Bożena Adamek - zdjęcie

Bożena Adamek

8,9 / 10

38 oddanych głosów

Wiek: 70 lat

Urodzona w 1952 roku w Zaklikowie. Absolwentka PWST w Krakowie. W teatrze zadebiutowała w 1972 roku. Grała na scenach Teatru Ludowego, Teatru Bagatela, Teatru STU i Opery Krakowskiej, z którą współpracuje do dzisiaj. Można zobaczyć ją tam w operze Teresica – una pasión w inscenizacji Freda Apke w głównej roli Donny Anny. Współpracowała także z Teatrem Powszechnym w Warszawie oraz ze Starym Teatrem w Krakowie.

Na scenie Teatru im. Juliusza Słowackiego debiutowała w 1972 roku, a na stałe związała się z Teatrem w roku 1986.

Grała m.in. w: Procesie Franza Kafki w reżyserii Jerzego Jarockiego w Starym Teatrze (1973), Kopciuchu Janusza Głowackiego w reżyserii Kazimierza Kutza w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1980), Marii Izaaka Babela w reżyserii Piotra Cieślaka w Teatrze Powszechnym w Warszawie (1981), Damach i Huzarach Aleksandra Fredry w reżyserii Mikołaja Grabowskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1992), Czarownicach z Salem Arthura Millera w reżyserii Barbary Sass Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie (1999) oraz w Miłości Fedry Sarah Kane w reżyserii Bartosza Szydłowskiego w Łaźni Nowej (2001).

W 1985 roku została odznaczona Brązowym Krzyżem Zasługi. W 2000 roku otrzymała Nagrodę ZASP im. Jacka Woszczerowicza za najlepszą rolę drugoplanową za rolę Haliny w przedstawieniu Powrót Pawła Miśkiewicza. W 2008 roku została odznaczona Brązowym Medalem „Zasłużony Kulturze Gloria Artis”.

Ma na swoim koncie liczne role w Teatrze Telewizji, m.in. rolę Julii w głośnej adaptacji Romea i Julii w reż. Jerzego Gruzy (1974). Zagrała w blisko czterdziestu serialach i filmach telewizyjnych, w tym w: Spisie cudzołożnic w reż. Jerzego Stuhra (1995), Wszyscy jesteśmy Chrystusami w reż. Marka Koterskiego (2006), Jutro idziemy do kina w reż. Marka Kwiecińskiego (2007), Rezerwacie w reż. Łukasza Palkowskiego (2007).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Smok!

Dla dzieci

Zafascynowani światami z "Hobbita", "Harry'ego Pottera" czy "Gry o tron" zapominamy o naszej rodzimej mitologii: o naszych prasłowiańskich bogach, bohaterach i bestiach. Żyją oni w naszej świadomości najczęściej tylko w zinfantylizowanej, odpustowej formie. A gdyby spróbować faktycznie wybrać się do tamtego świata?

IX wiek. Początki państwa polskiego. Woj Krak zostaje królem nowego państwa i zasiada na tronie w grodzie zwanym na jego cześć Krakowem. W mądrym rozwoju państwa pomagają staremu już władcy jego dzieci: Lech, Krak oraz Wanda. Łąki zamieniają się w pastwiska, lasy w pola uprawne. Prastare siły natury z bólem znoszą te zmiany. Do czasu kiedy topory docierają do świętego gaju. Wtedy nad Krakowem pojawia się… smok. Pustoszy ziemie, zabija zwierzęta i ludzi. Przerażony lud zaczyna składać bestii ofiary. A rządzący szukają sposobu, jak ją pokonać.

Spektakl do 15 roku życia.

Szczegóły

Tysiąc nocy i jedna. Szeherezada 1979

Dramat


Spektakl dla widzów powyżej 15 roku życia.


Projekt Wojtka Farugi i Magdy Fertacz inspirowany Baśniami Tysiąca i Jednej Nocy oraz życiem i twórczością Oriany Fallaci. Przez pryzmat starych perskich opowieści przyglądać się będziemy islamskiej rewolucji irańskiej z 1979 roku. Pretekstem do tego będzie wizyta reporterki Oriany Fallaci w Teheranie, w celu przeprowadzenia wywiadu z Ajatollahem Chomeinim. Fallaci spędziła w Teheranie parę nocy, ale jedna była szczególna: ta w czasie której jej bezpieczeństwo było zagrożone, po tym jak ośmieliła się odsłonić włosy w obecności charyzmatycznego duchownego. Fallaci – niczym współczesna Szeherezada – siłą opowieści walczyć będzie o swoje prawo do życia.

Szczegóły

Debil

Dramat

To będzie opowieść o Kubie. O mężczyźnie z niepełnosprawnością intelektualną, który ma „czterdzieści lat skończone”. Kuba lubi zupę, swoich przyjaciół ze Stumilowego Lasu i chce żeby wszyscy byli "dobzi". Kuba nie lubi bigosu, schodów i złych ludzi. Dlatego Kuba marzy, by zmienić świat, by zrobić go lepszym. I kiedy zdobywa taką możliwość, to robi to. Tak jak potrafi.

Debil to prapremiera dramatu uhonorowanego Gdyńską Nagrodą Dramaturgiczną za najlepszy tekst 2020 roku. Dramatu, który w przewrotny i dowcipny sposób porusza złożony temat osób z niepełnosprawnością i temat świata, który próbuje – a czasem nie próbuje wcale – z tym tematem dialogować. A dialogować trzeba; byle robić to mądrze, z empatią i czułością.

Szczegóły

Czarnoksiężnik z Krainy Oz

Dla dzieci

Jedna z najsłynniejszych książek dla dzieci w adaptacji teatralnej wybitnego reżysera Jarosława Kiliana, z muzyką słynnego kompozytora i wokalisty Grzegorza Turnaua. Opowieść o niezwykłych przygodach Dorotki i jej przyjaciół w tajemniczej krainie Oz, porównywana z największymi hitami współczesnej literatury fantasy, przeznaczona jest zarówno dla najmłodszej widowni, jak i dla dorosłych, którzy nie tylko odnajdą w niej cząstkę własnego dzieciństwa, ale otrzymają też dużo świetnej muzyki oraz atrakcyjnej scenicznie zabawy.

Szczegóły