Leszek Bzdyl - zdjęcie

Leszek Bzdyl

9,2 / 10

11 oddanych głosów

Data urodzenia:
10-06-1964 (58 lat)

tancerz, choreograf, reżyser, aktor.

W 1990 ukończył historię na Uniwersytecie Wrocławskim. W czasie studiów zaangażował się w działalność studenckich grup teatralnych. W latach 1987-90 pracował z Teatrem Pantomimy Henryka Tomaszewskiego. Od 1990 do 1992 związany z gdańskim Teatrem Ekspresji Wojciecha Misiury.

W 1992 wspólnie z Katarzyną Chmielewską założył Teatr Dada von Bzdülöw. W kierowanym przez siebie teatrze wyreżyserował i stworzył choreografię do większości spektakli, m.in. do „Magnolii” (premiera 28 VIII 2002), do opartego na „Dziennikach” Witolda Gombrowicza spektaklu „Kilka błyskotliwych spostrzeżeń” (premiera 10 VI 2004), do z realizowanego w USA „Factor T” (1 III 2008) oraz „Le Sacre” (17 XII 2010).

Z Teatrem Dada wystąpił na licznych festiwalach i scenach teatralnych w Polsce, w ponad 20 krajach Europy, jak również w Chinach, Indiach, Korei Południowej, Stanach Zjednoczonych, Izraelu i Palestynie.

Brał udział w realizacji kilkudziesięciu przedstawień na scenach Warszawy (teatry: Narodowy, Rozmaitości, Powszechny, Polski, Studio), Gdyni (Teatr Miejski), Gdańsk (Teatr Wybrzeże, Legnicy (Teatr im. H. Modrzejewskiej) i Wrocławiu (Teatr Współczesny). Jako reżyser przedstawień dramatycznych zrealizował m.in.: „Cyrano de Bergerac” wg. Edmonda Rostanda - Teatr im. H. Modrzejewskiej w Legnicy (2009) oraz „Zielone Zoo” - według autorskiego scenariusza - w Teatrze OCH w Warszawie (2010). W Teatrze Miejskim w Gdyni w latach 1997-2000 wraz z zespołem Teatru Dada von Bzdülöw prowadził spotkania artystyczne pod nazwą Dzień Pięknego Towarzystwa. Był koordynatorem gdańskiego festiwalu Korporacja Tańca (od 2002 do 2007).

Bierze udział w projektach międzynarodowych, m.in.: Landscape X (Interkult, Sztokholm), In the body oraz Papugaj (Bałtycki Uniwersytet Tańca – Gdańsk), Drop Dead Gorgeous (koprodukcja Teatru Dada z Vincent Dance Theatre, UK), Kilka Błyskotliwych Spostrzeżeń - Trans Danse Europe (Avignon, Bruksela, Helsinki, Praga, Reykjavik), Out of Bounds oraz Faktor T (Dance Advance, Filadelfia, USA), Co-operacja (CDN - Paryż, Festiwal La Batie - Genewa, Opera Bałtycka, Gdańsk), ODYS-SEAS – europejski projekt na terenach Stoczni Gdańskiej.

Prowadzi warsztaty taneczne i aktorskie w Polsce i za granicą, m.in. w Anglii, Francji, Czechach, Szwecji, Finlandii, Niemczech, Zimbabwe i USA. Uczył w gdańskiej Państwowej Szkole Baletowej, w Studium Wokalno-Aktorskim w Gdyni oraz w Akademii Teatralnej w Warszawie.

Jako aktor wystąpił m.in. w spektaklach Teatru Miejskiego w Gdyni w reżyserii Julii Wernio: w szekspirowskiej „Burzy” (premiera 9 VII 1999) oraz w „Życie jest snem” Pedra Calderona de la Barca (premiera 27 VI 2003) oraz w Teatrze Wybrzeże - "Charlie Bokserem" w reżyserii Piotra Cieplaka (premiera 19 IX 2010).

Jest laureatem wielu nagród, w tym Nagrody Miasta Gdańska w dziedzinie kultury (1999), Nagrody Teatralnej Marszałka Województwa Pomorskiego (2006), nagrody Sztorm Roku -plebiscyt czytelników Gazety Wyborczej (2007), Międzynarodowej Nagrody Teatralnej Theatre Pasta - Indie (2007). W 2010 roku otrzymał Odznaczenie Honorowe - Zasłużony Dla Kultury Polskiej (2010).

