Tomasz Wysocki - zdjęcie

Tomasz Wysocki

8,4 / 10

56 oddanych głosów

Wiek: 54 lat

Absolwent PWST w Krakowie.

W latach 1991-1995 występował w Teatrze im. Stanisława Ignacego Witkiewicza w Zakopanem, a w latach 1996- 2003 w Teatrze Ludowym w Krakowie.

Od 2003 roku aktor Teatru im. Juliusza Słowackiego. Grał tutaj w: Chorym z urojenia Molièra w reż. Giovanniego Pampiglione’a (2002), Kaliguli Alberta Camusa w reż. Agaty Dudy-Gracz (2003), Czarodziejskiej górze Tomasza Manna w reż. Barbary Sass (2004), Weselu Stanisława Wyspiańskiego w reż. Bodolaya (2007), Draculi Brama Stokera w reż. Artura Tyszkiewicza (2008), Beatrix Cenci Juliusza Słowackiego w reż. Macieja Sobocińskiego (2009), O rozkoszy Macieja Wojtyszki (2010), Tragedii Makbeta Williama Szekspira w reż. Redbada Klijnstry (2010), Ziemi obiecanej Władysława Reymonta w reż. Wojciecha Kościelniaka (2011), Solaris Stanisława Lema w reż. Wojciecha Kościelniaka (2016).

Aktor zajmuje się również reżyserią, przygotował m.in.: Krawca Sławomira Mrożka, Iuvenilium Permanens wg Stanisława Ignacego Witkiewicza i Wertera w Nowym Jorku Tima Staffela.

Gościnnie gra w Teatrze Capitol we Wrocławiu.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Opowieść wigilijna

Dla dzieci


Spektakl dla widzów powyżej 7. roku życia.


Opowieść wigilijna jest dziś równie aktualna jak w czasach Dickensa. Świat, w którym brakuje współczucia i solidarności, w którym nieczuły bogacz decyduje o życiu całych rodzin nie skończył się wraz z wejściem ludzkości w epokę ponowoczesną.

Autorzy spektaklu nie chcą jednak zatrzymać się na tej ponurej diagnozie. Ich celem jest przyjrzenie się ze współczuciem i zrozumieniem postaci Ebeneezera Scrooge’a.

Scenografia wiktoriańskiej historii o skąpcu nawiedzanym przez duchy jest tylko pretekstem do opowiedzenia o nieszczęściu człowieka, który nie kocha samego siebie. Bo Scrooge, podobnie jak mityczny Narcyz, widzi tylko powierzchnię, nie jest zdolny do introspekcji, a więc także do miłości. W tym ujęciu bohater Opowieści Wigilijnej jest bardziej ofiarą warunków, w których przyszło mu żyć niż czarnym charakterem. Jego przemiana jest nie tylko przejściem od egoizmu do empatii ale też uwolnieniem się od stereotypowego postrzegania własnej roli w świecie.

Produkcja we współpracy z Narodowym Bankiem Polskim.

Szczegóły

Act of Killing

Dramat

Act of Killing to teatralna adaptacja słynnego, wielokrotnie nagradzanego, nominowanego do Oscara, filmu dokumentalnego Joshu'y Oppenheimera. Spektakl wyreżyseruje Jan Klata.

Kim jest Jan Klata? Jednym z najwybitniejszych polskich twórców teatralnych, laureatem kilkudziesięciu polskich i zagranicznych nagród teatralnych, m.in. Europejskiej Nagrody Teatralnej i Nagrody im. Konrada Swinarskiego. Jego spektakle prezentowane były na Festiwalu Jesiennym w Paryżu, Olimpiadzie Teatralnej w Petersburgu, Biennale w Wenecji, oraz w wielu, wielu innych miejscach na całym świecie. Wyreżyserował ponad pięćdziesiąt spektakli w dziesięciu państwach, pracując z aktorami kilkunastu narodowości.

Act of Killing rozgrywa się w Indonezji, oczywiście. Opowiada o bezgranicznym bezwstydzie zła. W roli głównej: Jan Peszek.

Szczegóły

Smok!

Dla dzieci

Zafascynowani światami z "Hobbita", "Harry'ego Pottera" czy "Gry o tron" zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata?

