Piotr Piecha - zdjęcie

Piotr Piecha

8,5 / 10

58 oddanych głosów

Aktor teatralny i filmowy.

Absolwent Państwowej Wyższej Szkoły Teatralnej w Krakowie (1988), od 1987 występuje na deskach Teatru Ludowego w Krakowie.

Spektakle z udziałem tego aktora:

Wujaszek Wania

Dramat

Teatr Ludowy w Krakowie

Cała złożoność psychologiczna bohaterów „Wujaszka Wani” ich rozterki, tęsknoty, paradoksalnie, doskonale rymują się z dylematami i kondycją współczesnego człowieka, który nagle stanął w obliczu wyborów ostatecznych, został zmuszony do postawienia pytań fundamentalnych. Pytania o sens życia w świetle podjętych niegdyś decyzji, o zasadność wyborów, które prowadzą nas na trudne ścieżki losu, o prawo do szczęścia, miłości i nieskrępowanego życia. Kiedyś mogły nam się wydawać jedynie romantyczne, odległe, typowe dla bohaterów literackich. Jednak dziś, w roku 2021, kto z nas nie miał podobnych refleksji? Przecież, podobnie jak bohaterowie Czechowa, obserwujemy, jak dewaluują się dawne wartości, kruszeją systemy, na naszych oczach rozpada się świat, który znamy. Ale nie tylko się rozpada, sami wciąż “odkładamy go na później”, jak spełnienie, nadzieje, życie"

Szczegóły

Wujaszek Wania

Dramat

Cała złożoność psychologiczna bohaterów „Wujaszka Wani” ich rozterki, tęsknoty, paradoksalnie, doskonale rymują się z dylematami i kondycją współczesnego człowieka, który nagle stanął w obliczu wyborów ostatecznych, został zmuszony do postawienia pytań fundamentalnych. Pytania o sens życia w świetle podjętych niegdyś decyzji, o zasadność wyborów, które prowadzą nas na trudne ścieżki losu, o prawo do szczęścia, miłości i nieskrępowanego życia. Kiedyś mogły nam się wydawać jedynie romantyczne, odległe, typowe dla bohaterów literackich. Jednak dziś, w roku 2021, kto z nas nie miał podobnych refleksji? Przecież, podobnie jak bohaterowie Czechowa, obserwujemy, jak dewaluują się dawne wartości, kruszeją systemy, na naszych oczach rozpada się świat, który znamy. Ale nie tylko się rozpada, sami wciąż “odkładamy go na później”, jak spełnienie, nadzieje, życie.

Premiera: 3|5 czerwca 2021

Szczegóły

Mistrz i Małgorzata

Dramat


Spektakl przeznaczony dla widzów dorosłych.


Jaki diabeł skusił Adaptatora powieści Michaiła Bułhakowa, że podjął próbę zmierzenia się z kultowym tekstem i zrozumienia jego autora i świata, z którego wyrosła ta opowieść? Świata, który wydawało się, że ma być już wolny od „opium dla ludu”, a jednak…

Czy Diabeł w Moskwie Bułhakowa nie był bardziej prawdziwy niż w dzisiejszym Krakowie? Czy niewiara Bułhakowa nie była bardziej metafizyczna niż wiara dzisiejszych „wierzących”?

Diabelski korowód świty Wolanda przybył do miasta. Chce je poznać, dowiedzieć się jak żyją ludzie, w co wierzą, co jest dla nich ważne, co lepsze: cuda czy apokalipsa? Tytułowy Mistrz to pisarz, Małgorzata zaś wierzy w jego pisanie i jest gotowa na wszystko, żeby je ocalić. Ale o czym jest jego powieść? Główni jej bohaterowie to Jeszua i Piłat. A diabeł obserwuje, miesza i sprawdza.
W co wierzycie dzisiaj? W co wydaje wam się, że wierzycie? A w diabła też nie? A ci co nie wierzą w nic, po co żyją? Myślicie, że jak umrą stare religie, nadejdzie ateizm? Bułhakow mówił o sobie, że jest mistykiem. Nie magia go zajmowała, ale mistycyzm. Jak być mistykiem w świecie, który nie wierzy? Ano tak.

