z doświadczeń polskich to, co dobre, a rezygnując z tego, co nie wyszło. O tym, co się dzieje z ludźmi, którzy przestają być potrzebni. W kilku słowach: o Polsce dzisiejszej”. (Julia Szmyt, reżyser spektaklu)

Szczegóły

Holoubek syn Picassa

Dramat

Żwirek i Muchomorek, Krokodyl Giena, Piaskowy Dziadek… Co stało się z ikonami komunistycznych filmów animowanych? Gdzie podziali się ci swojscy, choć nieco przaśni bohaterowie naszego dzieciństwa? Wyparci przez amerykańskie i japońskie kreskówki – dokąd udali się na wygnanie? Czy przysługuje im emerytura? A może dodatek za wysługę lat?
Jest miejsce, w którym da się ich jeszcze spotkać. Wszystkich, którzy chcieliby sprawdzić, co stało się z postaciami, które przez całe dekady zaludniały naszą dziecięcą wyobraźnię, zapraszamy na wizytę w specjalnym ośrodku internowania, gdzie wiodą one spokojne, bezpieczne, choć nieco pozbawione atrakcji życie…
O czym jest HOLOUBEK SYN PICASSA? O wolności. Wywalczyliśmy ją, jest na wyciągnięcie ręki, ale nie umiemy z niej korzystać. O naszej historii lat ostatnich.
O tym, że PRL nie był ani zły, ani dobry, albo że był i zły, i dobry, ale już się skończył, więc może dajmy mu/sobie spokój i nauczmy się patrzeć w przyszłość, biorąc z doświadczeń polskich to, co dobre, a rezygnując z tego, co nie wyszło. O tym, co się dzieje z ludźmi, którzy przestają być potrzebni. W kilku słowach: o Polsce dzisiejszej.

Spektakl powstał we współpracy z Akademią Teatralną w Warszawie w ramach 5. edycji „SCENY DEBIUTÓW”

Szczegóły

Ambona Ludu

Dramat

We współczesnej dramaturgii wciąż mało jest tekstów, które mówiłyby o przekraczaniu granic: uprzedzeń, poglądów, heurystyk… AMBONA LUDU, napisana dla Teatru Nowego przez Wojciecha Kuczoka – laureata „Paszportu Polityki” oraz Nagrody Literackiej „Nike”, stanowi próbę wypełnienia tej luki. Wnikliwe studium lokalnych społeczności, posługujących się systemem utrwalonych stereotypów, to jednak pretekst. W istocie idzie tu o nakreślenie obrazu współczesnych Polaków oraz zagrożeń, jakie niesie narastająca frustracja, znajdująca swe ujście w radykalizującym się języku. A także – o podkreślenie potrzeby społecznej wspólnoty, opartej nie tyle na równości, co na równoważności przekonań.

Szczegóły

Obsługiwałem angielskiego króla

Komedia

Poznańska publiczność będzie mogła przypomnieć sobie zrealizowaną niemal w baśniowej konwencji komiczno-tragiczną historię Jana Dziecię, uroczego kelnera od najmłodszych lat marzącego o zdobyciu tytułu króla życia, pierwszego miliona oraz – oczywiście – wspaniałej kobiety.

Zbieg okoliczności sprawia, że chłopak wyrusza w prawdziwą knajpianą odyseję, zgłębiając od kuchni tajemnice świata i niebezpiecznie ocierając się o wielką historię…

Szczegóły

Dwunastu Gniewnych Ludzi

Tragedia

Zapomnijcie o Herculesie Poirocie, Sherlocku Holmesie czy poruczniku Kojaku… Teatr Nowy zaprasza na błyskawiczny kurs detektywistyczny.

W programie: prawdziwa zbrodnia, nieletni ojcobójca, dwoje świadków, kilka poszlak i mnóstwoinnych atrakcji! A do tego dwunastu znakomitych aktorów w roli przysięgłych, którzy muszą znaleźć odpowiedź na najważniejsze pytanie: czy młody oskarżony trafi na krzesło elektryczne? Pomogą nam Państwo w tym śledztwie?

Szczegóły

Sen srebrny Salomei

Tragedia

Wyobraźmy sobie, że budzimy się gdzieś na kresach Europy, gdzie toczy się krwawy polsko-ukraiński dramat. SEN SREBRNY SALOMEI. Przerażający koszmar sprzed wieków, który śni się nam do dziś i w którym jest coś tak odpychającego, że nigdy nie wspominamy o nim po przebudzeniu.

Słowacki w swoim najbardziej tajemniczym i kontrowersyjnym tekście wywraca na opak to, co wiemy – albo myślimy, że wiemy – o nas i naszej historii. Jest przy tym bezwzględny, okrutny i niezwykle współczesny. Czas spojrzeć w twarz trupowi, którego chowamy w szafie. O ile się odważymy…

Szczegóły

Gorączka czerwcowej nocy

Tragedia

Teatr Nowy rozprawia się z przekłamaniami i legendami, które narosły wokół wydarzeń Poznańskiego Czerwca 1956 i wokół głośnego przedstawienia Izabelli Cywińskiej poruszającego ten temat.

Bez sztampy i bez zbędnego patosu – za to lekko i z humorem – opowiadamy o tym, czego nie znajdą Państwo w żadnym podręczniku do historii XX wieku. Cała prawda o Czerwcu ’56 – tylko w Teatrze Nowym!

Szczegóły