Spektakle z udziałem tego aktora:

Awantura w Chioggi

Komedia

Nie ma lepszej wróżby dla przyszłego twórcy komedii, jak przyjść na świat w osiemnastowiecznej Wenecji – w karnawale, wśród śpiewów, zabaw i maskarad. Tam właśnie, w lutym 1707 roku urodził się Carlo Goldoni. Do czterdziestego roku życia próbował godzić pasję literacką z pracą adwokata, by ostatecznie w 1748 roku ulec przeznaczeniu, porzucić karierę prawniczą i poświęcić się pisaniu.
Spośród dwustu komedii stworzonych przez Goldoniego „Awantura w Chioggi” jest uznawana za dzieło najdoskonalsze, o kunsztownie zbudowanej akcji, wyrazistych postaciach i wielowymiarowym komizmie.
Opowieść o zżytej społeczności małej, nadmorskiej miejscowości to historia, w której będziemy mogli przejrzeć się jako ludzie – dostrzec swoje wady, ale i wiele zalet. „Awantura w Chioggi” to spektakl, w którym – na przekór czasom – witalność, żywiołowość, szczery śmiech, a przede wszystkim dobro, którego jest w człowieku więcej niż zła, poprowadzą nas „na jasną stronę ulicy”. Przynajmniej na chwilę.

Szczegóły

Dadaida: Intro + Nagrobki

Dramat

„INTRO” to przewrotny, pełen błyskotliwego humoru spektakl o drzemiących w głowach Polaków stereotypach na temat „obcych”. Jego bohaterami są uchodźcy, szukający w Polsce schronienia: pochodząca z Chorwacji Zorana (Katarzyna Chmielewska), Czeczen Kerina (Piotr Stanek), Nazira z Iranu (Katarzyna Ustowska) i Żyd Mordechaj (Leszek Bzdyl). Aby otrzymać azyl, muszą nauczyć się polskich zwyczajów i zdać specyficzny egzamin z polskości. W serii wirtuozerskich solówek i energetycznych układów tanecznych Teatr Dada von Bzdülöw obnaża absurd narodowych lęków i paranoi. Wspiera go w tym grająca na żywo punkowa kapela „Nagrobki”, uprawiająca autorski gatunek nerkopolo. Ich muzyka to wypadkowa zimnej fali i noisu, a przekaz tekstowy to miks black metalu i kreskówek ze Scoobie Doo w roli głównej.

Od twórców przedstawienia: Spektakl Narodowego Teatru Dada von Bzdülöw czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie: Był, Jest i Będzie. Teatr Dada von Bzdülöw, natchniony Duchem Dada, postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać się w twarz Aniołowi Śmierci. W spektaklu "INTRO" Teatr Dada von Bzdülöw zarówno szyderczo, jak i rozpaczliwie wykrzykuje: Dada is Polska!!! W krzyku i tańczeniu Teatrowi Dada von Bzdülöw towarzyszy zespół muzyczny Nagrobki.

Spektakl gościnny Teatru Dada von Bzdülöw z muzyką na żywo w wykonaniu zespołu Nagrobki. W ramach przeglądu DADAIDA i Avant Art Festival.

Szczegóły

Dadaida: Startegia / Why Don't You Like Sadness

Dramat

STRATEGIA
One-man show o próbie przetrwania w ciężkich czasach. Jasiu, bohater „Strategii”, we śnie jest w roku 2018, kiedy się budzi, zauważa, że ciągle tkwi w orwellowskim roku 1984. Koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Co zrobiliśmy z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła? Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym relatywizmie?

Pracę nad solowym przedstawieniem „Strategia” o człowieku, zagubionym w metaforycznej polskiej rzeczywistości, Leszek Bzdyl rozpoczął jeszcze w roku 2003. Rok 2005 i zmiana polityczna w Polsce radykalnie zmieniły wydźwięk spektaklu. Twórca zdecydował się wycofać go z repertuaru, aby uwolnić się od konieczności opowiadania się po jednej ze stron politycznego konfliktu. Ale w 2016 roku, kiedy do polskiego życia publicznego wróciła Historia, a z nią podziały i retoryka bieli-czerni, reżyser powrócił do „Strategii”.

Leszek Bzdyl o „Strategii”: „Zastanawiałem się, czy nie zaryzykować, czy nie wznowić tego spektaklu. Mój bohater byłby już pięćdziesięcioletnim mężczyzną, a jego przemieszczanie się z teraz, które jest snem, w przeszłość, która jest przebudzeniem, byłoby jeszcze dotkliwsze. Koniec końców, podejmuję ryzyko ponownego wejścia do tej samej rzeki. Muszę sprawdzi, czy STRATEGIA, ten one-men-show o próbie przetrwania w ciężkich czasach, spotka się z widownią, podobnie, jak bohater STRATEGII, zagubioną w PAŃSTWIE NA PE?”

