Filip Karaś - zdjęcie

Filip Karaś

9,1 / 10

64 oddanych głosów

Student Akademii Teatralnej w Warszawie.
Spektakle z udziałem tego aktora:

Niekończąca się historia

Dla dzieci

Zapraszamy na baśniowy międzypokoleniowy spektakl o krainie fantazji, nieskrępowanej kreatywności, bezpośredniej opowieści i radości – czyli o świecie, który należy zachować; co ocalało – ochronić, a resztę odzyskać i odbudować.

W roku 2022 teatr wraca do Fantazjany, bezbrzeży wyobraźni i do „Niekończącej się historii”, doskonałej książki Michaela Endego – a również do filmu Wolfganga Petersena, legendarnej muzyki i pozytywnych wspomnień. Wraca, ponieważ we wrogim dla fantazji czasie, twórcy pragną stworzyć mapę dróg ratunkowych, poszukać przestrzeni dla dobrego kontaktu i pomarzyć o zdrowych relacjach między rodzicami i dziećmi, pomiędzy rówieśnikami, między obowiązkami a twórczością.

Spektakl będzie inscenizacją Wielkiego Poszukiwania Atreju i wielkiej przygody Sebastiana, ale też próbą odnalezienia się w sytuacji dorosłych, którzy „Niekończącą się historię” poznali w latach 80-tych. Bohaterem adaptacji jest zarówno tamten Bastian – dziś ojciec nastoletniego chłopca – jak i jego syn, młody człowiek, który wyruszy do Fantazjany trzydzieści lat później, śladami naszych dawnych wzruszeń.

Na czarodziejską i formacyjną podróż zapraszają małych i dużych widzów twórcy niezwiązani tylko z teatrem dla dzieci – reżyserka Magda Miklasz, autorka wielokrotnie nagradzanej „Łaumy”, dramaturg Maciej Podstawny oraz autorzy scenografii i kostiumów najważniejszych polskich spektakli, pracujący na najważniejszych krajowych scenach – Mirek Kaczmarek i Grupa Mixer

A rzecz będzie działa się na Targówku – na ulicach, w parkach, blokach i zakamarkach. Oraz w Teatrze Rampa, który jest najlepszym wehikułem dla fantastycznych podróży.

Spektakl rekomendowany dla odbiorców w wieku od 7 lat (do nieskończoności).

Premiera 14 maja 2022

Szczegóły

Umiłowane

Dramat

UMIŁOWANE. Przypowieść o opętaniach, grzechach i cnotach niewieścich to oparta na faktach historia manipulacji, przemocy i uwiedzenia wiernych przez charyzmatycznego księdza, który wewnątrz kościoła stworzył sektę wyznawczyń i wyznawców, wmawiając im, że jest Chrystusem. Gdy uwielbiany przez tłumy duszpasterz-egzorcysta okazuje się przemocowym manipulatorem, wykorzystane kobiety szukają sprawiedliwości i walczą o odzyskanie głosu. Lekceważone i wyśmiewane „umiłowane” odprawiają rytuał, opowiadający o wypartej i przemilczanej historii kobiet w kościele, w którym Bogiem jest mężczyzna.

Szczegóły

Przybysz

Muzyczny

PRZYBYSZ to poemat muzyczny na motywach albumu ShaunaTana „The Arrival”. Rozstanie, tęsknota, samotność, wyobcowanie – to uczucia towarzyszące każdemu, kto opuszcza swój kraj, rodzinę i decyduje się na podróż w nieznane – w pogoni za lepszym życiem. Książka zawiera niezwykle sugestywne, pełne magii obrazy, które – bez pomocy słów – nie tyle ilustrują fabułę opowiadania, lecz ją interpretują; nadają zwyczajnym miejscom, przedmiotom, zwierzętom, a nawet zdarzeniom czy zjawiskom społecznym nieoczekiwany, głębszy kontekst. Spektakl opowiada o drodze tytułowego Przybysza do Nowego Świata. Towarzyszą mu statki, chmury, walizki, magiczne istoty oraz inni podróżni szukający lepszego jutra. Nowy Świat okazuje się niezrozumiały, tajemniczy, dziwny i abstrakcyjny, pełen ludzkich historii takich jak „przybyszowa”. Opowieść o bezgranicznej miłości, tęsknocie, strachu, a także zachwycie nad wolnością i innością.