IX wiek. Początki państwa polskiego. Woj Krak zostaje królem nowego państwa i zasiada na tronie w grodzie zwanym na jego cześć Krakowem. W mądrym rozwoju państwa pomagają staremu już władcy jego dzieci: Lech, Krak oraz Wanda. Łąki zamieniają się w pastwiska, lasy w pola uprawne. Prastare siły natury z bólem znoszą te zmiany. Do czasu kiedy topory docierają do świętego gaju. Wtedy nad Krakowem pojawia się… smok. Pustoszy ziemie, zabija zwierzęta i ludzi. Przerażony lud zaczyna składać bestii ofiary. A rządzący szukają sposobu, jak ją pokonać.

Spektakl do 15 roku życia.

Szczegóły

Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale

Opera

"Cud mniemany, czyli Krakowiacy i Górale" to opera komiczna we dwóch aktach oryginalnie przez Wojciecha Bogusławskiego napisana z muzyką Jana Stefaniego, a właściwie singspiel, czyli śpiewogra inspirowana Mozartem i jego Uprowadzeniem z Seraju i Czarodziejskim fletem.

Wystawiona po raz pierwszy w 1794 roku w Teatrze Narodowym w Warszawie, i od tego momentu pojawia się regularnie na polskich scenach i w repertuarze opery narodowej, a przez Leona Schillera okrzyknięta została pierwszą operą narodową. Narodowość tego dzieła opiera się na próbie uchwycenia wiejskiego krajobrazu, na wesołych i rubasznych scenach gdzie Krakowiacy, śpiewając uprawiają ziemie i śpiewając biją się za nią. Miłość, intrygi, konflikt klanów, śpiew i taniec. Brzmi to prawie jak scenariusz na musical country albo polskie West Side Story. Bliższy nam aniżeli wydaje się na pierwszy rzut oka.

W spektaklu wykorzystano fragment sceny z filmu Andy'ego Warhola "Samotni kowboje" oraz cytaty z książek: Michała Rauszera "Bękarty pańszczyzny" i Mony Chollet "Czarownice. Niezwyciężona siła kobiet".

Szczegóły

O kotach

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Wybrane wiersze z tomiku O kotach Charlesa Bukowskiego stworzą słodko-gorzką (śpiewaną!) opowieść o kociej bliskości, czułości, miłości, nienawiści, strachu, bitwach, ranach, umieraniu. Na scenie zobaczymy cztery typy: „miły, żyje w zgodzie z resztą”; „błazen, olbrzym, wiecznie podrapany”; „dźwiga klątwę […] gdyby umiała czytać, pewnie by ją wzruszały siostry Brontë”; „zwierz doskonały, nigdy nie da się oswoić”.

Może wśród nich rozpoznamy własne koty, może wśród nich rozpoznamy siebie. Nasze niepowodzenia i chwile szczęścia, samotność i miłość. Zwłaszcza miłość. Przecież, jak chciał Bukowski, „nie lubię miłości jako rozkazu, poszukiwania. / ona musi przyjść do ciebie jak płodny kot pod drzwi”.

Szczegóły

Stary Testament. Reanimacja

Dramat

Świetnie znana krakowskiej publiczności Agata Duda-Gracz zdecydowała się specjalnie dla naszego teatru napisać scenariusz inspirowany Starym Testamentem.
Wychodząc od ksiąg biblijnych (nie koniecznie tych najbardziej znanych, jak Księga Rodzaju czy Księgi Mojżeszowe), od tamtejszych bohaterów, próbuje przyjrzeć się naszym czasom. Zakłada, że dzieło stworzenia odbywa się dzisiaj. Wychodząc od pramaterii dla innych opowieści, od archetypicznych bohaterów obserwuje ich postępujące skarlenie, niszczenie.
Jednocześnie tego typu materia literacka prowokuje do stawiania najważniejszych pytań: o Boga, miłość, motyw przebaczenia, o ateizm, o wolność i o zniewolenie. Za warstwę muzyczną spektaklu odpowiedzialny będzie Łukasz Wójcik (który pracował już z reżyserką przy Kumernis, czyli o tym, jak świętej panience broda rosła, czy Ciekawej porze roku). Jego muzyka, a także śpiewane podczas przedstawienia pieśni będą jego niezwykle ważną składową; filarem narracyjnym opowieści.