WHY DON'T YOU LIKE SADNESS
Drugi z solowych spektakli Teatru Dada von Bzdülöw, którego premiera odbyła się w roku 2016 w Teatrze Wybrzeże. "Why don't you like sadness" to zainspirowana twórczością Orhana Pamuka teatralna podróż przez labirynt emocji, którą artystka przyrównuje do przechodzenia z pokoju do pokoju. Jakie uczucia odkryjemy w każdym z nich? O melancholii, uważnym przyglądaniu się sobie i łapaniu dystansu Chmielewska opowie ruchem. Na scenie Chmielewskiej towarzyszy Radek Duda, który na żywo dopełnia jej taniec muzyką, zmieniającą emocjonalne zabarwienie.

Katarzyna Chmielewska o „Why don’t you like sadness”: „Spektakl jest subtelną podróżą przez labirynt stanów emocjonalnych, którą można porównać do przechodzenia z pokoju do pokoju. Każdy z tych pokoi nasycony jest innym odcieniem i bywa, że wchodząc do jakiegoś z nich odkrywamy nie po raz pierwszy, że jest nam cholernie smutno. Otulamy się tym smutkiem jak kołderką i nie śpieszymy się by spod niej wyjść. Ta melancholia wywołuje spowolnienie, dzięki któremu możemy z uwagą przyjrzeć się wszystkiemu, a przeżywając ten stan jednocześnie staramy się złapać do niego dystans by móc z nową energią otworzyć kolejne drzwi.

Spektakle gościnne Teatru Dada von Bzdülöw w ramach przeglądu DADAIDA.

Szczegóły

Śmierć wrogiem ojczyzny - Pożar w Burdelu

Kabaret

Kultowy Teatr Pożar w Burdelu wraca, jak zwykle jesienną porą z nową premierą, która odbędzie się 28 października w Teatrze WARSawy. Do grona gwiazd Pożaru w Nurdelu dołączy w tym spektaklu Leszek Bzdyl, który wcieli się w rolę Dionizosa. W jednej z ról wystąpi również Katarzyna Kwiatkowska.

Po śmierci Wielkiego Stratega, wizjonera i nacjotechnologa Maxa Hardkora, dziedzicem nacjoimperium zostaje ginekolog i ekshumator Edmund Zgliszczak. Powołuje Instytut Żałoby Narodowej, buduje mauzoleum i pomniki Hardkora w całym kraju, a także zamawia u Tomka Bagińskiego grę komputerową o niezwyciężonym Hardkorze. Zmęczeni propagandą Polacy coraz liczniej popierają założoną przez Burdeltatę partię - Front Rozrywki Narodowej, zrzeszający lewaków, żonglerów, feministki i innych artystów, uciekających do Warszawy przed dobrą zmianą.

Na ratunek nacjoimperium przybywa travelerka, szowinistka i kochanka Hardkora - Viki Krystyna Halik-Malinowska. Aby przebić ofertę Burdeltaty, powołuje radę ocalenia kultury europejskiej, w której skład wchodzi Jan Pietrzak, Antoni Libera, Michel Houellebecq, Zenek Martyniuk, Dariusz Karłowicz oraz Zgliszczak, który z DNA pobranego z ateńskich ruin, wskrzesza w Warszawie teatr Dionizosa i samego Boga Wina.

Czy artystów uda się nawrócić na patriotyzm? Czy Front Rozrywki Narodowej wygra wybory i wejdzie do sejmu? Czy uda się wskrzesić Hardkora i stworzyć armię Niezwyciężonych? Kto wygra bitwę o Warszawę?
W spektaklu pościgi, ekshumacje, wskrzeszenia, grobbing, churching i wiele innych atrakcji!

Szczegóły

Strategia [mimowolna reaktywacja] - STS

Taneczny

WPROWADZENIA PIERWSZE:

Miejsce akcji: Polska.

Czas akcji: Czas jest rozpięty pomiędzy to, co było a to, co jest teraz. Czas się miesza, bo nigdy nie chce być linearny. Czas się miesza tym bardziej, im więcej wysiłków, by go oswoić.