Adaptator przeszedł z Mistrzem Bułhakowem całą drogę tworzenia, ale czy i jak wierzy dziś w Twórcę?

Szczegóły

Piotr i Fryc – Cudowne zapylenie. Komedia.

Komedia

Kiedy Piotr i Fryc, spowinowaceni i zagubieni w przestrzeni, czasie oraz bezowocnych próbach sprzedaży chińskich wózków inwalidzkich jako niemiecką solidną markę, docierają do hotelu w małym miasteczku w Polsce i rozpaczliwie liczą ostatnie grosze – jak prezent od Boga – otwiera się nowe pole do działania: cudowne uzdrawianie. W tej bezpruderyjnie komicznej historii Piotr i Fryc dwoją się i troją, by liczba urodzeń w Polsce nie zmalała i aby samych siebie uchronić przed katastrofą.

----------------------------------------------------------------------------------------

INFORMACJA DLA WIDZÓW DOTYCZĄCA ZASAD POSTĘPOWANIA W CZASIE SPEKTAKLI W TEATRZE PRASKA 52 OD DNIA 26 CZERWCA 2021 r.:

W przypadku spektakli odbywających się w pomieszczeniach zamkniętych, widownia będzie mogła zostać zapełniona jedynie w 75%, a publiczność będzie musiała zasłaniać usta i nos. Osoby wchodzące na teren budynku Teatru Praska 52 muszą zastosować się do kilku bardzo ważnych zasad w zakresie bezpieczeństwa i higieny. Obowiązkowa jest m.in. dezynfekcja rąk – stojaki z płynem dezynfekującym oraz instrukcją są umieszczone przy wejściu do obiektu, w foyer oraz w toaletach. Wymagane jest zakrywanie zgiętym łokciem lub chusteczką ust i nosa podczas kichania i kaszlu. W spektaklach mogą brać udział wyłącznie osoby zdrowe, bez objawów chorobowych takich jak katar, kaszel, wysypka, gorączka, duszności, ból mięśni, brzucha, głowy, biegunka.

Wejście na spektakl, możliwe jest po złożeniu przez każdego widza pisemnego oświadczenia o tym, że ten według swojej najlepszej wiedzy, nie jest osobą zakażoną oraz nie przebywa na kwarantannie lub pod nadzorem epidemiologicznym. Pracownicy Teatru Praska 52 udostępnią każdej osobie uczestniczącej w spektaklu stosowny formularz, którego wypełnienie jest obligatoryjne i służy jedynie uzyskaniu możliwości skontaktowania się z osobą, która podała swoje dane, w przypadku stwierdzenia zagrożenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w związku z udziałem w spektaklu. W przypadku stwierdzenia zagrożenia zakażeniem wirusem SARS-CoV-2 w związku z udziałem w spektaklu dane zawarte w formularzu będą mogły zostać przekazane przez Teatr Praska 52 właściwym służbom sanitarnym. Formularz będzie przechowywany przez Teatr Praska 52 przez 2 tygodnie od dnia spektaklu.

Przy wejściu do obiektu odbywa się bezdotykowa kontrola biletów oraz obowiązkowa dezynfekcja dłoni. Po wejściu należy udać się w miejsce wskazane przez osobę z obsługi, która wskazuje drogę do odpowiednich wejść. Procedura wpuszczania uczestników spektaklu na teren Teatru Praska 52 rozpocznie się na godzinę przed planowanym rozpoczęciem spektaklu. W Teatrze Praska 52 należy pojawić się najpóźniej na 15 minut przed rozpoczęciem wydarzenia. Na terenie obiektu trzeba zachować dystans społeczny od innych osób wynoszący nie mniej niż 2 m (nie można gromadzić się w grupach). Podczas spektaklu należy bezwzględnie przestrzegać obowiązku zakrywania ust i nosa za pomocą maseczki lub przyłbicy.