Siódemka absolwentów aktorstwa teatru muzycznego warszawskiej Akademii Teatralnej zabierze Państwa w magiczny, oniryczny świat tułaczki.
A historię podróży Przybysza opowiedzą za pomocą muzyki, aktorstwa i ruchu.

Spektakl powstał w Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie, jako spektakl dyplomowy studentów kierunku aktorstwo teatru muzycznego w roku akademickim 2019/2020

Szczegóły

Bajka o Bazyliszku i złotej kaczce czyli legendy warszawskie

Dla dzieci

„Bajka o Bazyliszku i złotej kaczce czyli legendy warszawskie” to część nowego projektu Akademii Teatralnej, skierowanego do międzynarodowego grona odbiorców, który w sposób atrakcyjny przywoła najsłynniejsze podania miejskie, takie jak Legenda o Bazyliszku, czy o Złotej Kaczce, ale także promuje opowieści mało znane, na przykład historia Maćko Kwasiżura i Diabła Chmielorza.

Każda z legend związana jest z bardzo konkretnym miejscem na mapie miasta: Złota Kaczka żyła w lochach Zamku Ostrogskich, Bazyliszek zamieszkiwał piwnicę jednej z kamienic na Starym Mieście, a z rogu karczmy na rogu Piekarskiej
i Piwnej wyskoczył diabeł Chmielorz.

Spektakle będą realizowane z audiodeskrypcją, umożliwiającą odbiór sztuki przez osoby z dysfunkcjami słuchu i wzroku.

Przygotowujemy również napisy w języku angielskim, dzięki czemu również widzowie z zagranicy będą mieli możliwość poznania legend warszawskich.

Spektakl przeznaczony jest dla dzieci od 6. do 12. roku życia.

Szczegóły

Hymny I Online

Muzyczny

Są sprawy, o których się nie rozmawia ani z partnerem, ani z partnerką, ani z własną matką. Nie mówi się o nich z przyjaciółmi, z lekarzem, z kimkolwiek. Czasem dlatego, że sprawy te są zbyt obślizgłe, nazbyt niedorzeczne; zbyt nieracjonalne, błoniaste i błotniste.
Zaczyna się nowe życie – jest to cud. W pomieszczeniu pojawia się dziecko. Każde nowonarodzone dziecko – i różowe, i pomarszczone, i wesołe, i zabeczane – wlecze za sobą nowonarodzony cień. Cień rozpełza się po kątach, prześlizguje po twarzach pozostałych członków stada. Cień ukrywa coś, a jeszcze coś innego myli. Złośliwie wprowadza w błąd. Rani przypadkowym komentarzem. Opiekunów dziecka cień wypełnia strachem, złością, bezradnością, prymitywnym sprzeciwem. Utratą. Fałszywym wyobrażeniem. Cień przypomina o krainie, z której przyszedł, o możliwości zła.
Cienia, który wlecze za sobą nowonarodzone dziecko nie da się przegnać na zawsze. Oswoiwszy wcześniej wzrok z szarością, brązem i zgniłą zielenią da się opisać go, da się go przebłagać, ułaskawić. “Możesz zostać” – wreszcie powiemy mu, kiedy już zbadamy jego gęstość, strukturę, swoistość.
“Hymny” to opowieść o ciemnej stronie każdej indywidualnej i społecznej przemiany (chociaż w przypadku “Hymnów” jest to przemiana w rodzica lub opiekuna). “Hymny” – podniosłe i uroczyste pieśni pochwalne o charakterze apostroficznym towarzyszą rytuałom przejścia. Przypominając o gorszym i ciemnym uczą spostrzegać to co delikatne, piękne i nowe.
Reżyserką spektaklu dyplomowego studentów aktorstwa scen muzycznych warszawskiej AT jest Anna Smolar, laureatka Paszportu Polityki, twórczyni niezwykle czuła na pęknięcia w rzeczywistości i demoniczne stany nieoczywiste. Librettem “Hymnów” zajęła się Natalia Fiedorczuk-Cieślak (również laureatka Paszportu Polityki), pisarka i dramaturżka, specjalistka od trafnych opisów międzyludzkiej i wewnętrznej niedoli. Partytura muzyczna na sześć głosów i niemowlę – jest dziełem Macieja Cieślaka, twórcy kultowego zespołu Ścianka, uznanego kompozytora i producenta. Za scenografię i kostiumy odpowiada Mateusz Atman, artysta interdyscyplinarny, autor scenariuszy, spektakli i scenografii teatralnych. Zespołowi aktorskiemu towarzyszy podczas pracy nad spektaklem Małgorzata Gorol, uznana aktorka teatralna i filmowa.

