Opera The Rape of Lucretia (Gwałt na Lukrecji), napisana w 1946 roku, stanowi w twórczości Benjamina Brittena (1913-1976) zwrot ku formie o intymnym i kameralnym charakterze. Niewielka obsada – zarówno wokalna, jak i instrumentalna – ukazuje geniusz twórcy w zakresie kształtowania brzmienia zespołu. Poszczególne arie są niezwykle sugestywne, ale i zróżnicowane – przejmująca delikatność współbrzmień w scenach nocnych jest przeciwstawiona sile ekspresji fragmentów mocniej nacechowanych emocjonalnie.
Tematem opery jest na wpół legendarna historia Lukrecji, której piękno i wierność zostały zbrukane przez niegodny czyn Sekstusa z etruskiego rodu Tarkwiniuszy. Antyczna opowieść o miłości, honorze i zdradzie daje asumpt do psychologicznego spojrzenia na akt przemocy i los ofiary, nierówność w relacji mężczyzny i kobiety, ich różne postawy wobec świata. W dramacie Lukrecji, w sposób symboliczny, odbija się także sytuacja ówczesnego Rzymu, niszczejącego pod panowaniem etruskiej dynastii. Dodatkowo, w dziele Brittena podjęta zostaje próba wpisania tej historii w chrześcijański kontekst. Wielowymiarowość dzieła daje pole do popisu dla interpretatorów – zarówno realizatorów, jak i wykonawców, spośród których nie tylko każdy śpiewak, ale i każdy instrumentalista jest solistą.
Reżyserii nowej inscenizacji dzieła, przygotowanej przez Polską Operę Królewską, podjęła się Kamila Siwińska – artystka, która już nie raz poruszała w swoich spektaklach tematy związane z rolą kobiety w kulturze. Serdecznie zapraszamy na jej interpretację antycznej opowieści, zaklętej w muzyce jednego z najważniejszych brytyjskich kompozytorów XX wieku.
Marta Dziewanowska-Pachowska
🔴 Dojście do Teatru Królewskiego w Łazienkach od ul. Agrykola.
🔴 Spóźnieni widzowie mogą nie zostać wpuszczeni na widownie.
🔴 Widownia w Teatrze Królewskim jest nienumerowana
🔴 Godzinę przed przedstawieniem, a także przez godzinę po jego zakończeniu, publiczność może skorzystać z meleksów kursujących między Teatrem Królewskim a bramą Łazienek na rogu ulic Myśliwiecka/Agrykola.
________________________________________________________________________________________________________
Regulamin zakupu biletów dostępny na stronie --> KLIKNIJ TUTAJ
________________________________________________________________________________________________________
W razie pytań jesteśmy do dyspozycji telefonicznie od poniedziałku do piątku w godzinach 9:00 – 17:00 +48 500 309 424
Czas trwania: 120 minut
Występują
MALE CHORUS - RAFAŁ ŻUREK (01.04) / SYLWESTER SMULCZYŃSKI (31.03)
FEMALE CHORUS - JOANNA TALARKIEWICZ (01.04) / ALEKSANDRA KLIMCZAK (31.03)
COLLATINUS - SŁAWOMIR JURCZAK (31.03, 01.04)
JUNIUS - PAWEŁ MICHALCZUK (01.04) / WITOLD ŻOŁADKIEWICZ (31.03)
TARQUINIUS - PIOTR HALICKI (31.03) / GRZEGORZ ŻOŁYNIAK (01.04)
LUCRETIA - ANNA RADZIEJEWSKA (01.04) / DOROTA LACHOWICZ (31.03)
BIANCA - MAŁGORZATA BARTKOWSKA (01.04) / KATARZYNA KRZYŻANOWSKA (31.03)