Szczegóły

Kwiat paproci

Dla dzieci

Maria Wojtyszko i Jakub Krofta – specjaliści od nowoczesnych w formie i mądrych w wyrazie bajek teatralnych – opowiadają tym razem historię Stanisława, który nieśmiertelności szuka w sztuce, w malarstwie, w teatrze. Konkretnie w Teatrze im. J. Słowackiego w Krakowie. Oraz baśniową historię Stasia, chłopca który przedwcześnie stracił mamę i który – w pogoni za nieśmiertelnością – próbuje odnaleźć mityczny kwiat paproci.

W tym pięknym wizualnie iskrzącym się od absurdalnego humoru przedstawieniu spotykają się postaci historyczne z baśniowymi, tradycyjne techniki lalkowe z najnowocześniejszymi projekcjami, a kurtyna Siemiradzkiego… z kurtyną Wyspiańskiego.

Spektakl dla dzieci od 8 lat.

Szczegóły

Teatr w Krakowie. Prolog

Dramat

Teatr im. Juliusza Słowackiego (zwany wcześniej Teatrem Miejskim), jego scena i ludzie, którzy na niej tworzyli, są bohaterami spektaklu edukacyjnego "Teatr w Krakowie. Prolog". Wyrodził się on jako jedna ze stacji projektu Wyspiański Wyzwala, by potem stać się autonomicznym, nawiązującym do formuły oprowadzania, teatralnym dziełem. Twórcy spektaklu – na czele z cenionym, wielokrotnie nagradzanym reżyserem Remigiuszem Brzykiem – wykorzystali materiały, fakty odnalezione w teatralnych archiwach, by na ich podstawie stworzyć żywe, atrakcyjne i dialogujące z naszą dzisiejszą rzeczywistością przedstawienie. Powstał spektakl-podróż, który w barwny, wielowymiarowy i efektowny sposób prowadzi widzów przez najciekawsze wydarzenia historyczne związane z Teatrem im. Słowackiego od momentu jego powstania aż po II Wojnę Światową. W podróż tą zapraszają nasi aktorzy, którzy niczym przewodnicy, archeolodzy, a jednocześnie kontynuatorzy tego wielkiego dzieła próbują zgłębić tajemnice tak budynku, jak i niespokojnych czasów, w których artystom przyszło tworzyć.

Szczegóły

Solaris

Dla młodzieży

Solaris to najsłynniejsza powieść Stanisława Lema, zaliczana do klasyki światowej literatury science-fiction. Powieść w niezwykle interesujący sposób łączy problematykę istnienia pozaziemskich cywilizacji z pełnym emocji wątkiem miłosnym. Życie na nieznanej i niezbadanej przez ludzi planecie Solaris wymyka się wszelkim znanym ludziom schematom. Czy przybyszom z Ziemi uda się zrozumieć, na czym tak naprawdę polegają mechanizmy rządzące Solaris? W spektaklu zmierzymy się z problematyką Inności i stosunku ludzi do nieznanego. Postawi on również przed nami szereg istotnych pytań o ludzką naturę.

Szczegóły

Ziemia obiecana

Muzyczny

Zderzenie marzeń i wysiłków młodych ludzi, pragnących zrobić szybką karierę z brutalnymi regułami gry gospodarki wczesnokapitalistcznej. Zaletą i wielką atrakcją adaptacji scenicznej powieści Reymonta przygotowanej przez Wojciecha Kościelniaka jest jednak to, że jest to wersja muzyczna - wzbogacona o świetną, energetyczną muzykę, znakomite piosenki i taniec. Reżyser spektaklu uznany został przez krytykę za arcymistrza muzycznych adaptacji klasyki polskiej i obcej, a w swoim dorobku ma tak wybitne realizacje musicalowe, jak Ferdydurke W. Gombrowicza, Lalkę B. Prusa czy Śluby panieńskie A. Fredry.