Szczegóły

Przybysz

Muzyczny

PRZYBYSZ to poemat muzyczny na motywach albumu Shaun Tana „The Arrival”. Rozstanie, tęsknota, samotność, wyobcowanie – to uczucia towarzyszące każdemu, kto opuszcza swój kraj, rodzinę i decyduje się na podróż w nieznane – w pogoni za lepszym życiem. Książka zawiera niezwykle sugestywne, pełne magii obrazy, które – bez pomocy słów – nie tyle ilustrują fabułę opowiadania, lecz ją interpretują; nadają zwyczajnym miejscom, przedmiotom, zwierzętom, a nawet zdarzeniom czy zjawiskom społecznym nieoczekiwany, głębszy kontekst. Spektakl opowiada o drodze tytułowego Przybysza do Nowego Świata. Towarzyszą mu statki, chmury, walizki, magiczne istoty oraz inni podróżni szukający lepszego jutra. Nowy Świat okazuje się niezrozumiały, tajemniczy, dziwny i abstrakcyjny, pełen ludzkich historii takich jak „przybyszowa”. Opowieść o bezgranicznej miłości, tęsknocie, strachu, a także zachwycie nad wolnością i innością. Siódemka studentów IV roku aktorstwa teatru muzycznego zabierze Państwa w magiczny, oniryczny świat tułaczki. A historię podróży Przybysza opowiedzą za pomocą muzyki, aktorstwa i ruchu.

Szczegóły

Sen nocy letniej

Muzyczny

Młoda para, czworo kochanków, grupa artystów – ich losy mogą skrzyżować się przypadkowo, albo nie do końca. Istnieje bowiem ukryty wśród liści paproci równoległy świat, którego złośliwi mieszkańcy mogą kogoś połaskotać… Zapraszamy Państwa na wyśpiewaną komedię o namiętności i pragnieniach…

" „Sen nocy letniej” Williama Szekspira w przekładzie K. I. Gałczyńskiego z muzyką Leszka Możdżera – to brzmi jak niezwykle trudne wyzwanie. I takie też było w rzeczywistości. Biorąc ten materiał na warsztat („Praca nad rolą w teatrze muzycznym”), zdawałam sobie sprawę, że podjąć się jego realizacji mogą tylko studenci-aktorzy szczególnie utalentowani muzycznie. Szekspir i Gałczyński postawili poprzeczkę wysoko, a kompozytor znacznie ją podniósł. W wyniku tego studenci otrzymali nie lada zadanie, z którego, moim zdaniem, wyszli zwycięsko. Postarali się o to, by pokaz egzaminacyjny wszedł jako spektakl do stałego repertuaru Teatru Collegium Nobilium. To znaczy, że czerpią z tego radość i chcą podzielić się nią z Widzami. To ostatni rok ich edukacji. Przed nimi nieznana, niełatwa zawodowa rzeczywistość. Oby „Sen nocy letniej” zaowocował lawiną propozycji. Zasługują na to." - dr Anna Sroka-Hryń

Szczegóły

Jednego serca

Muzyczny

Pomysł, aby sięgnąć po repertuar wielkiego Czesława Niemena zrodził się z mojego głębokiego szacunku dla Jego twórczości. Okazało się, że studenci z entuzjazmem podeszli do tego trudnego zadania. Pracowaliśmy ciężko, ale z radością. Wspólnie opracowywaliśmy muzyczne koncepcje i razem szukaliśmy interpretacyjnych tropów. Z postawionych Im zadań wywiązali się wspaniale!

Oprawą muzyczną i nieocenionym fachowym wsparciem była Pani Profesor Miłka Brzezińska, która dzielnie spisała wszystkie utwory, opatrzyła swoimi aranżacjami – za co składam Jej podziękowania.

Usłyszą Państwo znane i nieco mniej osłuchane utwory Czesława Niemena. Nie zabraknie Dziwny jest ten świat, Jednego serca czy Wspomnienia. Ale pojawią się również Moja ojczyzna i Pielgrzym do słów Cypriana Kamila Norwida.

Dziękujemy władzom Akademii Teatralnej za możliwość kontynuowania tej przygody.

Przed Państwem Studenci II roku Akademii Teatralnej Wydziału Aktorskiego kierunku aktorstwo teatru muzycznego.

Anna Sroka–Hryń

Szczegóły