Po każdym wydarzeniu obiekt jest dezynfekowany (toalety, klamki, poręcze). Wszystkie toalety są dostępne, znajdują się tam środki do dezynfekcji dłoni i papierowe ręczniki. W toaletach znajdują się również instrukcje prawidłowego mycia rąk, nakładania i zdejmowania maseczek ochronnych oraz rękawiczek.

Szczegóły

Ciała Niebieskie

Dramat

"Ciało. Ciało. Następne ciało. I jeszcze jedno ciało.
238 ciał. Niebiesko mi. Od tych ciał."

Oniryczna i finezyjna sztuka o sławnym astronomie z XVII-go wieku Janie Heweliuszu.

Heweliusz żeni się z młodą Elżbietą, która pomaga mu w obserwacjach astronomicznych, razem podróżują na księżyc, gdzie leżąc w kraterze słuchają muzyki sfer. Nagle pojawia się duch zmarłej pierwszej żony Katarzyny, który nie ma zamiaru opuścić męża... Astronom rozdarty jest pomiędzy głębokim przywiązaniem do Katarzyny, z którą spędził dwadzieścia lat życia, a rodzącym się uczuciem do młodej i ambitnej Elżbiety dzielącej z nim pasję naukową do badania ciał niebieskich. Bohaterom towarzyszy papuga, która staje się równoprawnym członkiem rodziny.

Heweliusz w inscenizacji Jakuba Kowalika to nie tylko naukowiec ale i poeta, a nawet... jasnowidz, który widzi zaczątki przyszłych zdarzeń odległych o setki lat, tak wykreowana postać sprawia, że sztuka staje się pochwałą twórczej swobody, która wyzwala w człowieku iskrę geniuszu.

Tekst: Justyna Kowalska
Reżyseria: Jakub Kowalik

Asystent reżysera: Paulina Pacyga
Muzyka: Wojciech Pinokio Sochaczewski, Jakub Żmij Zielina
Ruch sceniczny: Małgorzata Haduch
Projekcje: Jakub Szachnowski, Rafał Zelek, Nina Maria Szukała, Natalia Początek, Anita Dzierzgowska
Scenografia: Radosława Niezgoda
Kostiumy: Grzegorz Borys Roman
Projekt plakatu: Natalia Początek
Realizacja światła i dźwięku: Łukasz Leśniewicz
Aranżacja utworu rapowego: Borys Sołek
Kołysanka: Ewa Skolias

Szczegóły

Salto w tył

Dramat

A przecież powszechnie wiadomo, że nawet ci najbardziej głusi na pieśni stadionów, nierzadko dają się zauroczyć relacjom zdawanym przez komentatorów sportowych – „królów" odkrywczej metafory, zaskakującej dygresji i niebanalnej puenty. Niejeden poeta może tylko pomarzyć o takiej nieśmiertelności swoich sentencji, jaką zagwarantowały sobie wyrzucane pod wpływem niezrównanych emocji zdania mające się nijak do ogólnie panujących zasad gramatycznych i niecechujące się przesadną elegancją stylu. Sport jest w stanie zachwycać, a tych których nie zachwyca, wybitny komentator sportowy swoją soczystą narracją jest w stanie przekonać, że jednak zachwyca.