Akcja: Spowodowana jest obserwacją historyczno-socjologiczną. Punk postawił irokeza - strategia clowna.
Człowiek na ulicy wrzeszczy - strategia psa. Jasiu bawi się w sny i przebudzenia - strategia przetrwania.

WPROWADZENIE DRUGIE:

Jasiu, Bohater Strategii bawi się w sny i przebudzenia: kiedy zasypia, to w tym śnie jest rok 2016, budząc się zauważa, że ciągle tkwi w 1984 roku. Jasiu myśli, że koło historii PAŃSTWA NA PE znowu utknęło w swoim piekielnym punkcie. Jasiu, w swoistym one man show, przeprowadza rachunek sumienia. Pyta: co zrobiłem, cośmy zrobili z naszym buntem, nadzieją na wolność, nieustępliwością wobec zła. Może nasz bunt był pozorny, może nadzieję wypaliliśmy z gandzią, a nieustępliwość utopili w postmodernistycznym rela­tywizmie.

Szczegóły

Transmigrazione di fermenti d'amore

Taneczny

Transmigrazione di fermenti d'amore" nie będzie opowiadać o niczym innym, jak tylko o tych chwilach, kiedy nasz mózg zawiesza swoją aktywność poznawczą i prowadzi nas ku zatopieniu się w tym, co lubimy nazywać bliskością. Zapraszamy widzów do teatru, w którym bufonada i klaunada mieszają się z intymnością, a temperatura uczuć zależna jest od kierunku wiatru.

Szczegóły

Intro

Dramat

Spektakl czerpie inspiracje, rozpoznanie oraz nerwową melancholię z niegasnącego ducha ruchu Dada, który, jak mówili jego apostołowie, „Był, Jest i Będzie”.

100 lat po emanacji Dada w Zürichu (AD 1916), której towarzyszyły: zapach krwi z okopów pod Verdun, narodowe uniesienia oraz objawienia fatimskie, Azazel (czy jak go tam zwą talmudyści i islamiści) zagościł też w Polsce. Pod jego skrzydłami Polska stała się tezą, syntezą i antytezą jednocześnie. Pod jego władzą w Polaku wzrasta przekonanie, że JEDEN znaczy więcej niż WIELE.

Teatr Dada postanawia zedrzeć zasłony i ukazać zabójcze oblicze Anioła Śmierci. Zaśmiać mu się w twarz! Czy odważą się Państwo wziąć udział w tym eksperymencie?

Szczegóły

MÓW ZA SIEBIE | Baśnie z mchu i liszaja

Dramat

Zainspirowani twórczością Italo Calvino, twórcy postanawiają opowiedzieć wszystko to, co tylko się da, dając jednocześnie szansę zaistnieć temu, czego opowiedzieć nie sposób. Sceniczne opowiadanie staje się pretekstem do zabawy w skojarzenia, do pojedynku na słowa i ciała, do wchodzenia w rozmaite teatralne konwencje.

Przedstawienie jest pierwszym scenicznym spotkaniem Leszka Bzdyla i Jana Kochanowskiego, stworzonym w ramach Centrum Rezydencji Teatralnej SCENA ROBOCZA w Poznaniu. Leszek Bzdyl jest tancerzem, aktorem, choreografem, reżyserem, dyrektorem artystycznym i współzałożycielem Teatru Dada von Bzdülöw. Jan Kochanowski jest absolwentem Wydziału Aktorskiego PWST we Wrocławiu i jednym z założycieli Teatru Cinema.

MÓW ZA SIEBIE to cykl prezentacji twórców, dla których podstawową formą i środowiskiem pracy jest grupa teatralna. W ramach projektu pokazywane są przedstawienia grup pochodzących z różnych stron Polski, od 2014 roku były to m.in. Teatr Brama (Goleniów), Teatr Chorea (Łódź), Teatr Porywacze Ciał (Poznań), Teatr Realistyczny (Skierniewice), Teraz Poliż (Warszawa). Ich twórczość – podejmowane tematy, estetyka przedstawień, metody pracy, a także sposób funkcjonowania – forma instytucjonalna, miejsce pracy, czas trwania – są bardzo zróżnicowane. Łączy je to, że zazwyczaj stanowią jawnie osobistą wypowiedź twórców, wyrażają indywidualny punkt widzenia, własną interpretację rzeczywistości.

Celem projektu mów za siebie jest rozpoznanie różnorodności środków wyrazu i praktyk polskich grup teatralnych, a tym samym ujawnienie często niedostrzeganych zróżnicowań na mapie teatralnej Polski i nasycenie jej nowymi szczegółami.

Szczegóły