LUCIA - IWONA HANDZLIK (30.03) / MARIA ZŁOTEK (01.04)
ZESPÓŁ WOKALNY POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
ORKIESTRA POLSKIEJ OPERY KRÓLEWSKIEJ
DYRYGENTKA - LILIANNA KRYCH
Realizacja
KIEROWNICTWO MUZYCZNE - LILIANNA KRYCH
REŻYSERIA, SCENOGRAFIA, WIZUALIZACJE - KAMILA SIWIŃSKA
RUCH SCENICZNY - TOBIASZ BERG
REŻYSERIA ŚWIATEŁ - PAULINA GÓRAL
KOSTIUMY SCENICZNE - TOMASZ ARMADA
KOSTIUMY FILMOWE - MARLENA SKONECZKO
PRZYGOTOWANIE ZESPOŁU WOKALNEGO - JAKUB SZAFRAŃSKI
ASYSTENT DYRYGENTKI - KAROL SZWECH
ASYSTENTKA REŻYSERKI- AGNIESZKA KOZŁOWSKA
INSPICJENTKI - TATIANA HEMPEL–GIERLACH
KONSULTACJE JĘZYKOWE - SEAN PALMER
Opinie naszych Widzów
(31) Banjamin Britten to moje odkrycie w świecie operowym, po którym poruszam się jeszcze po omacku. Urzekła mnie jego muzyka, przechodząca od pogodnej do tragicznej, a wręcz katastroficznej, maestria zarówno twórcy muzyki, jak i wykonawców z orkiestry Polskiej Opery Królewskiej. Podziwiam też chór i solistów, którzy z niezbyt udanego libretta, napisanego w 1946 r. do muzyki, potrafili stworzyć perełkę. Polecam!
h......@up...ta.pl | 2.04.2023
Jestem pod urokiem tego przedstawienia. Wspaniała muzyka i dramaturgia Benjamina Brittena, kompozytora, którego mało znałam, Treść, choć brutalna, przedstawiona została w niezwykle subtelny sposób, co podkreśla wspaniała scenografia i wykonanie. Kameralny Teatr Królewski i spacer w Łazienkach, szczególnie nocą, stanowią dopełnienie tego niecodziennego przedstawienia.
ma.....@....waw.pl | 9.05.2022
Poza bardzo złą mezzosopranistką, dyrygentka mogłaby spędzić chwilę w innych częściach sali niż kanał dla orkiestry, żeby wiedzieć, jak rozchodzi się i „zgrywa” dźwięk… dość absurdalne było słuchanie w mini teatrze na kieszonkowej sali śpiewaków emitujących głos jak na dużej scenie Opery Narodowej. Trzeba jednak przyznać, że organizacja była wzorowa, a doświadczenie niezwykle przyjemne wizualnie. Piękny teatr.
aa.....@gm...il.com | 27.11.2021
Zdawałem sobie sprawę z tego, że opera Brittena nie będzie łatwa w odbiorze. Niemniej jednak postanowiłem zaryzykować. Inscenizacja tego dzieła była skromna, mroczna i po prostu nudna. Owszem, niektórzy wykonawcy podeszli do dzieła bardzo ambitnie i odważnie. Niemniej jednak, dykcja niektórych śpiewaków/śpiewaczek pozostawiała wiele do życzenia. Łatwo było zauważyć, kto nie włada językiem angielskim i nie ma zielonego pojęcia co i o czym śpiewa. Na szczęście po około 70min była przerwa i można było wyjść z teatru.
dr.....@gu...ed.edu.pl | 30.11.2021
Zwiastuny
THE RAPE OF LUCRETIA / BENJAMIN BRITTEN
Wydarzenie nie odbywa się w nadchodzącym czasie,
ale gdy pojawi się nowy termin,
damy Ci znać!
Nasze benefity
Możliwość wymiany rezerwacji najpóźniej na 3 dni przed wydarzeniem
Powiadomienia o zmianie w repertuarze
Zwracamy pieniądze w 24h lub wymieniamy na inny termin w razie odwołania wydarzenia