Opisy zmagań sportowych, historie o zwycięstwach i biciu rekordów to coś więcej niż tylko czysto techniczne rozważania o możliwościach sprawnie funkcjonującej maszynerii ludzkiego ciała. Pogrążający się w ciemnościach choroby psychicznej pisarz stworzył szereg opowieści o czeskich sportowcach, którzy potrafili zanegować nieznośną rzeczywistość komunistycznej Czechosłowacji i stworzyć sobie alternatywny świat, określony ich pragnieniami i pasją. Czy można reportaże sportowe Oty Pavla czytać jak opowieść o arcyludzkiej potrzebie dania z siebie wszystkiego w walce o własną wolność? Jako opowieść, która nigdy nie przestaje być aktualna? Opowieść, dzięki której nie przestajemy wierzyć w możliwość wolności w każdych warunkach, w jakich przychodzi żyć człowiekowi? Opowieść o wolności, która nie jest patetycznym frazesem, ale samym życiem, które „można przeżyć jak święto”?

Szczegóły

Krakowskie Abecadło

Dla dzieci

Krakowskie Abecadło to interaktywny spektakl muzyczny dla dzieci w wieku 5-10 i ich rodziców. Autorem tekstów piosenek jest Mieczysław Czuma, autor popularnych książek o Krakowie i jego mieszkańcach. W tej ciekawej historii, każdej literce alfabetu przypisana jest krakowska opowieść: "Ta książeczka ci opowie różne rzeczy o Krakowie. Taka rola w niej przypadła każdej z liter abecadła. Cały Kraków poznasz wnet od pierwszego A do Z-et". Wśród wąskich uliczek i zaułków starego i dzisiejszego Krakowa, kryją się tajemnice, bajkowe stwory, gadatliwe przekupki. Zobaczycie też legendarnego Lajkonika, „o którym jak fama głosi, dzisiaj szczęście on przynosi”, a zamiast pokemonów, możecie szukać wawelskiego smoka.
Nie będziemy pouczać, ale bawić się razem z Wami! Udowodnimy, że krakowskie opowieści mogą być niezwykle współczesne, a dzięki interaktywnej formie, każdy z naszych młodych widzów stanie się jednocześnie współtwórcą spektaklu.

Szczegóły

Gdy przyjdzie sen

Tragikomedia

"Gdy przyjdzie sen..." to opowieść o miłości jak mówią twórcy "źle poczętej, niepoprawnie ujawnionej i absurdalnie przerwanej". Ta miłość zdarzyła się we wsi Borówka, a to "trudna wieś" . "Wiosną zalewa ją woda, zimą śnieg zasypuje, latem gorące powietrze dusi, jesienią pięknie jest.” "... i jest tu jeden kościół, jedna świetlico-remiza, dużo błota i przystanek autobusowy skąd można pojechać za górę, do miasta. A tam w mieście wszystko jest lepsze i łatwiej się oddycha i uśmiechać się można...". W tej balladzie - moralitecie o sile marzenia, by wyrwać się do lepszego życia, lepszego świata rozpacz miesza się z pożądaniem, zawiść z miłością. A wszystko to opowiedziane jest ze sporą dawką komizmu.

Szczegóły

Pół żartem, pół sercem

Komedia

Ta inteligentna komedia, jak sam tytuł sugeruje, inspirowana jest kinowym przebojem lat 50. ubiegłego wieku, „Pół żartem, pół serio” Billy`ego Willdera " z Marilyn Monroe, Jackiem Lemmonem i Tonym Curtisem. Podobnie jak w filmie, bohaterami są dwaj bezrobotni artyści. W tym przypadku - aktorzy.

Chałturzą na prowincji, prezentując z miernym skutkiem "skrócone wersje" szekspirowskich dramatów. Jednak kiedy bieda zagląda im w oczy, postanawiają wykorzystać swoje aktorskie umiejętności w życiu. Dowiadują się bowiem, że leciwa milionerka chce przekazać w spadku fortunę swoim zaginionym siostrzenicom, które ostatni raz widziała, kiedy były małymi dziewczynkami.