Szczegóły

Romeo i Julia

Tragedia

Historia zwaśnionych rodów i zakochanej do szaleństwa pary młodych ludzi jest znana chyba wszystkim. Doczekała się ona niezliczonych wersji teatralnych, telewizyjnych i filmowych.

Wyzwania, jakie niesie ze sobą realizacja tekstu mistrza ze Stratfordu, podjął się Marcin Hycnar – niezwykle utalentowany aktor i reżyser młodego pokolenia, a współpracować z nim będą równie młodzi i obiecujący artyści. Wierna tekstowi źródłowemu, a jednocześnie współczesna interpretacja nie tylko ukaże znaną nam historię w nowej odsłonie, ale także ujawni ponadczasowość tego kultowego dzieła.

Szczegóły

Pinokio

Dla dzieci

„Pewnego razu był sobie kawałek drewna...” - od tych słów zaczyna się baśniowa historia o losach drewnianej marionetki, która zamienia się w chłopca. „Pinokio” to jeden z najsłynniejszych utworów zaliczanych do kanonu klasyki literatury dziecięcej.

Postać Pinokia jest obok Piotrusia Pana jednym z najbardziej znanych archetypów bohaterów dziecięcych we współczesnej kulturze. Jego niesamowite przygody to wspaniała opowieść o dojrzewaniu i zmaganiu się z własnymi niedoskonałościami. Niezwykłą żywotność treści utworu potwierdza niezliczona ilość kontynuacji, wariacji i adaptacji teatralnych oraz filmowych. Reżyser i autor scenicznej adaptacji bajki C. Collodiego Jarosław Kilian bawi się znaną opowieścią i szuka w niej uniwersalnego przesłania dla dzieci w każdym wieku. Niewdzięcznik, łobuziak, leń Pinokio jest cudownie zabawny i tragiczny w swoich zmaganiach z własną naturą o to, by być dobrym.

Najmłodsi widzowie odnajdą w „Pinokiu” znaną opowieść o akceptacji siebie oraz o ciekawości świata, służącej nieskrępowanemu wychowaniu. Starsi widzowie będą mieli okazję przypomnieć sobie raz jeszcze jedną z najpiękniejszych opowieści o sensie zdobywania życiowego doświadczenia. Dla wszystkich widzów będzie to także okazja, aby przekonać się, jak siła wyobraźni wprawiona zostaje w ruch przy użyciu tradycyjnej maszynerii teatralnej. Niesamowitym przygodom Pinokia towarzyszyć będą piosenki z muzyką Grzegorza Turnaua.

Widowisko uatrakcyjnią wspaniałe kostiumy (ponad 50!) projektu Julii Skrzyneckiej oraz magiczna, wciąż zmieniająca się scenografia Jarosława Kiliana.
Spektakl od 10 roku życia.

Szczegóły

Ojciec

Dramat

Jedna z najciekawszych współczesnych polskich reżyserek wzięła tym razem na warsztat mało znane opowiadanie pochodzącego z Galicji wybitnego pisarza i poety austriackiego. Podejmujący problem relacji sztuki i życia, sacrum i profanum utwór Tauschinskiego stał się tutaj punktem wyjścia dla głęboko indywidualnej, twórczej wizji Agaty Dudy-Gracz, okrzykniętej przez krytyków sukcesorką teatru totalnego

Szczegóły

Arszenik i stare koronki

Komedia

Jeśli bawią Was świetnie skrojone czarne komedie w stylu Agathy Christie, jeśli chcecie w teatrze śmiać się do rozpuku, a już za chwilę zamierać z przerażenia, jeśli lubicie być zaskakiwani nieprzewidzianymi zwrotami akcji i wbijani w fotele jej wartkim biegiem, jeśli chcecie spędzić wieczór w towarzystwie plejady bohaterów z krwi i kości, ożywionych na scenie przez najznakomitszych aktorów – ten spektakl jest specjalnie dla Was!

Brodway’owski przebój, grany nieprzerwanie od dziesiątek lat przy pełnej widowni na pewno dostarczy Wam znakomitej rozrywki na równie znakomitym poziomie. W rolach głównych – dwie wielkie damy polskiej sceny: Anna Polony i Urszula Popiel.

Szczegóły