Dla aktorów brzmi to jak intratne wyzwanie. Prosty plan zaczyna się jednak komplikować. Na horyzoncie pojawią się kobiety, wobec których mężczyźnie trudno pozostać obojętnym, nawet jeśli właśnie ma na sobie damskie fatałaszki…

Szczegóły

Przygody Arka Noego

Dla dzieci

Już od wielu dni nad Krakowem deszcz pada, leje, siąpi, mży. Barka Arka pełna już jest najróżniejszych zwierząt. „I łaciate, i kudłate, pręgowane i skrzydlate” znalazły schronienie przed potopem w jego niewielkim pontonie. Jednak to dopiero początek przygody, bo powódź zatopiła cały Kraków i na niebie zamiast gwiazd można oglądać złote rybki.

Ponton jak arka dryfuje od Wawelu do sterczącej nad zdradliwą tonią Wieży Mariackiej i dalej do Kopca Kościuszki, a głód coraz bardziej doskwiera rozbitkom… Czy zwierzakom wystarczą zabrane w pośpiechu chrupki? Czy w strugach deszczu znajdą suchy ląd? Czy z pomocą Arka znajdą nowy dom?

Tej mokrej przygodzie towarzyszą wesołe pląsy w strugach deszczu i skoczne, mimo pochmurnego nieba, piosenki, które na pewno na długo zapadną w pamięć młodym widzom.

Szczegóły

Pyza za Wielką Wodą

Dla dzieci

Ulubiona bohaterka naszych najmłodszych widzów, Pyza Mazowiecka, powraca, żeby wyruszyć w swoją kolejną podróż. Podążając za zaproszeniem dzieci zwiedziła już całą Polskę. Teraz zaproszenie przyszło zza Oceanu. Wszak nie tylko nad Wisłą mieszkają polskie dzieci. Spakowawszy więc prezentów wiele wyrusza za Wielką Wodę do Ameryki, żeby zobaczyć nowe miejsca, spotkać nowych przyjaciół i poszukać polskich śladów na amerykańskiej ziemi, tak aby współczesna Polonia mogła być dumna z tych, którzy poprzedzili ich za Oceanem.
Będzie to barwna, roztańczona i rozśpiewana lekcja geografii (trasa będzie wiodła ze Wschodniego na Zachodnie Wybrzeże Ameryki i z powrotem…), historii i patriotyzmu.

Szczegóły

Kot w butach

Dla dzieci

Spektakl na motywach bajki Zenona Laurentowskiego "Kot w butach".
Kot, który ludzkim głosem gada i rozum ma nie od parady to nie lada dziwo. Każdy chciałby takiego zobaczyć… A Kot w butach w Teatrze Ludowym na dodatek jeszcze śpiewa (i to jak!) i tanecznym krokiem wyprowadza Janka-młynarczyka z jego biedy i kłopotów.
Historia trzech braci, jednego kota, króla Tęgoskóra, królewny Purchawki i złego czarnoksiężnika Gromiwoja, który oczywiście przegrywa w starciu z kocim sprytem i pomysłowością, została śpiewająco opowiedziana przez aktorów naszego Teatru oraz studentów KSTiF.
Zapraszamy wszystkie dzieci i miłośników zwierząt futerkowych.

Szczegóły

Błysk Rekina

Dla dzieci

Sparkleshark to teatr dla wielbicieli filmów akcji! Rockowa muzyka! Świetne teksty! Brawurowe popisy taneczne! Młodość i niesamowita energia! Cool!

Na dachu wieżowca znalazł sobie kryjówkę szkolny outsider - poeta i nadwrażliwiec. Kiedy jego azyl odkrywają dziewczyny, jedynym zagrożeniem jest śmiech i kpina, ale i te tracą siłę wobec stopniowej fascynacji tajemnicą i innością. Naprawdę niebezpiecznie robi się, kiedy na dach dociera szkolny osiłek - kulturysta i obiekt powszechnego podziwu - wraz ze swoimi kumplami. Kto wyjdzie zwycięsko z tej konfrontacji siły i wrażliwości?

Ze strzępów doświadczeń, strachów i marzeń młodych ludzi rodzi się baśń, która może wyzwolić ich z narzuconych sobie póz i głęboko skrywanych kompleksów. Opowieści towarzyszy świetna muzyka rockowa i brawurowe popisy taneczne. Zapraszamy zatem na ten rewelacyjny spektakl muzyczny, "Baśń przeciwko agresji" jak napisano o nim w jednej z licznych recenzji.

Szczegóły

Pyza na polskich dróżkach

Dla dzieci

Wędrówki rezolutnej, tryskającej dobrym humorem Pyzy, która uciekła ze stolnicy, żeby wędrować po Polsce, bawiły i uczyły wiele pokoleń Polaków. To dzięki jej fascynującym przygodom i dzisiaj młodzi widzowie mogą podziwiać piękno ojczystego krajobrazu, poznać wybrane regiony Polski, tradycje, zwyczaje, sztukę ludową. Widowisko oparte na poemacie Hanny Januszewskiej i ludowych piosenkach, pochodzących z różnych regionów kraju, jest barwną, roztańczoną i rozśpiewaną lekcją polskiej geografii, historii i przyrody.

Szczegóły

Amy. Klub 27

Dramat

„Amy. Klub 27” to spektakl wykorzystujący w pewnym sensie ekstremalne doświadczenia muzyków rockowych i ich twórczość do opowiedzenia o trudnych relacjach młodych ludzi z rodzicami, łatwej ucieczce w używki i w konsekwencji przedwczesnej śmierci. Bo Klub to 27 jakże liczna grupa artystów, którzy odeszli w wieku 27 lat. Jako ostatnia dołączyła do nich niedawno Amy Winehouse.
Spektakl będzie prezentowany w zamkniętym cyklu 20 przedstawień i uzupełniony szeregiem interdyscyplinarnych działam o charakterze warsztatowym, artystycznym i animacyjnym skierowanych do młodzieży, skoncentrowanych na promowaniu postaw opartych na świadomości własnego potencjału, otwartości, akceptacji różnorodności i odpowiedzialności.

Szczegóły

Umarła Kasta

Tragedia

Parlament, a może klasa szkolna? Rada ministrów, a może narada bandy niesfornych dzieciaków? Włochy a może Polska? Rzeczywistość a może fikcja? Adriano Marenco, jeden z najciekawszych włoskich dramatopisarzy młodego pokolenia, tworzy w Umarłej kaście groteskową opowieść o współczesnej, zdegenerowanej klasie politycznej, która tak pewna jest swojej dominacji, że nawet nie musi ukrywa własnej ignorancji.

UMARŁA KASTA to metaforyczna przestrzeń, w której czas się zatrzymał. Bo przecież lepiej już nie będzie.
UMARŁA KASTA to miejsce, w którym od lat nic się nie zmieniło. Bo niby dlaczego coś miałoby się zmienić?
UMARŁA KASTA to miejsce, w którym rządzi Prezydent, Ministrowie, Posłowie i Woźny. Bo niby kto inny miałby rządzić?
UMARŁĄ KASTĘ przekonani są o nienaruszalności swojej władzy. Bo niby dlaczego ich władza miałaby przeminąć?

W UMARŁEJ KAŚCIE nie głosuje się za niczym ani przeciwko niczemu. Bo niby za czym albo przeciwko czemu miałoby się głosować?
W UMARŁEJ KAŚCIE nikt niczego nie proponuje. Bo przecież dobrze jest tak, jak jest.
W UMARŁEJ KAŚCIE nie słucha się nikogo. Bo niby kogo miałoby się słuchać?
W UMARŁEJ KAŚCIE nie ma zasad. Bo niby kto miałby ich przestrzegać?
W UMARŁEJ KAŚCIE jest tylko jedno prawo: BEZ WŁADZY UMIERASZ. Bo niby po co miałbyś żyć bez władzy?

Szczegóły